وارادات شربت هندی تکذیب شد
وارادات شربت هندی تکذیب شد

سازمان غذا و دارو، ادعای نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، مبنی بر واردات شربت آنتی بیوتیک هندی به قیمت ۱۰۵ هزار تومان را تکذیب کرد.

هفته گذشته بود که مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در یک برنامه تلویزیونی، نسبت به سیاست‌های دستوری در قیمت گذاری دارو انتقاد کرد و عنوان داشت که این سیاست اشتباه منجر به واردات شربت آنتی بیوتیک هندی به قیمت ۱۰۵ هزار تومان شد.

وی گفت: سال گذشته شرکت‌های داروسازی درخواست افزایش قیمت یک شربت را از ۱۲ به ۱۶ هزار تومان داشتند که سازمان غذا و دارو با این درخواست مخالفت کرد. مجبور شدیم همان شربت را از کف بازار هند به قیمت ۱۰۵ هزار تومان وارد کنیم که بخش زیادی از آن هم مشکل کیفیتی داشت و از بازار جمع‌آوری شد.

در همین راستا، سازمان غذا و دارو، با تأخیر تقریباً طولانی، این ادعا را تکذیب کرد.

در پاسخ سازمان غذا و دارو آمده است: به دنبال اظهارات خلاف واقع نایب رئیس اول سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، مبنی بر واردات سوسپانسیون آنتی بیوتیک با قیمت ۱۰۵ هزار تومان به اطلاع می‌رساند که سال گذشته به دنبال قصور برخی از تولیدکنندگان، سوسپانسیون‌های آنتی بیوتیک مورد نیاز وارد کشور شد.

سازمان غذا و دارو برحسب وظیفه خود که سیاست گذاری تأمین دارو را بر عهده دارد؛ واردات داروی با کیفیت مورد نیاز بیماران در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفت و سوسپانسیون‌های آنتی بیوتیک آزیترومایسین ۲۰۰ میلی گرم به مبلغ ۲۲,۷۰۰ تومان و ۱۰۰ میلی گرم با مبلغ ۱۹,۰۰۰ تومان و نزدیک به قیمت نمونه تولید داخل به دست مصرف کننده رسید. با توجه به اینکه نامبرده پیش از این عضو کمیسیون قیمت گذاری دارو بوده است، چنین اظهارات خلاف واقعی از ایشان جای تعجب دارد.

همچنین نظر به اهمیت نظارت بر کیفیت تمامی داروهای تأمین شده، تمامی داروهای وارداتی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید آزمایشگاه، مجوز ورود به بازار صادر می‌شود. این گونه بیان مسائل خلاف واقع تنها باعث نگرانی مردم و برخلاف اخلاق اجتماعی است.

در خصوص قیمت گذاری آنتی بیوتیک های تولید داخل نیز یادآور می‌شود که سال گذشته پس از اجرای طرح دارویاری، قیمت آنتی بیوتیک‌ها در سه مرحله بازنگری و افزایش پیدا کرد و اظهارات عنوان شده در خصوص عدم قیمت گذاری از شخصی که در آن ایام عضو کمیسیون بوده، به دور از انصاف و صداقت است.

سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده که حمایت از تولید داخل در اولویت تأمین بازار داخل قرار دارد، اما چنانچه تولید داخل کفاف بازار را ندهد یا خللی در این امر به وجود آید این سازمان از طریق واردات اقدام به تأمین داروهای مورد نیاز می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]