رقابت ژاپن و آلمان، دو غول ساخت سنسور فشار
رقابت ژاپن و آلمان، دو غول ساخت سنسور فشار
با پیشرفت تکنولوژی و صنایع در جامعة کنونی، روش‌های نوینی جهت کنترل و بررسی فرایندهای صنعتی خلق شد که بیش‌از‌پیش منجر به حذف اپراتورها شده است.

 به‌گونه‌ای که برای اندازه‌گیری فشار نیز راه‌های جدیدی مطرح گشت. یکی از پرکاربردترین محصولات اندازه‌گیری فشار که در مدت کوتاهی طرف‌داران بسیاری را به‌سوی خود جذب کرد، ترنسمیتر فشار یا همان سنسور فشار است که با عملکرد نوینی که دارد، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها را آسان‌تر کرده و با صرفه‌جویی در زمان و هزینه، بسیاری از صنایع را وابسته به خود، کرده است.

باتوجه‌به انواع مختلفی که از این محصول وارد بازار شد، می‌بایست شناخت کافی از نحوة عملکرد هرکدام داشته تا بسته به نیاز و تقاضایی که دارید، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید؛ به همین منظور با ارائه هرآنچه که مربوط به ترنسمیتر فشار است، سعی کرده‌ایم شما را به شناختی جامع برسانیم.

ترنسمیتر فشار چیست؟

ترنسمیتر فشار چیست؟

ترنسمیتر فشار یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای صنعت امروزی است که در پروسه‌های مختلف، جهت اندازه‌گیری دقیق کمیت فشار به کار می‌رود. این محصول با دارابودن یک سنسور فشار، تمامی اطلاعات مربوط به فشار در محیط را برداشت کرده و با سیگنال‌هایی به نمایشگر یا سیستم‌های کنترلی منتقل می‌کند؛ درواقع می‌توان گفت ترنسمیتر فشار، جهت تبدیل کمیت فشار به سیگنال‌های الکترونیکی یا الکتریکی پا به عرصة صنایع نهاده است؛ به همین سبب در فرایندهای مختلف صنعتی، انتقال داده‌های فشار به سیستم‌های نظارتی را برعهده دارد.

برندهای برتر ترانسمیتر فشار

امروزه باتوجه‌به استقبال شدید کاربران از این تجهیزات، برندهای متعددی دست به تولید ترنسمیتر زدند؛ به همین منظور برای آشنایی بیشتر شما، در این قسمت دو تولیدکننده از معتبرترین برندها را معرفی کرده تا متناسب با هدفی که دارید بهترین‌ها را انتخاب کنید.

اندرس هاوزر

ترانسمیتر فشار اندرس هاوزر به لحاظ کیفیت ساختاری‌ای که دارد با بسیاری از محیط‌های صنعتی و پالایشگاهی سازگاری دارد؛ همچنین با قابلیت اندازه‌گیری هم‌زمان فشار از طریق شیوه‌های گوناگون، رضایت بسیاری از کاربران را جلب کرده است.

اندرس هاوزر

یوکوگاوا

این برند ژاپنی معروف، ترانسمیترهایی با قابلیت‌های گسترده تولید می‌کند؛ به‌گونه‌ای که ترانسمیتر فشار یوکوگاوا با اندازه‌گیری دقیق و انتقال داده‌ها به سیستم کنترلی، نظر بسیاری از تکنسین‌ها را به خود جلب کرده است.

یوکوگاوا

کاربرد ترنسمیترهای فشار

ترنسمیتر فشار بسته به انواع گوناگونی که دارد در صنایع و محیط‌های مختلف بسیار کاربرد دارد؛ به همین دلیل جهت آشنایی بیشتر با این نوع تجهیزات، در این قسمت به معرفی برخی از کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

  • ترنسمیتر فشار جهت کنترل فشار خطوط لوله، چاه‌ها و همچنین در امور مربوط به استخراج نفت و گاز بسیار کاربردی است.
  • در فرایندهای مهم پتروشیمی همچون نظارت بر تولیدات مواد شیمیایی و کنترل فشار، وجود ترنسیمتر فشار بسیار ضروری است.
  • برای نظارت بر گازها، سیالات حرارتی و فشار بخار در نیروگاه‌های تولید انرژی از ترانسمیتر فشار استفاده می‌شود.
  • این محصول در صنعت خودروسازی جهت اندازه‌گیری فشار تایرها و سیستم‌های ترمز نیز بسیار کاربرد دارد.
  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای ترنسمیتر فشار، اندازه‌گیری فشار و ارتفاع از سطح دریا در موشک، هواپیما و ماهواره‌ها است.

انواع ترنسمیتر فشار

ترانسمیتر فشار را بر اساس نوع سنسور به‌کاررفته در آن، می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد.

ترنسمیتر فشار دیافراگمی

در این نوع ترنسمیتر از یک دیافراگم که معمولاً از فولاد ضدزنگ و واکنش‌‌پذیر نسبت به تغییرات است، استفاده می‌شود؛ چرا که برای اندازه‌گیری فشار در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز به کار می‌رود.

ترنسمیتر فشار سیلیکونی

همان‌طور که از نام این محصول هویداست، حسگرهای سیلیکونی که نسبت به تغییرات واکنش‌پذیر هستند، به‌عنوان سنسور فشار به‌کاررفته و جهت اندازه‌گیری فشار گازها و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترنسمیتر فشار پیزوالکتریک

این نوع ترنسمیتر با دارابودن سنسورهای پیزوالکتریک، در تبدیل فشار به سیگنال‌های الکتریکی موفق عمل کرده و برای اندازه‌گیری فشار در محیط‌های مرتعش به کار می‌رود.

ترنسمیتر فشار خازنی

این ترانسمیتر، بر اساس اصول فیزیکی خازنی طراحی شده است و در محیط‌های مختلف صنعتی بسیار کاربردی است.

نکات مهم در هنگام انتخاب ترنسمیتر فشار

باتوجه‌به تنوعی که در ترنسمیترهای فشار وجود دارد، می‌بایست پیش از انتخاب، نسبت به نحوة کارکرد و ویژگی‌های هرکدام شناخت کافی داشته تا مناسب‌ترین و دقیق‌ترین ترانسمیتر فشار را متناسب با تقاضایی که دارید گزینش کنید؛ به همین جهت سعی کرده‌ایم برخی از مهم‌ترین نکات کلیدی انتخاب این تجهیزات را در اینجا بررسی کنیم.

محدوده اندازه‌گیری

ازآنجایی‌که محدودة اندازه‌گیری ترنسمیترها با یکدیگر متفاوت است، پیش از انتخاب می‌بایست از توان اندازه‌گیری فشار مورد نیازتان اطمینان حاصل کنید.

دقت اندازه‌گیری

معمولاً این تجهیزات در دامنة دقت‌های متفاوتی تولید می‌شوند؛ به همین دلیل ضروری است که بر اساس هدفی که دارید، به میزان دقت ترنسمیتر فشار دقت کنید.

نوع سنسور

باتوجه‌به این موضوع که هر سنسور به‌کاررفته در ترنسمیتر، از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است، می‌تواند تأثیر متفاوتی بر عملکرد آن داشته باشد.

شرایط محیطی

هر ترانسمیتر قادر به اندازه‌گیری فشار در محیط‌های خاص است؛ به همین سبب باید ترانسمیتر فشار را مطابق با محیطی که دارید انتخاب کنید.

سازگاری با سیستم نظارتی

ترنسمیترها بسته به نوع سیگنال خروجی و پروتکل‌های ارتباطی، با تمامی سیستم‌های کنترلی سازگار نیستند و پیش از انتخاب باید به این مورد دقت کنید.

هزینه

باتوجه‌به گسترده بودن هزینه ترنسمیترها، میزان بودجه‌ای که دارید می‌تواند انتخاب‌های شما را محدود کند.‌

مزایا و معایب ترنسمیترها

این تجهیزات نوین با کارایی و مزایایی که دارند بر بسیاری از ابزارها برتری یافته‌اند؛ برخی از مهم‌ترین مزایا ترانسمیتر فشار به شرح زیر است:

  • قابلیت اندازه‌گیری فشار و اختلاف آن به طور مستقیم
  • برخورداری از مقاومت مطلوب در محیط‌های مختلف
  • ضدآب بودن
  • مصون بودن در برابر میدان‌های الکترومغناطیسی
  • سازگاری با سیستم‌های مختلف نظارتی
  • دوستدار محیط‌زیست
  • قابلیت تشخیص فرسودگی ابزار
  • قابلیت اندازه‌گیری فشار در محیط‌های مخاطره‌آمیز انسانی
  • ارسال آلارم‌های خطر
  • دقیق بودن این نوع تجهیزات

علی‌رغم سودمند بودن این ابزار در صنایع گوناگون، عیب بزرگی که بر آن وارد است، بالابودن هزینة ترانسمیتر فشار است؛ به‌طوری‌که برخی صنایع قادر به تهیه و استفاده از این تجهیزات در سیستم خود نیستند.

جمع‌بندی

با رشد و افزایش روزافزون تکنولوژی و صنعت، بسیاری از کارها از عهدة اپراتورها خارج گشته و ابزار جای آن‌ها را گرفتند؛ ترانسمیتر فشار نیز از این‌دست تجهیزات نوین است که با عملکرد خاص و مزایایی که دارد، در مدت‌زمان کوتاهی نظر بسیاری از افراد حوزه‌های صنایع مختلف را به خود جلب کرده است.

ترنسمیترهای فشار بر اساس نوع سنسور به‌کاررفته در آن‌ها انواع مختلفی دارند که هریک امکانات خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ به همین جهت لازم است پیش از انتخاب، نسبت به کارکرد تمامی آن‌ها شناخت کافی داشته باشید تا متناسب با هدف و نیازی که دارید، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

به‌منظور پیشبرد این هدف، ما در مجموعة دقیق صنعت اوپاتان، همواره در تلاش بوده‌ایم با ارائه مطالب کاربردی، به کاربران خود شناختی جامع از محصولات بخشیده تا بسته به نیازی که دارند آن‌ها را در داشتن بهترین انتخاب یاری کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]