نکات خرید تلویزیون ۲۰۲۳
نکات خرید تلویزیون ۲۰۲۳
تلویزیون‌ها، مهم‌ترین وسیله در هر خانه‌ای هستند؛ به همین دلیل در زمان خرید آن‌ها باید به نکات مهمی توجه کرد.

تلویزیون‌ها، مهم‌ترین وسیله در هر خانه‌ای هستند؛ به همین دلیل در زمان خرید آن‌ها باید به نکات مهمی توجه کرد. به طور کلی برای ساخت تلویزیون‌ از انواع تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود؛ بنابراین در‌ زمان خرید تلویزیون باید به آپشن‌های جدید توجه کرد.

این اصطلاحات، آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید، سخت نیستند و ویژگی‌هایی هستند که حتما چندین بار نام آن‌ها را شنیده‌اید. با این حال ما برای این که بتوانید اصطلاحات و ویژگی‌های به کار رفته در تلویزیون‌ها را بهتر درک کنید، این مقاله را برای شما نگارش کردیم. پس با پرو استور همراه باشید.

نسبت تصویر یا Aspect Ratio

اصطلاح Aspect Ratio به نسبت عرض به ارتفاع یک تصویر یا نمایشگر تلویزیون اشاره دارد. به طور کلی، این ویژگی متناسب با وضوح تلویزیون متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال، نمونه‌های HD این تجهیزات تصاویر را با نسبت ۱۶:۹ نشان می‌دهند که این استاندارد توسط اکثر محتو‌اهای رسانه‌ای، از جمله پخش‌کننده‌های DVD و Blu-ray مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، تلویزیون‌هایی با نسبت ۳:۴هم در بازار موجود هستند که تصاویر را با وضوح پایین‌تری در مقایسه با صفحه نمایش‌های ۱۶:۹ نشان می‌دهند.

نسبت کنتراست یا Contrast Ratio

اصطلاح Contrast Ratio به نسبتی گفته می‌شود که تفاوت و اختلاف بین روشن‌ترین با تاریک‌ترین تنظیمات تلویزیون را نشان می‌دهد. هر چقدر که این نسبت بیشتر باشد، تلویزیون، جزئیات رنگی ظریف‌ را بهتر نشان خواهد داد. با این حال، تولید‌کنندگان مختلف، نسبت کنتراست تلویزیون هوشمند را به طور متفاوتی اندازه‌گیری می‌کنند؛ در نتیجه مشخصات Contrast دستگاه باید با دقت بالا‌تری اندازه‌گیری بشود‌.

HDR در تلویزیون چیست؟

عبارت HDR یا High Dynamic Range به فناوری‌هایی اشاره دارد که تولید‌کنندگان تلویزیون از آن‌ها برای گسترش دامنه روشنایی TV و بهبود دقت رنگی‌شان استفاده می‌کنند؛ در نتیجه تصاویر واقعی را بر روی صفحه نمایش، نشان می‌دهند. انواع مدل‌های رایج HDR که در خرید تلویزیون یافت می‌شوند، عبارتند از:

  • HDR 10
  • HDR 10+
  • Dolby Vision

نرخ تازه‌سازی یا Refresh Rate

نرخ به‌روزرسانی تلویزیون تعداد دفعه‌هایی می‌باشد که یک دستگاه مثل TV تصاویر را هر ۱ ثانیه تازه کرده و به نمایش می‌گذارد. نرخ تازه‌سازی بالاتر معمولا به معنای حرکت نرم‌تر و البته طبیعی‌تر است. بیشتر تلویزیون‌های جدید امروزی دارای نرخ رفرش ریت حدودا شصت هرتز یا حتی بیشتر از ۱۲۰ هرتز هستند. اما اگر قصد خرید اسمارت تی وی را دارید و می‌خواهید که تصاویر را با وضوح بالایی تماشا کنید، حتما به دنبال نرخ تازه‌سازی بالای ۱۲۰ هرتز باشید. حتی این موضوع در مورد خرید تلویزیون برای بازی و گیمینگ هم صادق است.

اصطلاح Internet-Ready TV

عبارت Internet-Ready TV به تلویزیونی گفته می‌شود که برای دسترسی به محتوای آنلاین طراحی شده است. با یک تلویزیون آماده اینترنت، می‌توان فیلم‌ها و برنامه‌های زنده را در سرویس‌های پخش جریانی مانند YouTube، Netflix و Hulu بدون احتیاج به تجهیزات اضافی مشاهده کرد.

قیمت تلویزیون هوشمند

قاب

در تلویزیون، حاشیه‌ها در اطراف صفحه نمایش قرار می‌گیرند، اما به دنبال تغییر در ترجیحات مشتریان، سازندگان این تجهیزات طراحی بدون حاشیه را به کار بردند تا در آن تمام جلوه و ابعاد تصویر در Television نشان داده شود.

تعداد پیکسل

پیکسل در واقع همان عنصر تصویر است و به کوچک‌ترین بخش‌های تصاویر دیجیتالی اشاره دارد. هر چقدر که پیکسل‌ها کوچک‌تر باشند، بیشتر در همان صفحه نمایش قرار خواهند گرفت تا تصاویری با وضوح بالا ایجاد کنند.

رزولوشن تلویزیون هوشمند

وضوح یا Screen Resolution به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که صفحه نمایش می‌تواند آن‌ها را نمایش دهد. تعداد پیکسل بیشتر معمولا برابر با وضوح بالاتر خواهد بود. به طور کلی، وضوح صفحه نمایش شامل پیکسل‌های افقی و عمودی می‌باشد و ممکن است مانند رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ به نظر آید. پیکسل‌های بیشتر اغلب برابر با کیفیت تصویر بهتر هستند.

تلویزیون‌های HD و Full HD

تلویزیون با وضوح HD همان رزولوشن ۷۲۰p هم نامیده می‌شود و به صفحه نمایش ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسلی اشاره دارد که بیش از دو برابر تعداد pixel نمایشگر‌های با‌کیفیت استاندارد است. از سوی دیگر، تلویزیون‌های Full HD یا ۱۰۸۰p از وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسلی پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند تصاویر را واضح‌تر از صفحه نمایش اچ دی نشان بدهند.

تلویزیون‌های ۴k و UHD

تلویزیون‌هایی که با وضوح ۴k تولید می‌شوند، حدودا ۸ میلیون پیکسل خواهند داشت؛ یعنی چیزی چهار برابر رزولوشن Full HD. اما نمایشگر‌‌های UHD که از رزولوش بالایی هم برخوردار هستند، به TV صفحه نمایش‌های ۱۰۸۰p معروف‌اند. تلویزیون ۴k با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل به بازار ارائه می‌شوند.

تلویزیون ۸k

تلویزیون‌های ۸k تصاویر را با رزولوشن ۷۶۸۰×۴۳۲۰ پیکسل نشان می‌دهند که چهار برابر کیفیت نمایشگر‌های ۴k خواهد بود. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر منابع زیادی از محتوای ۸k بومی وجود ندارد و خرید آن‌ها اصلا به‌صرفه نیست.

تلویزیون‌های ال سی دی

نمایشگر‌های کریستال مایع که به LCD معروف‌اند، صفحه نمایش‌های مسطحی هستند که از پیکسل‌ پر شده با LCD تولید می‌گردند. تلویزیون‌های LCD از نور پس‌زمینه برای تابش نور از طریق کریستال‌های مایع داخل پنل TV استفاده می‌کنند و به مقادیر متغیر رنگ این اجازه را می‌دهند تا یک تصویر واضح را بسازند.

تلویزیون 4k

تلویزیون LED بخریم یا OLED؟

LED یا همان دیود ساطع نور، یک قطعه نیمه هادی می‌باشد که با عبور دادن الکتریسیته روشن می‌شود. تلویزیون ال ای دی یک تلویزیون LCD است که با چراغ‌های LED کار می‌کند و روشن می‌شود تا تصویری را که در تلویزیون می‌بینید، ایجاد نماید.

عبارت OLED مخفف شده دیود نوری ارگانیک است. فناوری نمایشگر OLED از لایه نازک مبتنی بر کربن که بین دو رسانا قرار می‌گیرد، جهت تولید نور با کمک الکتریسیته استفاده می‌کند. این فرآیند، ارگانیک الکترولومینسانس نامیده می‌شود و به این معنی می‌باشد که صفحه نمایش روشن است و نیازی به نور پس زمینه ندارد. نمایشگرهای OLED از نظر کنتراست جزو بهترین‌ها هستند انرژی زیادی مصرف نخواهند کرد و معمولا نازک‌تر از تلویزیون‌های LCD موجود در بازار می‌باشند.

کلمه QLED

عبارت QLED مخفف شده Quantum Dot Light-Emitting Diode می‌باشد؛ بنابراین تلویزیون‌های QLED در اصل صفحه نمایش‌هایی LED مجهز به نقاط کوانتومی هستند. این تلویزیون‌ها از خصوصیات نقاط کوانتومی مثل توانایی ارائه رنگ دقیق با اشباع بهتر بهره‌مند می‌باشند.

درگاه HDMI

کلمه HDMI مخفف عبارت High-Definition Multimedia Interface است و به فناوری قدرتمندی گفته می‌شود که برای انتقال دادن سیگنال‌های تصویری و صوتی با کیفیت بالا از طریق کابل گفته می‌شود. کابل HDMI تلویزیون شما را به انواع مختلفی از سیستم‌ها و تجهیزات، از جمله کنسول بازی و حتی پخش‌کننده‌های بلوری متصل می‌کند. اسمارت تی وی ایده‌آل شما باید دارای چندین پورت HDMI 2.0 و ۲٫۱ باشد. بیشتر تلویزیون‌های اخیر دارای HDMI ARC (کانال برگشت صدا) یا پورت eARC (کانال بازگشت صوتی پیشرفته) حداقل روی یک درگاه HDMI هستند که به بهبود پهنای باند و همچنین سرعت تلویزیون کمک می‌کنند.

نور پس‌زمینه

به طور کلی، همه تلویزیون‌های LED، یک پنل‌ LCD با نور پس‌زمینه دارند. این ویژگی، منابع نوری کوچک یا نوارهای نوری هستند که در درون برخی از نمایشگرها قرار دارند و نوری را فراهم می‌کنند که تصاویر و اطلاعات را روشن‌تر و رنگارنگ‌تر می‌کند. متناسب با محل قرار گرفتن بر صفحه نمایش TV، تلویزیون‌ها دارای نور لبه یا مستقیم و غیره هستند.

زاویه دید

این ویژگی به حداکثر زاویه می‌گویند که با کمک آن می‌توان نمایشگر TV را بدون از بین رفتن روشنایی و تغییر رنگ دید. در صفحه نمایش‌هایی با زاویه دید کاهش یافته، فقط با نشستن در مقابل نمایشگر می‌توان به زاویه دید مطلوب دست یافت. بهترین تلویزیون OLED زوایای دید عالی را به کاربرانش ارائه می‌دهد و برای خانواده‌های بزرگ مناسب هستند.

قیمت و خرید تلویزیون

تلویزیون‌های هوشمند از گذشته تا به الان در مدل و سایزهای متنوعی تولید شده‌اند که خوشبختانه استقبال زیادی از آن‌ها شده است. زیرا ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که تلویزیون‌های سنتی تنها می‌توانستند رویای آن‌ها را داشته باشند. اما اگر در انتخاب چنین دستگاه‌هایی مهارت کافی نداشته باشید، ممکن است به راحتی تلویزیونی بخرید که انتظارات شما را برآورده نمی‌کند. در این تیتر مهم‌ترین مشخصاتی که باید قبل از خرید تلویزیون هوشمند بررسی کنید، آورده شده است. این مشخصه‌ها همان اصلاحات گفته شده در بالا هستند که به صورت کامل‌تر توضیح داده شده‌اند.

نوع پورت یا اتصالات دیگر

هر تلویزیون دارای مجموعه‌ای از درگاه‌های اتصال است که از آن‌ها برای اتصال به دستگاه‌های مربوطه استفاده می‌شود. مهم‌ترین پورت به کار رفته در تلویزیون، HDMI (یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا) است. این یک پورت بسیار همه کاره می‌باشد و می‌توان از آن برای اتصال انواع دستگاه‌ها، از جمله کنسول‌های بازی، لپ‌تاپ، بلندگوها و موارد دیگر استفاده کرد.‌ اما با این حال، درگاه‌های HDMI انواع متفاوتی دارند و می‌توانند از نوع HDMI 2.0a، b 2.0 و ۴٫۰ باشند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اکثر تلویزیون‌های هوشمند باید پورت استاندارد HDMI 2.0 یا ۲٫۱ داشته باشند.

اسمارت تی وی

اکثر تلویزیون‌های هوشمند با انواع استاندارد HDMI 2.0 و ۲٫۱ سازگار هستند؛ چون که می‌توانند به خوبی از آن‌ها پشتیبانی کنند. بنابراین هنگام خرید تلویزیون هوشمند مراقب این پورت‌ها باشید. از طرفی به این نکته هم توجه کنید که اگر صفحه نمایشی با وضوح و رزولوشن ۴k یا بالاتر می‌خواهید، باید یک پورت و کابل HDMI با سرعت بالا داشته باشید. درست بالای درگاه HDMI، اتصالات USB وجود دارند، پس به این پورت هم توجه کنید؛ به‌ ویژه درگاه USB 2.0. به طور کلی، سرعت انتقال دیتا در مقایسه با USB 1.0 بیشتر است. با این حال، برخی از مدل‌های Smart TV جدید از USB 3.0 هم پشتیبانی می‌کنند.

وضوح

شما همیشه باید قبل از خرید، وضوح هر تلویزیون را بررسی کنید؛ چون این امر کیفیت تصویر را تعیین خواهد کرد. این روزها به ندرت تلویزیونی با رزولوشن کمتر از Full HD و ۱۹۸۰×۱۰۸۰ پیکسل پیدا می‌شود؛ به همین دلیل به دنبال صفحه نمایشی با رزولوشن بالا باشید.

Smart TV

توجه داشته باشید که تلویزیون OLED به سرعت در حال تبدیل شدن به جایگزین جدیدتر و درخشان‌تر به جای LED و LCD در صنعت تلویزیون است؛ زیرا این توانایی را دارند تا رنگ‌ها را به صورت زنده، کنتراست بالا و واقعی نشان بدهند. در مجموع این TV تجربه لذت‌بخشی را برای کاربرانش تولید می‌کند. صفحه نمایش LED نمی‌تواند این سطح از کیفیت را ارائه دهند؛ در حالی که تلویزیون‌های LCD اغلب ظاهری عادی دارند و تجربه تماشای شگفت‌انگیزی را برای کاربران خود را ایجاد نمی‌کنند.

نرخ تازه‌سازی

در زمان خرید تلویزیون ‌هوشمند توجه کنید که نرخ به‌روز‌رسانی بالاتر، تاری را تصاویر متحرک کم می‌کند. نرخ به‌روز‌رسانی استاندارد تلویزیون‌های جدید همانند تلویزیون جی پلاس چیزی بین ۶۰ تا ۱۲۰ فریم در ثانیه است. به خاطر داشته باشید که تفاوت زیادی بین تلویزیونی که مثلا نرخ تازه‌سازی ۱۰۰ فریم در ثانیه دارد و صفحه نمایش با نرخ ۱۲۰ مشاهده نخواهید کرد. بنابراین نیازی به صرف هزینه بیشتر برای تلویزیونی با نرخ کمی بالاتر نیست. با این حال، سعی کنید از نرخ تازه‌سازی بسیار پایین‌ دوری کنید؛ چون که ممکن است به طور کلی کیفیت تصاویر‌تان را کم کند.

اندازه

یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که در زمان خرید انواع تلویزیون باید به آن توجه کنید، سایز دستگاه است. حتما تلویزیون خود را متناسب با متراژ محلی که قرار است در آن قرار بگیرد انتخاب کنید؛ چون که کوچک‌تر یا بزرگ‌تر بودن television نسبت به محیط به چشمانتان آسیب زیادی وارد می‌کند.

خرید تلویزیون هوشمند از پرو استور

در زمان خرید تلویزیون ممکن است با اصطلاحاتی مواجه بشوید که شما را کمی سردرگم کند، عباراتی همچون رزولوشن، نسبت کنتراست، رفرش ریت، ال ای دی و تمام عباراتی که در بالا گفته شد. توجه به این اصطلاحات بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا انتخاب خوبی داشته باشید. پرواستور یکی از آنلاین‌شاپ‌های معتبر در زمینه فروش تلویزیون است که این محصولات را با قیمت خوبی به فروش می‌رساند. این فروشگاه، راه‌های ارتباطی متنوعی دارد؛ به همین دلیل اگر در زمان خرید TV با مشکل مواجه شدید، می‌توانید از کارشناسان پرواستور با تماس با شماره ۵۲۴۷۲۰۰۰ کمک بگیرید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]