تحلیل «وبصادر»؛ از تجدید ارزیابی تا اصلاح ساختار بانکی!
تحلیل «وبصادر»؛ از تجدید ارزیابی تا اصلاح ساختار بانکی!

بعد از مدت ها مجدد دو گروه بانک و خودرو چشم و چراغ بازار شدند. تجدید ارزیابیهای سنگین این دو، بار دیگر میتواند محرک بازار سرمایه باشد. در گروه بانکی نمادهای مستعد تجارت ، ملت و صادرات می توانند با دید سرمایه گذاری در این قیمت ها جذاب باشند. از طرفی اعلام نرخ تسعییر ارز برای گروه بانکی که سال گذشته ۹۰ درصد نرخ نیمایی بود ، امسال هنوز مشخص نشده است که در صورت تحقق سود خوبی برای گروه بانکی با این دارایی های ارزی رقم خواهد خورد. بهبود نسبت کفایت سرمایه و واگذاری دارایی های غیر مولد از دیگر اقدامات مفید در گروه بانکی است که ادامه دارد. در این گزارش به بررسی وبصادر می پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وبصادریکی از  نمادهای مستعد گروه بانکی است که امروز مورد توجه بازار قرارگرفته است.  این بانک به دلیل دارایی های ارزی قابل توجه و سود آوری از فرایند تسعیر ارز ناشی از رشد قابل توجه  دلار در ماه های اخیر در کنار تصمیم جدی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، قرارگرفتن در محدوده کف قیمتی و صرف زمان مناسب می تواند مورد توجه سهامداران باشد.
ارزش ذاتی شرکت توسعه نیشکر بیش از ۵ میلیارد دلار است که ۴۰ درصد آن متعلق به وبصادر می باشد، سرمایه گذاری در صنایع پتروپالایشی ، زمین ها و ساختمان های بیش از ۲ میلیارد دلاری ،  به  علاوه مالک نیروگاه برقی است و مطالباتی از فولاد اکسین دارد و همه این ها در حاالیست که مارکت بانک حدود ۳۹۰ هزار میلیارد ریال است و در قیمت ۱۸۰۰ ریال معامله میشود. هفته گذشته نیز تمامی حق تقدم سلب شده در قیمت ۱۸۵ تومان خریداری شد که اکثرا توسط شخص حقوقی رخ داده تا یک قدم به افزایش سرمایه اصلی نزدیک تر شود.
مروری بر وضعیت عملکرد این بانک:
بانک صادرات در ماه بهمن ۵٫۴ همت درآمد تسهیلات گزارش کرده که نسبت به ماه گذشته، میانگین سال و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۳ درصد، ۱۷درصد، و ۴۳ درصد افزایش داشته است.
 در این ماه همچنین سود پرداختی به سپرده‌ها معادل ۴٫۳ همت بوده که نسبت به دوره‌های مذکور در بالا به ترتیب ۶درصد کاهش، ۱۱درصد افزایش و ۴۶درصد افزایش داشته است.
در ماه بهمن تراز عملیاتی وبصادر برابر با ۱،۱۷۶ میلیارد تومان گزارش شده که به دلیل رشد درآمد و کاهش هزینه سپرده‌ها، رشد ۶۸ درصدی را نسبت به ماه‌ گذشته ثبت کرده است. خالص درآمد کارمزد این ماه معادل ۵۹۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به دی ماه و میانگین سال، به ترتیب افزایش حدود ۱۳۸درصد و ۳۳ درصدی داشته است.
در مجموع بانک صادرات در دوره ۱۱ ماهه، ۵۸ همت درآمد عملیاتی شناسایی کرده و با ۴۲٫۸ همت هزینۀ سود سپرده ها که گزارش کرده است، به خالص درآمد ۱۵٫۱ همتی در این دوره رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد ۷۲ درصدی همراه بوده است. تراز عملیات بانک صادرات در دوره ۱۱ ماهه معادل ۹ همت و خالص درآمد کارمزد بالغ بر ۵ همت بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۳ درصد و ۲۶ درصد افزایش ثبت داده است
 شرکت های بانکی بهمن ماه ۱۰۳۷۴ میلیارد تومان  درآمد داشتند که کمی بیشتر از بهمن سال پیش بوده است.
وبصادر با ۱۸۵ درصد رشد درآمد نسبت به بهمن سال ۱۴۰۱ ،  بیشترین رشد را بین گروه بانکی داشته است. لذا گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاران میان مدت می تواند باشد که از دید نموداری بررسی میشود.

وبصادر پس از تکمیل یک الگوی ترکیبی به صورت WXY و رسیدن از قله ۹۹ در ۴۵۵ تومان به ۱۰۹ تومان در آذر ۱۴۰۱ ، یک رشد عالی را شزوع کرد که A نامگذاری شده و به محدوده ۲۸۶ رسیده است. سپس از اردیبهشت ماه تاکنون در قالب الگوی ترکیبی B را شکل میدهد که به نظر میرسد یکی دوماه زمان لازم دارد و در همین محدوده قیمتی ۱۶۵ نهایتا پایان می یابد. در این بین یک رشد برای تکمیل لگ صعودی مثلث بخش دوم داریم که هدف های مقاومتی سهم ۱۹۵-۲۰۰ مهم است. در صورت شکست این عدد انتظار شروع قوی موج C می رود که تارگت های بالاتری دارد ۲۶۸-۲۸۵ مهم می باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]