پیش بینی حیاتی درباره وضعیت بورس
پیش بینی حیاتی درباره وضعیت بورس

بورس تهران روز دوشنبه با رشد شاخص‌های اصلی و افزایش صف‌های خرید سهامی مواجه بود. انتشار خبر تغییر ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی مهم‌ترین سیگنال حمایتی امروز بازار به شمار می‌رود.

بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل به نسبت افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز بازار سهام با رشد تراز اندک شاخص‌های اصلی در دقایق ابتدایی معاملات همراه بود. شاخص‌های سهامی پس از انتشار خبر تغییر ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا، باعث شد تا شاخص‌های سهامی حمایت شوند و روند صعودی دیگری را نیز تجربه کند.

روز دوشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران نیز تماماً سبزپوش بودند اما شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران عملکرد بهتری برای شاخص کل به ثبت رسانده بود؛ در بازار فرابورس معکوس بود و بازدهی بالاتری را برای شاخص هم‌وزن به ثبت رساند. بیشترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول با ۱.۱۹ درصد رشد به ثبت رساند و کمترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم با ۷ دهم درصد رشد تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت فرآورده‌های نفتی با ۶۶.۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت محصولات شیمیایی با ۴۹.۴ میلیارد تومان و صنعت مواد و محصولات دارویی با ۴۳.۶ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با  ۳۷.۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با ۱۲.۳ میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۹.۹ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات دوشنبه بیش‌ترین رشد تراز شاخص صنایع سنگین به صنعت فرآورده‌های نفتی، صنعت انبوه‌سازی و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی تعلق گرفت و بیشترین رشد تراز در بین کل صنایع بورسی نیز به صنعت استخراج سایر معادن تعلق داشت. در سمت دیگر نیز، تنها صنعتی که با افت تراز شاخص خود مواجه شد؛ صنعت قند و شکر بود که ۴ صدم درصد ریزش تراز داشت.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام مدتی است که رکود معاملاتی سنگینی را تجربه می‌کند و حتی با ورود سیگنال‌های مثبت به بازار، شاهد رشد قابل توجهی در ارزش معاملات خرد نبودیم. در دو روز معاملاتی ابتدای هفته جاری، ارزش معاملات خرد تا سطح ۵ همتی افت کرد. دیروز انتشار خبر تغییر نرخ از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نرخ حواله مرکز مبادله، باعث افزایش تقاضای سهام شد. ارزش معاملات خرد در معاملات روز دوشنبه با ۲۸ درصد رشد به نسبت روز یکشنبه تا ۶ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان افزایش یافت.

جریان پول حقیقی روز یکشنبه در سهام، مطابق پیش‌ بینی ها با کاهش شدت خروج پول حقیقی روز شنبه همراه بود اما این برآیند همچنان منفی بود. بازار سهام، روز یکشنبه ۱۶۳ میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی را از دست داد و ۲۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد. در معاملات روز دوشنبه روند جریان پول حقیقی کاملاً معکوس شد و برآیند جریان پول حقیقی در سهام به ۲۱۴ میلیارد تومان رسید و از سوی دیگر نیز ۳۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت خارج شد.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام از ابتدای هفته قبل با رشد صف‌های خرید و ثبات نسبی ارزش صف‌های فروش همراه بود. روز یکشنبه این هفته پس از گذر ارزش هر دو سمت به تراز بالاتر از ۳۵۰ میلیارد تومان، ارزش صف‌های خرید ۱۴ درصد و ارزش صف‌های فروش ۱۲ درصد ریزش داشتند. دیروز بازار سهام تغییر جهت داشت. ارزش صف‌های خرید سهام روز دوشنبه به نسبت روز یکشنبه افزایش ۱۸ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۷ درصد دیگر ریزش کرد.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۲.۹ میلیون تومان روز یکشنبه تا ۲۶.۱ میلیون تومان افزایش داشت. سرانه خرید هر کد حقیقی آخرین بار در روز ۵ شهریور ماه به این سطح رسیده بود. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش اندکی داشت و به ۲۴.۴ میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از دو روز ابتدایی این هفته که شکاف سرانه حقیقی به سمت فروشنده سنگینی می‌کرد؛ بار دیگر قدرت خریداران حقیقی بیشتر شده است.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه بخشی از تأثیر خبر مثبت تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا را در خود جای داد. این خبر در نیمه معاملات به صورت رسمی منتشر شد و قطعا بخش دیگر تأثیر آن را در معاملات امروز شاهد خواهیم بود. با این تفاسیر صنعت فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی، دو صنعت پیشران بازار امروز به شمار می‌روند اما همچنان احتمال فاصله گرفتن از رکود معاملاتی کم است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۷ تا ۸ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز  شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و بازدهی بیشتر شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت و بیشتر از روز دوشنبه پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد  داشت. صفوف خرید سهام  باز هم افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۸ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز تا بالای ۲۵ میلیون تومان رشد کند. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد اما احتمال چرخش شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس وجود دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]