اهمیت کالیبراسیون گیج فشار
اهمیت کالیبراسیون گیج فشار
کالیبراسیون گیج فشار، سازوکاری برای افزایش دقت اندازه‌گیری کمیت فشار است.

از کالیبراسیون گیج فشار چه می‌دانید؟ همه ادوات مورد استفاده در صنعت برای اندازه‌گیری دقیق، نیاز دارند که در دوره‌های زمانی مشخص، کالیبره شوند تا دقت، تکرارپذیری و استانداردسازی را در اندازه‌گیری حفظ کرده و نتایج قابل اعتمادی را ارائه دهند.

زمانی که به انجام کالیبراسیون تجهیزات بی‌توجهی شود، آن‌ها از مشخصات استاندارد خود خارج شده و ایمنی، طول عمر و کیفیت‌شان به مخاطره خواهد افتاد.

نقش کالیبراسیون گیج فشار در صنعت

دنیایی که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم، انباشته از تجهیزات و ماشین‌آلاتی است که با پیشرفت تکنولوژی، عملکردهای خودکاری را ارائه می‌دهند و رسیدگی به بسیاری از امور انسانی را بر عهده گرفته‌اند.

اما مشکلات متمایزی در این زمینه وجود دارد که دقت در کارایی و عملکرد دستگاه‌ها، مهم‌ترین آن‌هاست. در واقع ابزارهای صنعتی باید قادر باشند به‌شکلی فوق‌العاده دقیق و‌ بی‌نقص از داده‌های مجموعه‌ای پیروی کنند که اگر چنین نباشد، فرآورده‌های آن‌ها، معیوب و ناکارآمد خواهد بود. بنابراین؛ دقت معیار مهمی در بررسی سطح کیفی دستگاه‌هاست. اگر محصول تولیدشده مطابق با نیاز مشتری و صنایع نباشد، مسلما پای خسارت‌های بسیاری به میان می‌آید.

اینجاست که اهمیت کالیبراسیون مشخص می‌شود. تجهیزات صنعتی باید کالیبره شوند تا عملکردی مطابق با مشخصات ارائه دهند. می‌توان گفت که دستیابی به سطح لازم از دقت و الزامات بدون تجهیزات کالیبره‌شده، محال است.

هدف از سازوکار کالیبراسیون چیست؟

زمانی که از کایبراسیون گیج فشار صحبت می‌کنیم، ممکن است این سوال برایتان پیش آید که اصلا کالیبراسیون چیست و چه هدفی دارد؟ واسنجی یا کالیبراسیون، با هدف ایجاد نظمی موثر جهت کنترل صحت و‌ دقت پارامترهای مترولوژیک و کلیه تجهیزاتی صورت می‌گیرد که اندازه‌گیری آن‌ها بر کیفیت فرایند تاثیرگذار است. کالیبراسیون به افراد این اطمینان را می‌دهد که سنجش‌های انجام‌شده با استانداردهای جهانی تناسب دارند.

کالیبراسیون گیج فشار، نمادی از اهمیت سنجش فشار در صنایع مختلف

فشار، یکی از مولفه‌های حیاتی در صنایع مختلف است و ابزارهای اندازه‌گیری آن، کلیدی در انجام عملیات‌های مختلف هستند. سنجش دقیق فشار، شرط کنترل فرایندها، حفظ ایمنی و کیفیت محصولات است. در راه‌اندازی همه فرآیندها، افراد نیاز دارند که جهت تشخیص اجزای سازنده، نحوه سازوکار و اطمینان از عملکرد صحیح آن، یک سری اندازه‌گیری‌ها را اجرا کنند.

اصلا مهم نیست که عملیات راه‌اندازی‌شده بزرگ است یا کوچک؛ آنچه که اهمیت دارد، تغییر کمیت‌هاست. به‌طور مثال؛ برخی از آن‌ها نیاز به حرارت دارند، برخی دیگر حرارت لازم را تولید می‌کنند. گروهی احتیاج به تامین فشار برای پیشروی دارند و گروهی دیگر فشار تولید می‌کنند. بنابراین؛ اندازه‌گیری مهم‌ترین اقدام فعالان صنعت است تا از این طریق مطمئن شوند که ماشین‌آلات مورد نظر، متناسب با نیاز کاربر و صنعت طراحی شده و به‌درستی عمل می‌کنند.

با پیشرفت دانش و علم بشر، ابزارهای متنوعی برای سنجش فشار طراحی شده‌اند که از جمله کاربردی‌ترین آن‌ها فشارسنج‌ها یا به اصطلاح همان گیج‌های فشار است و شما در بخش بعد با آن‌ها آشنا می‌شوید.

آشنایی با گیج فشار و کارایی‌های آن

مانومتر، فشارسنج یا گیج فشار؟ این وسیله مکانیکی با نام‌های مختلفی در بین عموم شناخته می‌شود و از لحاظ دقت، ساختار و عملکرد انواع مختلفی دارد. کاربران باید بتوانند با توجه به شرایط و موقعیت عملیات، نوع مناسب آن را انتخاب کنند.

آشنایی با گیج فشار و کارایی‌های آن

علاوه‌بر این‌که گیج فشار باید متناسب فرآیند باشد، به برندی که قصد خرید آن را دارید هم توجه کنید. دقت و حساسیتی که در این زمینه صرف می‌کنید، می‌تواند به افزایش کیفیت، راندمان و طول عمر ادوات منجر شود‌.

علاوه‌بر اینکه باید فشارسنج‌ها کالیبره شوند تا درصورت وجود مشکل یا ضعف، اصلاحاتی روی آن‌ها صورت بگیرد، شاید بهتر باشد که در انتخاب برند این ابزار هم هوشمندانه‌تر عمل کنیم. در این راستا، می‌توان ادعا کرد که ویکا، آشناترین برند فعال در حوزه تولید گیج‌های فشار است. در واقع گیج فشار ویکا از تجهیزات باکیفیتی است که در طیف گسترده‌ای از صنایع جهت اندازه‌گیری‌های حساس به‌کار می‌رود چون دقت بالایی در عملکرد خود دارد. کمپانی گیج ویکا همچنین این ابزار را برای انواع فشارهای نسبی، مطلق و تفاضلی تولید کرده است.

کالیبراسیون گیج فشار چگونه صورت می‌گیرد؟

کالیبراسیون گیج فشار را به‌منظور پیشبرد درست فرآیند، می‌توان به ۲ روش انجام داد که عبارت‌اند از:

  • به‌کارگیری پمپ پنوماتیک هیدرولیک با یک استفاده از یک تست گیج دقیق
  • به‌کارگیری دستگاه تست وزن

در روش اول که از پمپ با سیال مایع یا گاز استفاده می‌کنند، از طریق درگاه‌های ورودی موجود در دو طرف پمپ به یک گیج مرجع دیجیتال، کمیت فشار اندازه‌گیری شده و اختلاف خوانش هر دو، نشان از میزان خطا دارد.

روش بعدی، یعنی به‌کارگیری وزنه زمانی استفاده می‌شود که هدف کاربر، سنجشی با دقت بالا باشد. در این صورت از وزنه برای اعمال فشار استفاده می‌کنند که عواملی همچون گرانش، شناوری و چرخش در ثانیه بر آن تاثیرگذار است.

آیا احتمال خطا در کالیبراسیون گیج فشار وجود دارد؟

فرقی ندارد که کالیبراسیون فشارسنج‌های آنالوگ با کدام روش صورت می‌گیرد. اگر مغایرت‌ها فراتر از بازه‌ عملکردی و دقت آن‌ها باشد، به احتمال قوی کالیبراسیون به‌درستی انجام نشده و نیاز به تنظیم مجدد دارد.

همچنین توصیه می‌شود که فواصل کالیبراسیون تجهیزات فشار را به‌طور متوسط، ۱۲ ماه در نظر بگیریم. چنانچه این زمان افزایش یابد، امکان دارد شوک غیرمنتظره‌ای به دستگاه وارد شده و از بازه عملکردی خود خارج شوند. این مسئله در فرآیند تولید، تاثیر منفی خواهد داشت.

اصول اولیه کالیبراسیون گیج فشار شامل چه مواردی می‌شوند؟

هنگامی که برای اطمینان از سلامت عملکرد فشارسنج، آن را مورد پایش قرار می‌دهند، یک مدخل دقیق را درون ابزار در نظر می‌گیرند و سپس میزان خوانده‌شده را با واحد اصلی مقایسه می‌کنند. اختلاف آن‌ها هرچقدر که باشد، مقدار خطای مانومتر مشخص می‌شود. حواس‌تان باشد که خطای فشارسنج باید کم‌تر از دقت آن باشد.

اصول اولیه کالیبراسیون گیج فشار شامل چه مواردی می‌شوند؟

میزان دقت کالیبراسیون

کالیبراسیون فشارسنج در دقت‌های متنوعی قابل طراحی و تولید است. به‌طور مثال اگر از استاندارد ASME B40.100 در ساخت آن‌ها استفاده شود، می‌توان گفت که دقتی در حدود یک تا ۰٫۵ درصد دارد. اما اگر از استاندارد EN837 در ساخت کالیبراسیون استفاده شود، میزان دقت آن در بازه یک تا ۴درصد خواهد بود. بنابراین؛ از میزان دقتی که گیج فشار در آن پایش می‌شود، مطمئن شوید.

فشار مدیا کالیبراسیون

فشار مدیا به سیال فرآیندی که گیج به آن وصل شده، مرتبط است. در واقع از این موضوع به‌منظور سنجش فشار مایعاتی مانند آب و روغن استفاده می‌شود. البته می‌گویند که مدیا با بازه دقت فشارسنج نیز ارتباط دارد. هرچقدر این بازه محدودتر باشد، سیالاتی همچون آب و گاز که به طبع ویسکوزیته کمتری دارند را با آن پالایش می‌کنند.

میزان گشتاوری

به نیروی گشتاوری مجاز در فشارسنج‌ها باید توجه شود تا از فشارهای بیش از مقدار مجاز استفاده‌ای صورت نگیرد چراکه اتصال نیروی بیش‌ازحد به گیج، به‌خصوص در حسگرهای حساس، عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

تعدادی از قابلیت‌هایی که هر کالیبراسیون باید از خود ارائه دهد را در این بخش آماده‌ کرده‌ایم و با هم دوره خواهیم کرد تا متوجه شوید که هر کالیبراسیون با داشتن چنین توانایی‌هایی، دارای یک استاندارد جامع است:

  • میزان دقت
  • فشار مدیا
  • گشتاوری
  • تفاوت ارتفاع
  • فشار تولیدی
  • آلودگی
  • خواندن میزان فشار یا رزولوشن
  • پیگیری و ردیابی متالوژی
  • ضربه‌های وارده به گیج
  • وضعیت محیط
  • میزان دوره‌های کالیبره یا تکرارپذیری

در کالیبراسیون گیج فشار، منظور کدام فشارسنج‌هاست؟

وقتی از گیج فشار و کالیبره‌کردن آنها صحبت می‌کنیم، منظور ما فشارسنج عقربه ای یا آنالوگ است که براساس معیارهای ASME B40.100 و EN 837 ساخته شده‌اند.

این دسته از فشارسنج‌های عقربه‌ای متشکل از لوله بوردون، دیافراگم یا کپسول هستند که با بالارفتن فشار در راستای مقیاس، نشانگر را به تحرک وا می‌دارند. این ابزار از لحاظ دقت، انواع و اقسام متفاوتی دارند و درمقابل، کارکردهای گوناگونی را نیز ارائه می‌دهند.

چرا دقت در نحوه خوانش گیج فشار مهم است؟

یکی از عواملی که ممکن است به اشتباه باعث خطا در خوانش فشار شود، به هم ریختن کالیبره دستگاه می‌باشد، اما اگر برخی موارد با دقت در نظر گرفته شود دیگر از بابت اشتباه در نحوه خوانش کمیت خطا به وجود نمی‌آید. برای درک بهتر این موضوع فیلم زیر را ببینید:

در کالیبراسیون گیج فشار، خطای اندازه‌گیری‌شده فشارسنج‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود؟

کالیبراسیون کمک می‌کند که خطای گیج‌ها شناسایی و رفع شود‌. شاید بپرسید که این خطاها چگونه هستند و چطور رخ می‌دهند؟ به‌طور کلی، می‌توان این موارد را در ۳ دسته رده‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

  • خطای ثابت
  • خطای خطی
  • خطای غیرخطی

خطای ثابت فشارسنج: در کل محدوده قابل ارزیابی، خوانش متر اندازه‌گیری‌شده با مقدار استاندارد، تفاوت معینی دارد. در این شرایط گفته می‌شود که سوزن فشارسنج را مجددا راه‌اندازی کرده و این بار موقعیت نصب آن را تغییر دهید.

خطای خطی فشارسنج: در رنج عملیاتی، خوانش متر اندازه‌گیری‌شده و مقدار استاندارد تفاوت دارد و این تفاوت به نسبت کاهش یا افزایش می‌یابد. علت این خطا، تغییر نسبت انتقال دستگاه است.

خطای غیرخطی فشارسنج: خطای ابزار با فشار دچار کاهش یا افزایش می‌شود؛ از مقدار مثبت به مقدار منفی یا بالعکس. علت این خطا، زاویه چرخش اشاره‌گر در حرکت بیشتر یا کم‌تر از ۲۷۰درجه است.

در چه شرایطی کالیبره کردن گیج فشار انجام شود؟

در نظر داشته باشید که مکان نصب وسیله مکانیکی کالیبراسیون فشارسنج در بیان اندازه‌گیری‌های آن تاثیر می‌گذارد. لذا توصیه می‌شود که این وسایل در هر شرایط و موقعیتی که قرار است نصب شوند، مورد آزمایش قرار گیرند. متاسفانه یکی از اشتباهاتی که خیلی از کاربران مرتکب آن می‌شوند، این است که تنظیم این ابزارهای مکانیکی را در موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهند. غافل از این‌که سنسورهای آن، خوانش دیجیتالی را بعدها با مشکل مواجه خواهد کرد. در مورد گیج فشار روغنی نیز توجه داشته باشید که هنگام کالیبره کردن، حتما باید خالی باشند و هیچ گونه روغنی (گلیسیرین یا سیلیکون) در داخل بدنه گیج وجود نداشته باشد، چون احتمال ایجاد خطا را افزایش می‌دهد.

مزایای کالیبراسیون گیج فشار برای صنایع

مهم‌ترین مزیت کالیبراسیون که تا اینجای مقاله قطعا متوجه آن شدید، سنجش فشار به صورت دقیق و سایر متغیرهاست. فرایند کالیبراسیون به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عملیات‌هایی که راه‌اندازی کرده‌اند را به‌شکلی دقیق و هوشمندانه پیش ببرند و از خود، برندی قابل اعتماد در ذهن عموم ثبت کنند‌.

زمانی که تجارت افراد برای ساخت محصولاتی مرغوب، معروف و قابل اعتماد می‌شود، سود و منفعت بیشتری برایشان به ارمغان می‌آید.

ممکن است برخی تولیدکنندگان گمان کنند که محصول تولیدی آن‌ها به وجود تجهیزات اندازه‌گیری کالیبره‌شده نیازی ندارد اما اجازه دهید از فواید بازرسی منظم و کالیبره‌کردن سنجش‌گرهای خط تولید برایتان بگوییم تا بدانید که این ارزیابی، فواید دیگری هم دارد و شامل موارد زیر می‌شود‌.

  • کالیبره‌کردن تجهیزاتی که در خط تولید از آن‌ها استفاده می‌شود، علاوه‌بر اینکه دقت ساخت محصول را افزایش می‌دهد، بر استاندارد و کیفیت نهایی آن تاثیر مثبتی اعمال می‌کند.
  • فشارسنج‌های آنالوگ گاهی اوقات به‌دلایلی ساده، دقت و عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهند. با کالیبره‌کردن، می‌توان انحراف آن‌ها را از معیارهای استاندارد اندازه‌گیری رفع کرد و با افزایش طول عمر این تجهیزات، از صرف هزینه تعمیر یا تعویض‌شان پیشگیری به عمل آورد.
  • خرابی‌های احتمالی موجود در دستگاه اگر رفع نشوند، می‌تواند تهدیدی برای سلامت اپراتور یا نیروهای حاضر در خط تولید باشد. بنابراین؛ کالیبراسیون با رفع‌ورجوع خرابی سنجش‌گرها، در حفظ ایمنی کارکنان نیز تاثیرگذار است.
  • زمانی که سنجش‌گر به‌درستی کار نکند، مخزنی که به آن متصل است را نیز دچار خرابی خواهد کرد. این اتفاق، نتیجه‌ای به‌جز توقف خط تولید و تهدید ایمنی کارگران ندارد.
  • کالیبراسیون از اتلاف بیش‌ازحد زمان، نیروی کار و هزینه پیشگیری می‌کند چراکه خرابی‌های برنامه‌ریزی‌نشده می‌تواند در برنامه تولید اثر گذاشته و در تحویل سفارش مشتریان، مشکلاتی را ایجاد کند.

باکیفیت‌ترین تجهیزات سنجش فشار را از کجا تهیه کنیم؟

حالا که از اهمیت کالیبراسیون گیج فشار در دوره‌های زمانی معین و ضرورت استفاده از این تجهیزات در صنایع آگاهی یافتید، شاید ترغیب شده باشید که جهت پیشبرد هدفمند کسب‌وکار خود و تولید محصولاتی بهتر از قبل، این تجهیزات را وارد کار خود کنید.

مجموعه دقیق صنعت اوپاتان ، این افتخار را دارد که با ۲۵ سال سابقه در زمینه واردات و تامین تجهیزات اندازه‌گیری، نیاز شما را در راستای تمام محصوات سنجش فشار، دما، جریان و … رفع کند. اگر می‌خواهید این تجهیزات را با کیفیت و استاندارد روز دنیا تهیه کنید، حتما بر روی اعتبار و کیفیت محصولات دقیق صنعت اوپاتان حساب باز کنید.

جمع‌بندی

کالیبراسیون گیج فشار، سازوکاری برای افزایش دقت اندازه‌گیری کمیت فشار است. از آنجایی‌که درحال‌حاضر تکنولوژی‌ گسترش یافته و شاهد پیشرفت مکرر ماشین‌آلات و تجهیزاتی هستیم که تولید محصول یا خدمات را انجام می‌دهند، باید به سلامت و عملکرد مناسب آنها از لحاظ دقت، توجه زیادی داشته باشیم.

اگر ابزارهای فشارسنج مورد استفاده در صنایع، کارایی استانداردی نداشته باشند و دقت لازم را در وظایف خود به‌خوبی فراهم نکنند، تهدید جدی برای کسب‌وکار به وجود می‌آورند. با این اوصاف، فرایند کالیبراسیون یا ابزارهای کالیبراتور می‌توانند دقت اندازه‌گیری‌های حیاتی را در سطوح مورد نظر حفظ کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]