پیش بینی قیمت تتر تا پایان سال ۱۴۰۲
پیش بینی قیمت تتر تا پایان سال ۱۴۰۲
استیبل کوین تتر این روزها به یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و هم‌قدم با دلار رشد می‌کند

استیبل کوین تتر این روزها به یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و هم‌قدم با دلار رشد می‌کند. اگر شما نیز از علاقمندان به سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال باشید، حتما می‌خواهید بدانید تا اخر سال قیمت آن به چه عددی می‌رسد. پس با ما همراه شوید تا با هم پیش بینی قیمت تتر تا پایان سال ۱۴۰۲ را انجام دهیم.

قیمت تتر در صرافی‌های داخلی چطور تعیین می شود؟

همانند سایت‌های قیمت‌گذاری دیگر، قیمت استیبل کوین تتر در پلتفرم‌ها و صرافی‌های ایرانی، بر اساس قیمت‌گذاری دلار در ایران و به صورت کاملا قانونی انجام می‌شود.

همانطور که می‌دانید، تتر رابطه ۱:۱ با دلار دارد و قیمت آن همیشه ثابت و معادل ۱ دلار است. اما از آنجا که دلار در ایران قیمت ثابتی ندارد و روزانه یا حتی بهتر بگوییم ساعتی و دقیقه‌ای قیمت آن تغییر می‌کند، تتر نیز قیمت ثابتی ندارد.

البته قیمت تتر در سایت‌های مرجع، همواره با کمی اختلاف بیشتر از قیمت دلار است و علاوه بر آن کارمزد خرید و فروش در صرافی نیز به قیمت پایه تتر اضافه می‌شود. اما در صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت شما می‌توانید به کمک ویژگی کارمزد صفر این صرافی، بهترین قیمت تتر را مشاهده کنید. در نهایت نیز بدون هزینه‌های اضافه و با قیمتی مناسب آن را خریداری کنید.

قیمت تتر زیر سایه نرخ دلار بازار آزاد

نکته جالبی که شاید ندانید این است که قیمت تتر با قیمت دلار آزاد ارتباط دارد و نه دلار دولتی! دلیل این امر، در تامین منابع این ارز نهفته است. تامین تتر توسط صرافی‌ها دو حالت تامین داخلی و تامین خارجی دارد. حالت اول، زمانی است که تتر به اندازه کافی در بازار وجود دارد و معامله‌گران می‌توانند با همان نسبت قیمت ۱:۱ با دلار آن را خرید و فروش کنند.

قیمت تتر زیر سایه نرخ دلار بازار آزاد

اما در حالت دوم، زمانی است که تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد. در چنین حالتی، دارندگان دلار حاضر به فروش دارایی خود نیستند و از آنجا که حجم تقاضای دلار زیاد است، صرافی‌ها مجبور می‌شوند برای تامین نیاز کاربران خود دلار حواله پرداخت کنند. به همین ترتیب، از آنجا که قیمت دلار حواله با قیمت دلار داخل کشور متفاوت و کمی بیشتر از آن است، قیمت تتر نیز تاثیر می‌گذارد. البته در این تفاوت قیمت، تفاوت عمق و حجم بازار تتر و دلار نیز تاثیرگذار است.

سناریوهای مختلف قیمت دلار تا پایان سال

همانطور که پیشتر اشاره شد، از میان لیست استیبل کوین‌ها ، تتر یکی از مشهورترین آن‌ها است که محبوبیت زیادی میان ایرانیان دارد. این استیبل کوین که بر پایه ارز فیات دلار طراحی شده، قرار است که قیمت ثابتی داشته باشد اما از آنجا که قیمت دلار در ایران ثابت نیست، تتر نیز به طبع آن قیمت متغیر و پرنوسانی دارد.

اما برای این که بتوانیم پیش بینی قیمت تتر تا پایان ۱۴۰۲ را انجام دهیم، باید ابتدا نگاهی به پیش‌بینی‌ها برای قیمت دلار تا پایان سال داشته باشیم. البته باید اقرار کنیم پیش‌بینی قیمت دلار اصلا کار ساده‌ای نیست و حتی امکان این که بتوانیم قیمتی نزدیک به آنچه اتفاق می‌افتد ارائه دهیم بسیار کم است؛ زیرا هیچکس نمی‌تواند بگوید چه اتفاقی برای ایران و اقتصاد آن خواهد افتاد و عوامل بسیاری از جمله باقی ماندن یا برداشته شدن تحریم‌ها، اجرای توافقات، آزادسازی دارایی‌های قفل شده و … می‌تواند بر قیمت دلار و ارز ریال تاثیر بگذارد.

بنابراین، ما در ادامه به بررسی سناریو‌های مختلف پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال از دیدگاه‌های متفاوت می‌پردازیم تا بلکه بتوانیم یک ایده در این باره دریافت کنیم.

پیش بینی سازمان برنامه و بودجه از قیمت دلار

خوشبینانه‌ترین سناریو از پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به سازمان برنامه و بوجه کشور است. این سازمان می‌گوید بر اساس مفروضات فعلی اقتصاد ایران، قیمت دلار تا پایان سال حداکثر ۵۲ هزار تومان خواهد شد.

 پیش بینی سازمان برنامه و بودجه از قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار در صورت احیای برجام و توافق

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که توافق میان ایران و آمریکا صورت گیرد، قیمت دلار حداقل ۱۰هزار تومان و حداکثر ۲۰ هزار تومان ریزش خواهد داشت. با توجه به ریزشی که قیمت دلار هنگام توافق ایران و عربستان تجربه کرد، حال کارشناسان می‌گویند با اجرای توافقات کامل و افزایش صادرات نفتی و درآمدهای دلاری، می‌توان انتظار ورود دلار به کانال ۴۰ و حتی ۳۰ هزار را داشت.

پیش بینی قیمت دلار در صورت عدم احیای برجام

اما در صورت به نتیجه نرسیدن توافقات چه می‌شود؟ اگر برجام احیا نشود و درآمد نفتی ایران نیز تغییری نکند دلار می‌تواند با افزایش۲۰ هزار تومنی تا پایان سال ۱۴۰۲ وارد کانال ۷۰ هزار تومانی شود. در واقع، همین حالا نیز بسیاری از کارشناسان معتقدند دلار دیگر نمی‌توانند کاهش قیمت داشته باشد زیرا کف فاندامنتالی دلار ایجاد شده و ما دیگر نباید در صورت افزایش قیمت آن نیز شگفت‌زده شویم.

جمع بندی

پیش‌بینی قیمت در کشور ما کار سختی است و پیش بینی قیمت تتر تا پایان سال ۱۴۰۲ کار سخت‌تر! همانطور که خواندید قیمت این استیبل کوین با قیمت دلار پیش می‌رود و باید بگوییم هر اتفاقی که برای قیمت دلار بیوفتد، برای قیمت تتر نیز خواهد افتاد. بنابراین، باید منتظر بنشینیم و ببینیم رویدادهای مهمی مانند برجام و توافق با سایر کشورها چه خواهد شد. شما می‌توانید قیمت تتر را از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به صورت لحظه‌ای چک کنید و با دنبال کردن اخبار مربوط به آن درباره خرید تتر یا فروش آن تصمیم بگیرید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]