سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بخش مهم آموزش بورس
سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بخش مهم آموزش بورس
با ورود صندوق‌های اهرمی توجه فعالان بازار سهام به این ابزار بیشتر شد و پس از آن بازار شاهد ورود صندوق‌های تضمین اصل سرمایه ، صندوق‌های بخشی و همچنین فراصندوق‌ها بود.

در ماه‌های اخیر روند تاسیس و پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه شدت بیشتری پیدا کرده است. پیش از این صندوق‌های فعال در بازار عمدتا از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و کالایی بودند. با ورود صندوق‌های اهرمی توجه فعالان بازار سهام به این ابزار بیشتر شد و پس از آن بازار شاهد ورود صندوق‌های تضمین اصل سرمایه ، صندوق‌های بخشی و همچنین فراصندوق‌ها بود که به انواع این صندوق‌ها در آموزش بورس کلینیک اقتصاد به‌طور کامل پرداخته شده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نگرانی‌ها

تنوع و تعداد صندوق‌ها نسبت به چندسال گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است، همین امر سبب شده تا برخی از فعالان بازار سرمایه نسبت به این روند انتقاد داشته باشند. آن‌ها معتقدند که بازار سرمایه ظرفیت پذیرش این تعداد صندوق را ندارد و ممکن است که صندوق‌ها با هدف جذب منابع بیشتر منجر به ایجاد رقابت منفی بین خود شوند. این دسته از تحلیلگران می‌گویند که گسترش صندوق‌ها منجر به کاهش اثرگذاری و نقثش سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه خواهد شد و این موضوع به نفع بازار سرمایه نیست.

فراز فرود بورس در سال ۱۳۹۹

در ابتدای سال ۱۳۹۹ موج جدیدی برای حضور در بازار سرمایه شکل گرفت و افراد زیادی با مقدار سرمایه‌های متفاوت بازار سرمایه را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردند. پس از ریزش مرداد ۱۳۹۹ ، بسیاری از سرمایه‌گذاران با ضررهایی نسبتا سنگین مواجه شدند.

بخشی از این سرمایه‌گذاران به مرور با عادی‌تر شدن شرایط بازار از سرمایه‌گذاری در بازار سهام دست کشیدند ولی مجموع این رویدادها منجر به آشنایی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی با این بازار شد.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در طی این سال‌ها افراد خود در بازار سرمایه‌گذاری می‌کردند و این امر مستلزم تلاش مداوم برای یادگیری، تحلیل و کشف سهام مستعد رشد بود. این موضوع هم از نظر زمانی هم مالی، دارای هزینه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تبدیل به ابزاری شدند که به دلیل وجود صرفه ناشی از مقیاس در ابعاد مختلف هزینه‌های معاملاتی خود را کاهش دادند و به دلیل کارمزد کمتر نسبت به معامله‌ی سهام و همچنین مزایای دیگری که به صورت کامل در آموزش بورس رایگان کلینیک اقتصاد به آن پرداخته شده است توجه بخشی از فعالان بازار را به خود جلب کردند.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

گروه‌های مالی برای جذب افرادی که به تازگی وارد عرصه‌ی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شده بودند تلاش کردند تا با توجه به تنوع ریسک‌پذیری افراد، صندوق‌های مختلفی را طراحی و به بازار عرضه نمایند. توسعه‌ی این ابزارها منجر به یک تحول اساسی در ساختار بازار سرمایه و بازیگران اصلی خواهد شد.

هر ابزار جدیدی که وارد بازار شود طبیعی است که نسبت به رشد و فراگیر شدن آن تردیدهایی به وجود آید. این حوزه نیز استثنا نبوده و برخی از فعالان بازار نسبت به رشد آن حساسیت‌هایی دارند که نیاز است تا به آن‌ها توجه شده و در صورت لزوم پاسخ داده شود.

آموزش بورس و استفاده صحیح از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رشد و توسعه‌ی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نهایت به معنی تخصصی‌تر شدن فعالیت در بازار سرمایه است، یعنی به دلایل مختلف در آینده بازده حضور مستقیم در بازار سرمایه نسبت به هزینه‌های مالی و زمانی و هزینه فرصت آن چشم‌گیر نیست و علاقه‌مندان به حضور در بازار ترجیح خواهند داد تا از طریق روش‌های غیرمستقیم که یکی از آن‌‌ها خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است اقدام کنند.

آموزش بورس و استفاده صحیح از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسئله‌ی تشکیل سبد دارایی را برای سرمایه‌گذاران تا حد زیادی حل کرده‌اند و افراد لازم نیست حتما خود اقدام به تحلیل جداگانه نمادها و صنایع کنند. فقط کافی است تا توانایی تحلیل عملکرد و مقایسه‌ی صندوق‌ها با یکدیگر را بدست بیاورند، احتمالا در آینده مشاوران سرمایه‌گذاری تحلیل ، بررسی و معرفی صندوق‌های مناسب را جایگزین روند کنونی یعنی تحلیل و پیش‌بینی سهام کنند.

پیش از این مرحله باید هدف از سرمایه‌گذاری مشخص شود و براساس آن صندوق مناسب را انتخاب کرد. همانطور که ذکر شد انواع مختلفی از صندوق در بازار سرمایه‌ی ایران فعال هستند که پر‌ریسک‌ترین آن‌ها واحدهای ممتاز صندوق‌های اهرمی و تضمین اصل سرمایه و از کم‌ریسک‌ترین آن‌ها واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت هستند علاوه بر این صندوق‌های کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی سکه نیز در بازار فعال هستند. انتخاب صندوق از میان طیف وسیعی از صندوق‌ها با عملکردهای متفاوت شاید نیازمند دانشی متفاوت از دانش تحلیل بنیادی سهام باشد.

انتخاب صندوق مناسب به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله‌ی مهمترین آن‌ها عبارتند از: نقدپذیری صندوق ، بازده صندوق در شراط مختلف بازار، کیفیت تیم مدیریتی و سایر عوامل مرتبط. همچنین لازم است تا پیش از سرمایه‌گذاری در یک صندوق امیدنامه‌ی صندوق و اساسنامه‌ی آن به دقت مطالعه شود. در هنگام سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF، مهم است تا به خالص ارزش دارایی‌ها و مقایسه‌ی آن با قیمت تابلوی صندوق توجه داشت.

با توجه به روندی که در پیش است، فعالان بازار سرمایه و سیاست‌گذاران باید خود را با شرایط جدید وفق دهند و دانش مرتبط را کسب کنند. همزمان که به انواع ریسک‌های مالی اشاره می‌کنند تلاش داشته باشند تا روش‌های پوشش این ریسک‌ها را یاد بگیرند و پیاده‌سازی کنند. توجه به ریسک‌ها امر مهمی است و برای همین امر در کلینیک اقتصاد دوره مدیریت ریسک مالی با عنوان فرعی دوره آتی و دوره اختیار برای علاقه‌مندان آماده شده است.

مسیر مشابهی در بسیاری از بازارهای جهانی پیش از این رخ داده است، مسیری که در آن سرمایه‌گذاران دیگر به صورت مستقیم در بازارها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم حرکت کردند. مسیری که اگر با قوانین محدود نشود و با کمک تجربیات جهانی مسیر آن همواتر شود احتمالا منافع بسیاری برای اقتصاد و بازار سرمایه خواهد داشت.

جزییات بیشتری از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آموزش رایگان بورس وبسایت کلینیک اقتصاد آماده شده است که پیشنهاد می‌‌شود حتما مطالب مرتبط را در آن وبسایت مطالعه نمایید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]