بلیط چارتر چیست؟ آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند تمام یا تعدادی از صندلی‌های هواپیما را برای مدت طولانی یا کوتاه اجاره کنند. به‌عنوان مثال تعدادی از بلیط هواپیما مشهد تهران را خودشان با قیمتی پایین‌تر اجاره می‌کنند و آن‌ها را با قیمتی که خودشان می‌خواهند و معمولاً سودی برایشان دارد، در اختیار مسافران قرار می‌دهند. […]

بلیط چارتر چیست؟

آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند تمام یا تعدادی از صندلی‌های هواپیما را برای مدت طولانی یا کوتاه اجاره کنند. به‌عنوان مثال تعدادی از بلیط هواپیما مشهد تهران را خودشان با قیمتی پایین‌تر اجاره می‌کنند و آن‌ها را با قیمتی که خودشان می‌خواهند و معمولاً سودی برایشان دارد، در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به این نوع بلیط‌ها، بلیط‌های چارتر گفته می‌شود.

قیمت بلیط هواپیما چارتر توسط آژانس‌های گردشگری تعیین می‌شود، نه شرکت هواپیمایی و مسافران می‌توانند از این روش برای خرید بلیط با قیمت مناسب‌تر در سفرهای خود استفاده کنند. اما چند نکته مهم وجود دارد که باید برای تهیه این مدل از بلیط‌ها رعایت شود و در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع بلیط چارتری

بلیط‌های چارتر به دو دسته بلیط کامل و اجاره صندلی تقسیم‌بندی می‌شوند. بلیط کامل شامل اجاره تمام صندلی‌های هواپیما بوده، درحالی‌که اجاره صندلی مربوط به بخشی از صندلی‌ها در پروازهای مشخص است.

بلیط‌های اجاره صندلی نیز خودش به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توانیم به اجاره صندلی به‌صورت شناور، اجاره صندلی به‌صورت بک تو بک و اجاره صندلی به روش بلاک سیت اشاره کنیم. در بلیط‌های چارتر، قیمت‌ها توسط چارترکننده تعیین می‌شود و ممکن است نسبت به بلیط‌های سیستمی متفاوت باشد.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

بلیط‌های سیستمی و چارتر هواپیما تفاوت‌هایی با هم دارند. بلیط‌های سیستمی با قیمت‌های ثابت و مصوب ایرلاین‌ها عرضه می‌شوند، درحالی‌که بلیط‌های چارتر از طریق اپراتورها تهیه شده و قیمت‌شان ممکن است متغیر باشند. بلیط‌های سیستمی برنامه و مسیرهای پرواز مشخصی دارند و می‌توانید مدت‌ها قبل از پرواز آن‌ها را خریداری کنید. همچنین، در صورت تغییر تاریخ پرواز یا کنسل شدن سفر، بلیط‌های سیستمی قابل استرداد هستند.

تفاوت بعدی در قیمت این دو نوع بلیط است، گاهی ممکن است بلیط‌های چارتری ارزان‌تر باشند و در مواقعی نیز قیمت بلیط هواپیما سیستمی پایین‌تر خواهد بود. این ویژگی به مبدا و مقصد پرواز و همچنین کیفیت آن بستگی دارد.

نکات ضروری برای خرید بلیط چارترنکات ضروری برای خرید بلیط چارتر

چند نکته مهم برای خرید بلیط چارتر

اگر شما هم به هر دلیلی قصد دارید بلیط‌های چارتری را تهیه کنید، بهتر است چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • بلیط چارتر معمولاً غیرقابل استرداد است، درحالی‌که بلیط‌های سیستمی قابلیت استرداد هم دارند. بنابراین می‌شود قبل از خرید بلیط هواپیما، برنامه زمانی سفر خود را به دقت بررسی کنید، زیرا در صورت لغو سفر، هزینه شما برگردانده نمی‌شود.
  • قیمت بلیط چارتر به شرایط و زمان دریافت بستگی دارد. برخی مسیرها در تمام سال مسافر دارند، اما برخی فقط در ماه‌های خاصی از سال پر مسافر هستند. در صورت عدم تکمیل صندلی‌های اجاره شده، آژانس هواپیمایی مورد نظر، قیمت را کاهش می‌دهد. بنابراین قیمت بلیط چارتری متغیر بوده و این موضوع را باید در نظر بگیرید. چراکه اگر به موقع از این قیمت پایین فروش آگاه شوید، می‌توانید پرواز خود را با هزینه پایین‌تر رزرو کنید.
  • برای خرید بلیط چارتر، سریعا قیمت‌ها را بررسی کنید و در صورت پیدا کردن پرواز و ساعت مناسب، بلافاصله مراحل رزرو را انجام دهید. بلیط‌های چارتر ارزان، معمولاً به سرعت پر می‌شوند.
  • در خرید بلیط چارتر، به قیمت بلیط برگشت نیز توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که قیمت آن نیز مناسب و اقتصادی است.
  • اگر تاریخ مشخصی را برای سفر خود در نظر ندارید، بهترین انتخاب بلیط‌های چارتری لحظه آخر است. بنابراین اگر تاریخ سفر برایتان مهم نیست، بهتر است بلیط‌های چارتری لحظه آخری را انتخاب کنید که ارزان‌تر هستند.
  • همیشه بلیط کاغذی را پس از رزرو در دست داشته باشید. در صورت لغو یا تاخیر بیش از دو ساعت پرواز یا کنسل کردن سفر، بلیط را در فرودگاه مهر کنید تا از شرکت هواپیمایی خسارت بگیرید. عدم مهر کردن بلیط می‌تواند بازگشت وجه بلیط را غیرممکن کند. بنابراین، برای درخواست جریمه و جبران، بلیط را چاپ کرده و به‌صورت مهر شده با خود به همراه داشته باشید.
  • برای رزرو بلیط چارتری، به منابع قابل اعتماد و معتبر مراجعه کنید که اطلاعات کامل و شماره‌های پیگیری را پس از تکمیل فرایند ارائه می‌دهند. همچنین از وجود تیم پشتیبانی و امکان بررسی وضعیت بلیط در پلتفرم‌های معتبر، اطمینان حاصل کنید.
  • برای خرید بلیط، اطلاعات شخصی مانند نام و شماره ملی را وارد کنید. بلیط‌های چارتری قابل استرداد نیستند و در صورت خطا در وارد کردن اطلاعات، با مشکل روبه‌رو خواهید شد. در انتخاب خود دقت کرده و فرصت تهیه بلیط با قیمت مناسب را از دست ندهید.
  • اگرچه قیمت خرید بلیط چارتر هواپیما، ارزران‌تر از مدل‌های سیستمی است، اما در بازه‌های شلوغ و مسیرهای پرتردد، ممکن است گزینه مناسبی نباشد. قیمت بلیط‌های چارتری ممکن است در شرایطی که تقاضا بالاست، بیشتر شود.
  • قیمت خرید بلیط چارتری، برای بزرگ‌سالان و کودکان یکی بوده و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

رزرو اینترنتی بلیط چارتری

نکات ضروری برای خرید بلیط چارترنکات ضروری برای خرید بلیط چارتر

برای خرید بلیط هواپیمای چارتر، روش‌های حضوری و غیرحضوری وجود دارد. امروزه روش حضوری کمتر استفاده می‌شود و برای خرید بلیط چارتر مناسب نیست. روش اینترنتی خرید بلیط چارتر بهترین گزینه بوده و شما می‌توانید در آن انواع بلیط‌ها را مشاهده کرده و بهترین زمان را برای خرید خود انتخاب کنید.

سایت‌های رزرو بلیط سفر و هتل زیادی در بستر وب وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید و در این میان اسنپ تریپ نیز یکی از بهترین‌هاست. با رزرو بلیط از این پلتفرم آنلاین می‌توانید به‌راحتی و تنها با چند کلیک بلیط سفر خود را تهیه کرده و در زمان مشخص شده در فرودگاه حاضر شوید. اگر شما هم تجربه خرید بلیط چارتر هواپیما را داشته‌اید، حتماً نظرات و نکاتی که به نظرتان مهم است را با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]