خواب آشفته نفت / قیمت سقوط کرد!
خواب آشفته نفت / قیمت سقوط کرد!

باتوجه به آرام شدن نگرانی ها از عرضه نفت، قیمت طلای سیاه در معاملات امروز با کاهش قیمت همراه شد.

بازار جهانی انرژی در معاملات امروز تحت تاثیر عوامل بسیاری که یکی از آن ها کاهش نگرانی از عرضه بود، قرار گرفت و قیمت طلای سیاه سقوط کرد.

قیمت نفت در اولین ساعت تجارت در روز چهارشنبه به خاطر آرام شدن نگرانی در مورد عرضه نفت کاهش یافته است. تمرکز شرکت‌کنندگان بازار معطوف به اطلاعات مربوط به ذخایر نفت خام آمریکاست که قرار است امروز منتشر شود.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۲ سنت معادل ۰.۲۶ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۹۴ سنت رسید. نفت وست تگزات اینترمدیت آمریکا هم با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۲ درصد کاهش ۷۸ دلار و ۲۱ سنت معامله می‌شود.

اطلاعات موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام و سوخت این کشور طی یک هفته گذشته افزایش یافته است. افزایش ذخایر که نشانه ضعف تقاضا برای نفت است مخالف انتظار تحلیلگران در هفته‌های اخیر بوده و قیمت نفت را پایین آورده است.​

تحلیلگران می‌گویند اگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کند بشکه‌های کمتری به سمت پالایشگاه‌ها در آمریکا روانه می‌شوند یعنی مصرف نفت خام در این کشور با مشکل مواجه شده است. ذخایر نفتی در آستانه فصل پرمصرف تابستان باید کاهش یابد نه افزایش.

نفت برنت و نفت آمریکا در هفته گذشته بیشترین کاهش قیمت هفتگی خود را طی سه ماه گذشته تجربه کردند که نتیجه انتشار اطلاعات اقتصاد آمریکا و افزایش امید نسبت به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بوده است.​

خبر خرید ۳ میلیون بشکه نفت برای ذخایر استراتژیک نفتی توسط دولت آمریکا تا حدی از قیمت آن در روز سه‌شنبه حمایت کرد.

از طرف دیگر تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته است. رژیم صهیونیستی حمله به رفح را آغاز کرده و میانجیگران برای رسیدن به یک قرارداد آتش بس تلاش می‌کنند.

اما تمرکز سرمایه‌گذاران معطوف به بی‌ثباتی‌های مربوط به دورنمای رشد اقتصاد دنیا و تاثیر آن بر تقاضای نفت است.

تبیین و توضیح روندهای جدید در عرصه اقتصاد سیاسی بین‌المللی انرژی نیازمند پاسخ به چند سوال است؛ چگونه انقلاب نفت شیل جایگاه آمریکا را در جهان تغییر داد. جنگ‌های سرد جدید چگونه و چرا میان ایالات متحده از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر درحال گسترش بوده و نقش انرژی در این میان چیست. چگونه رابطه کلی میان ایالات متحده و چین به سرعت از رویارویی به سمت رقابت استراتژیک درحال تغییر بوده به‌گونه‌ای که این رابطه درحال نمایاندن خود به شکل یک جنگ سرد نوظهور است. بنیان‌های غرب آسیا که همچنان سومین تأمین‌کننده کل نفت جهان بوده و ذخایر قابل توجهی گاز طبیعی دارد، چگونه متزلزل است. چگونه زیست بوم شناخته شده نفت و خودرو که برای بیش از یک قرن برقرار بوده، با انقلاب جدید در وسائط نقلیه به چالش کشیده شده است. نگرانی‌های اقلیمی چگونه درحال شکل‌دهی مجدد به اقتصاد انرژی هستند و چگونه موضوع گذار انرژی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر واقعاً عملیاتی خواهد شد. نهایتاً اینکه نقش آتی سه غول فعلی بازار نفت-ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه- چگونه خواهد بود.

جایگاه چین در دستاوردهای عظیم آن به‌عنوان قدرت اقتصادی و نظامی جهانی طی دو دهه اخیر ریشه دارد، و مبتنی بر نیازهای انرژی کشوریست که به بزرگترین اقتصاد جهان بدل خواهد شد. چین درحال‌گسترش دامنه دسترسی خود در تمام ابعاد جغرافیایی، نظامی، اقتصادی، فناوری، و سیاسی است. این کشور درحال حاضر در پی ارتقای زنجیره ارزش و تبدیل شدن به رهبر جهان در صنایع جدید قرن بیست و یکم می‌باشد. چین همچنین از نقشه خود برای مالکیت تقریباً کل دریای جنوب چین که مهم‌ترین مسیر تجاری اقیانوسی در جهان و درحال حاضر آشکارترین نقطه تقابل راهبردی با ایالات متحده است، دفاع می‌کند. انرژی بخش مهمی از آن ادعاست.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]