تسبیح‌های ضدعفونی کننده دست برای کمک به جلوگیری از انتشار میکروب‌ها در بین زائران حج از امسال تولید و راهی بازار می‌شود. این تسبیح‌ با روغن درخت چای تولید شده است تا زائران مجبور به استفاده از الکل نشوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، تسبیح‌های ضدعفونی‌کننده در پروازهای خطوط هوایی عربستان سعودی و همچنین در خود مکه بین زائران توزیع خواهند شد.
حج که یکی از بزرگترین گردهمایی های جهان است، چالش های جدی بهداشتی و امنیتی را برای مقامات سعودی به همراه دارد. حج سال گذشته برای اولین بار از زمان همه گیری ویروس کرونا به ظرفیت کامل بازگشت و افزایش آگاهی در زمینه بهداشت و پیشگیری به ویژه در فضاهای شلوغ را پشت سر گذاشت.
مناسوی گوسالیا، یکی از بنیان‌گذاران آزمایشگاه‌ «دی اند اف»‌ (D&F) که با همکاری شرکت بریتانیایی «آئثا دیزاین» این تسبیح را اختراع کرده است، می‌گوید هدف از آن تامین بهداشت و ایمنی مناسب برای مناسک حج است. او کارایی این تسبیح را روزمرگی آن می‌داند و می گوید:‌ « بهترین کار این است که محصولی را پیدا کنید که از پیش در دست مردم باشد. ما سعی نمی‌کنیم مشتریان را تحت فشار قرار دهیم تا محصول ما را تهیه کنند. این محصول از پیش در دست شماست و چه بهتر اگر به شما برای ضدعفونی کمک می‌کند. این یک نبردی است که برده‌ایم. »
گوسالیا درباره ساخت این تسبیح از ایده استفاده ار درخت چای می‌گوید. این درخت که روغن آن در داروسازی و محصولات بهداشتی کاربرد پیدا کرده است، خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی متعددی دارد.
مناسوی گوسالیا درباره استفاده از این گیاه چنین می گوید: «روش طبیعی و استاندارد برای ضدعفونی کردن استفاده از الکل است. درست می‌گویم؟‌ بنابراین هر نوع ضدعفونی دست باز تنها الکل دارد. اما به دلیل ماهیت و جنبه‌های فرهنگی و مذهبی مکان مورد نظرمان، نمی‌توانیم از الکل استفاده کنیم. بنابراین به دنبال ماده‌ای گشتیم که اثر ضدعفونی کننده داشته باشد و از نظر مذهبی هم قابل قبول باشد و همان تاثیر را بگذارد. بنابراین پژوهش‌های زیادی کردیم و به درخت چای رسیدیم. این درخت یک عامل طبیعی است و دیدیم که به چیز جالبی دسته یافته‌ایم.»
مرحله بعدی ساخت این تسبیح یافتن روشی برای تزریق عصاره درخت چای در مهره‌هایی زیبا و خوش‌دست بود که با نیازهای بازار انطباق داشته باشد. بنابراین دو آزمایشگاه شریک، تکنیک قالب‌گیری نوینی را برای پوشاندن مهره‌های جامد در یک ترکیب نرم‌تر حاوی عنصر ضدعفونی‌کننده توسعه دادند. به این ترتیب، حتی پس از پایان ماده ضدعفونی و از بین رفتن پوشش نرم مهره‌ها، هسته سِفت به عنوان یک تسبیح معمولی عمل می‌کند.
گوسالیا می‌گوید بزرگ‌ترین چالش طراحی تسبیحی بود که بتواند در برابر گرمای شدید صحرای عربستان مقاومت کند.
انجمن پزشکی اسلامی بریتانیا نیز توصیه‌های مذهبی لازم را به این سازندگان ارائه داده است و از تلاش‌ها برای افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشتی بالقوه در مورد زیارت حج حمایت می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]