غربالگری شپش سر دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی
غربالگری شپش سر دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی

رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین برنامه‌های بهداشتی در گروه سنی نوجوانان را شامل معاینات دانش‌آموزان، بازدید از مدارس و آموزش بهداشت عنوان کرد.

چند روز دیگر زنگ آغاز مدارس کشور به صدا در می‌آید و میلیونها دانش‌آموز برای کسب علم و دانش روانه مدارس می‌شوند.

بهداشت و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از اهمیت زیادی به ویژه در دوران فعالیت مدارس و حضور دانش آموزان برخوردار است و توصیه های بهداشتی همواره مورد تاکید متخصصان حوزه بهداشت و درمان بوده است.

حضور زیاد دانش‌آموزان در مدارس با توجه به اینکه فعالیت مدارس غالبا در روزهای سرد سال است و بروز بیماری‌های فصلی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا ضرورت توجه بیش از پیش دانش‌آموزان و به تبع آنها والدین‌شان به رعایت بهداشت فردی را مورد توجه قرار می‌دهد.همچنین غربالگری برخی بیماری‌ها در بین دانش‌آموزان و آموزش نکات بهداشتی و استفاده از وسائل شخصی در مدارس نقش بسیار موثری در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها دارد.

فاطمه ولی‌نژاد،رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین برنامه‌های بهداشتی در گروه سنی نوجوانان را شامل معاینات دانش‌آموزان، بازدید از مدارس و آموزش بهداشت عنوان کرد.

وی در خصوص معاینات دانش‌آموزی،گفت: معاینات دانش‌آموزان در گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال در دو سطح پزشک (توسط پزشکان) و غیر پزشک (توسط مراقبین سلامت و بهورزان) در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

به گفته ولی‌نژاد این معاینات در طول سال تحصیلی، بر اساس بسته‌های خدمت به دانش‌آموزان پایه‌های اول، چهارم، هفتم و دهم ارایه می‌شود.

رئیس گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت خدمات ارایه شده توسط مراقبین سلامت و بهورزان را شامل اندازه‌گیری قد و وزن، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، بررسی موی سر، سلامت دهان و دندان، سلامت روان و تغذیه عنوان کرد.

وی خدمات ارایه شده توسط پزشکان را  شامل بررسی وضعیت سلامت عمومی دانش‌آموز از جمله سلامت چشم، گوش و حلق و بینی، قلب، ریه، شکم، دستگاه ادراری تناسلی، اسکلتی و … خواند و تاکید کرد: تمامی این خدمات به دانش‌آموزان سطوح گفته شده به صورت رایگان ارایه می‌شود.

 به گفته ولی‌نژاد تمامی دانش‌آموزان از نظر آلودگی پدیکولوزیس (آلودگی به شپش) غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده  تحت درمان و آموزش قرار می‌گیرند.

 وی ارایه آموزش‌های بهداشتی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان مدرسه را از دیگر فعالیت‌های گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس عنوان کرد و گفت: با توجه به مقطع تحصیلی و نیاز آموزشی این آموزش‌ها شامل مباحث مختلف بهداشتی از جمله بهداشت بلوغ، توصیه به خودمراقبتی، فعالیت بدنی و پیشگیری از سوانح و حوادث است.

ولی نژاد تصریح کرد: در طول سال تحصیلی فضای فیزیکی مدارس، سرویس‌های بهداشتی، آبخوری‌ها و بوفه‌ها توسط کارشناسان  بهداشت بازدید می‌شوند و مشکلات موجود جهت مرتفع شدن به ادارات آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

 با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، گروه سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس در جلسات هماهنگی برنامه‌های مختلف بهداشتی را تببین می‌کند و حضور کارکنان بهداشتی در مدارس پس از صدور مجوزهای لازم از آموزش پرورش انجام می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]