فرسایش خاک ایران ۹ تن در هکتار کاهش یافت
فرسایش خاک ایران ۹ تن در هکتار کاهش یافت

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: اقدامات آبخیزاری در کشور موجب کاهش فرسایش ۹ تن در هر هکتاری خاک، افزایش۱.۵ تا سه برابری دبی قنوات، کنترل رسوب در حدود چهار مترمکعب در هکتار و استحصال ۵۳۰ مترمکعبی آب محقق شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسن وحید  اظهار داشت:  طبق آمارها ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و خاکی نیازمند اجرای فعالیت های آبخیزداری است که در ۶ کلان‌حوزه، ۳۰ حوزه اصلی و یک‌هزار و ۱۲۱ حوزه فرعی است.

وی گفت: این عملیات تاکنون در سطح ۳۲ میلیون هکتار انجام شده و بیش از ۹۰ میلیون هکتار باید فعالیت های آبخیزداری انجام شود، زیرا حوزه های آبخیزداری می‌تواند سکونتگاه های ما را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

این مقام مسوول افزود: اکنون نزدیک به ۴۰ میلیون هکتار حوزه های آبخیز مشرف به شهرها، روستاها و محل های سکونتگاهی، ۲۸ میلیون هکتار حوزه آبخیز بحرانی و ۲۵ میلیون هکتار حوزه آبخیز مرزی در کشور وجود دارد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور اضافه‌کرد: طبق آخرین آمار مرکز پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، متوسط فرسایش خاک کشور ۱۵٫۴ تن در هکتار است که در برخی مناطق فرسایش خاک ۶ تا هشت تن و در برخی مناطق همچون حاشیه خلیج فارس بین ۷۰ تا ۸۰تن در هکتار گزارش شده است.

وی درباره میزان رسوب سدها، گفت: میزان رسوب ورودی سدها حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب یعنی معادل یک سد بزرگ کشور در سال است، همچنین از سال ۱۳۳۰  تاکنون افزون بر هفت‌هزار و ۳۵۲ رخداد سیل داشته ایم که نقشه پراکنش سیلاب ها نشان می دهد که تقریبا همه مناطق کشور سیل‌خیز و حتی مناطق مرکزی کشور که میزان بارندگی کمتری دارد نیز سیل‌خیز شده است.

وحید افزود: همچنین گاهی اوقات با پدیده زمین لرزش و فرونشست زمین روبه‌رو هستیم و بر اساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار زمین لرزه اتفاق افتاده و شناسایی شده و چهار هزار و ۷۸۹ مورد زمین‌لرزه در حدود ۱۹۶ هزار هکتار مساحت زمین برآورد شده است.

 وی اظهار داشت:کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار باقیمانده اراضی کشور ۷۳۹ هزار میلیارد تومان  نیاز است.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]