جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 42501
  • 15 نوامبر 2023 - 17:13
  • 123 بازدید
  • ۰ دیدگاه

رشد ۳ درصدی تامین ارز ۸ ماهه سال ۱۴۰۲

رشد ۳ درصدی تامین ارز ۸ ماهه سال ۱۴۰۲
رشد ۳ درصدی تامین ارز ۸ ماهه سال ۱۴۰۲

اکوایران: سهم وزارت صمت از میزان ارز دریافتی برای واردات بیش از دیگر بخش‌ها بوده، به طوری که از مجموع ۴۲ میلیارد دلار ارز تامین شده از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه، سهم وزارت صمت معادل ۲۶٫۶ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اکوایران، بیش از ۸۰ درصد ارز تخصیص داده شده برای واردات تامین شده است، این رقمی است که معاون ارزی بانک مرکزی امروز ۲۲ آبان اعلام کرده است.

در جلسه‌ای که امروز با محوریت «تجارت خارجی، تخصیص و تامین ارز و ترخیص» در بانک مرکزی برگزار شده، محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی اظهار کرده که میزان تخصیص ارز از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه به حدود ۵۲ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۴۲ میلیارد دلار آن تامین شده است.

میزان ارز تامین شده طی هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۳ درصد رشد داشته است. در بازه زمانی هشت ماهه نخست سال گذشته معادل ۴۰ میلیارد دلار ارز جهت واردات تامین شده بود.

سهم بالای وزارت صمت در دریافت ارز برای واردات

بر اساس اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی، سهم وزارت صمت از میزان ارز دریافتی برای واردات بیش از دیگر بخش‌ها بوده، به طوری که از مجموع ۴۲ میلیارد دلار ارز تامین شده از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه، سهم وزارت صمت معادل ۲۶٫۶ میلیارد دلار بوده است. همچنین طی این بازه زمانی سهم وزارت جهاد کشاورزی ۱۰٫۴ میلیارد دلار و سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۲٫۷ میلیارد دلار بوده است.

حجم ارز تامین شده در بخش وزارت بهداشت طی هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد داشته که بیشترین رشد را در تامین ارز در مقایسه با دیگر بخش‌ها به خود اختصاص داده است.

photo_2023-11-13_12-26-46

سهم ۲۴ درصدی ارز اشخاص در تامین ارز وارداتی

همچنین با استناد به اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی، ترکیب پرتفوی ۴۲ میلیارد دلار ارز تامین شده طی هشت ماهه نخست امسال نشان می‌دهد بیشترین ارز از سامانه نیما تامین شده که معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

همچنین در حوزه ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی)، حدود ۱۲ میلیارد دلار و در حوزه ارز اشخاص  حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز تامین شده است. ارز اشخاص سهم تقریبا ۲۴ درصدی در تامین ارز مورد نیاز طی دوره مورد اشاره داشته است.

020821

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ربع سکه خلاف جریان شنا کرد 03 مه 2024

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

اکوایران: قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت.

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.