قیمت طلا تا پایان سال پیش بینی شد / چرا مصنوعات سبک طرفدار دارد؟
قیمت طلا تا پایان سال پیش بینی شد / چرا مصنوعات سبک طرفدار دارد؟

محمدولی گفت: بازار طلا و سکه زمانی که سیر صعودی به خود می‌ گیرد، باعث تقاضای بیشتر خریدار می شود. انس جهانی طلا و تغییرات در بازار ارز ۲ عامل مهم در تغییرات قیمت طلا است.

در آخرین روز معاملات هفتگی، بازارهای جهانی شاهد رکورد جدیدی در قیمت انس جهانی طلا بودند. این افزایش قیمت، که در روزهای اخیر نیز حاکم بوده است، باعث افزایش قیمت طلا و سکه شده است. مردم در چند ماه اخیر برای ورود به بازار احتیاط داشته‌اند و دلیل آن این است که قیمت طلا و سکه تغییرات چشمگیری نداشته است. از نظر نگاه کارشناسان این ثبات قیمت به علت موفقیت مدیریت بانک مرکزی و سیاست‌های اقتصادی کشور در کنترل نرخ ارز بوده است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

آیت-محمدولی

طلا و سکه در مسیر صعود

آیت محمدولی کارشناس صنعت طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بازار طلا و سکه زمانی که سیر صعودی به خود می گیرد، باعث تقاضای بیشتر خریدار می شود. ۲ عامل مهم در تغییرات قیمت طلا موثر هستند و این ۲ عامل انس جهانی طلا و تغییرات در بازار ارز است. البته صنعت گران طلا تمایل دارند بازار به روند با ثبات خود برگردد و شاهد رونق بیشتر خرید و فروش ها در بازار طلا و سکه باشند.

وی افزود: همان طور که بارها اشاره کرده ایم دلیل گران شدن قیمت طلا به نوسانات انس جهانی و بازار ارز برمی گردد و زمانی که با نوسان روبرو می شود، برای طلا هم این اتفاق قابل حدس است. نگاه ها در گذشته این بوده است که طلا اگر در دوره ای روندی ریزشی به خود گرفته باشد، خیلی از نظر کارشناسی، این اتفاق منطقی نبوده است. انتظارات فعالان بازار در مورد صنعت طلا همیشه بر این اساس بوده است که قیمت طلا هم مثل دیگر اقلام سرمایه گذاری، افزایش پیدا کند.

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: اگر روند قیمت طلا به سمت صعودی برگشته است یک وجه از آن این است که نظر کارشناسان در مورد صعودی شدن قیمت طلا با توجه به پارامترهای موجود تحقق یافته است. در مجموع بحث طلا با توجه به مشکلاتی که در سراسر جهان وجود دارد و میزان تقاضا برای خرید آن، هیچ دلیل قانع کننده ای برای آن وجود ندارد که قیمت آن کاهشی شود. بنابراین طلا در مقطع کنونی به روال طبیعی خود بازگشته است و قیمت واقعی خود را پیدا کرده است و انتظار داریم که نوسان قیمت ادامه دار نباشد تا متقاضیان خرید طلا راحت تر نیاز خود را برطرف کنند، چون نوسانات شدید و التهاب آور دوباره طلا را به رکود می برد.

پیش بینی بازار طلا تا پایان سال ۱۴۰۲

محمدولی در ادامه گفت: تجربه نشان داده است که بازار طلا در برخی زمان های خاص و مناسبتی با تقاضای خرید روبرو شود و مخصوصا هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم، نسبتا داد و ستد خرید طلا بیشتر می شود. مخصوصا خرید مصنوعات طلا در وزن سبک یا به تعبیر زرگرها خرده طلا، داد و ستد بیشتری پیدا می کند و امیدواریم در بازار شب یلدای امسال نیز بازار وضعیت مطلوبی برای خریداران داشته باشد. همچنین هر چقدر به پایان سال نزدیک می شویم و به خصوص در ماه اسفند، انتظار داد و ستد بیشتر نسبت به ماه های دیگر می رود و امیدوارم پایان سال امسال نیز همچون سال های گذشته با رونق بازار روبرو شود و به نوعی از این رکود میان سال خارج شویم.

تاثیر فروش مصنوعات طلا سبک در بازار

وی درباره مصنوعات سبک وزن گفت: شاهد این اتفاق هستیم که تولیدکنندگان در صنعت طلا به سمت ساخت مصنوعات سبک رفته اند تا مطابق با قدرت خرید مردم محصولات خودشان را ارائه دهند. در گذشته مثلا یک انگشتر ممکن است ۷ تا ۱۰ گرم باشد اما الان انگشترهایی داریم که در وزن ۱ گرم و حتی زیر ۱ گرم هم موجود است. زمانی اگر یک سرویس طلا در وزن ۵۰ تا ۶۰ گرم بود، حالا هم با این وزن پیدا می شود اما همان سرویس ۶۰ گرمی را در حد ۲۵ گرم هم تولید کرده اند که تقریبا همان شکل و شمایل را دارد تا مطابق با قدرت خرید مردم، انتظارات مشتری را براورده کند. بنابراین این آپشن وسیله ای شده است تا نیازهای افراد زیادتری را در زمان خرید جوابگو باشد و به مرور در رونق بازار هم کمک کننده خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]