فشار عرضه بر معاملات بورس / نقشه قرمز شد
فشار عرضه بر معاملات بورس / نقشه قرمز شد

در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران به سطح ۲,۳۰۴,۹۷۸ واحد رسید. در این تاریخ، شاخص کل بورس نشان‌دهنده یک افزایش قابل توجه بود که بیش از ۱ هزار واحد بود. این افزایش نشان‌دهنده روند مثبت و رونق در بازار بورس تهران است.

در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه، بازار بورس ایران شاهد رشد شاخص کل و افزایش قیمت سهام بود. این روند مثبت باعث تغییر رنگ نمادهای برخی از سهام به رنگ سبز در صفحه نمایش شد. رنگ سبز در بازار بورس نشان‌دهنده این است که قیمت فعلی سهم بیشتر از قیمت قبلی آن است. این تغییر رنگ به سبز نمادهای سهام، نشان از افزایش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است و ممکن است نشانگر اعتماد بازار به آن سهام و بهبود وضعیت مالی و عملکرد شرکت مربوطه باشد.

روند مثبت در بورس می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه مطلوب باشد، زیرا افزایش ارزش سهام می‌تواند منجر به افزایش بازده و سود سرمایه‌گذاری آنها شود.با این حال، همواره باید به نوسانات بازار و عوامل مؤثر بر آن توجه داشت و تصمیمات سرمایه‌گذاری بر اساس تحلیل دقیق شرایط و ریسک‌های موجود اتخاذ شود.

معاملات در این روز با شروعی صعودی آغاز شد و در ادامه این صعود، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش نسبی در شاخص کل رخ داد و شاخص به بالای  ۵۰۰ واحدی رسید. نمادهای بورسی مانند فملی، شپنا، شستا، وبملت، شتران، وغدیر و تجارت تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  صعود افزایش یافت تا با رشد ۱۳۹۵ واحدی به ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحدی رضایت دهد.

 

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با صعود کمتر از ۱ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۹,۶۲۹.۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۹,۳۷۹.۷۹۷ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۵۶۴ میلیارد سهم است.

 

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، شگویا، تجلی، حسینا، خاور، سپیدار و فجهان هستند.

خبرهای بورسی در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

عباس آرگون، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، بازار سرمایه را بهترین مکان برای رونق تولید دانست و بیان کرد: قیمت‌گذاری‌های دولتی به عنوان مانع تحقق شعار سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود که در این راستا دولت باید از این نوع قیمت‌گذاری پرهیز کند.

آرگون با اشاره به آسیب‌های پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد افزود: ایجاد زمینه برای ثبات قوانین و مقررات سبب افزایش پیش‌بینی‌پذیری در بخش‌های مختلف اقتصادی و به مراتب بهبود فعالیت‌های تولیدی می‌شود.

وی، عدم وجود ثبات در قوانین و مقررات را به عنوان مشکلات موجود در فعالیت‌های اقتصادی معرفی کرد و گفت: بارها شاهد اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد و به مراتب تاثیر منفی آن در فعالیت‌های مهم بنگاه‌های تولیدی بوده‌ایم. در ماده یک قانون بهبود کسب‌وکار، اعلام شده که دولت مکلف است تا برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به مسایل کسب و کار، نظر کتبی اتاق‌ها و آن دسته از تشکل‌هایی که عضو اتاق نیستند را دریافت کند.

آخرین خبرها از بورس بین الملل

صندوق‌های بازنشستگی طی سال‌جاری میلادی احتمالا ۳۲۵‌میلیارد دلار سرمایه خود را از بازار سهام خارج ‌‌‌‌‌کنند.با صعود مجدد بازدهی اوراق قرضه دولتی و ایالتی آمریکا، این اوراق در حال‌حاضر جایگزین مطلوبی برای سهام در آمریکا محسوب می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز همچون باقی سرمایه‌گذاران به آرامی جذب اوراق شده‌اند؛ جایی‌که می‌توانند بدون تحمل ریسک بازده قابل‌توجهی را کسب کنند. با وجود روند کاهشی بازار سهام طی یک ماه اخیر، شاخص S&P۵۰۰ به میزان ۴.۴‌درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود که در ماه گذشته به‌ثبت رساند، قرار دارد. در همین حال، آمار قوی و مستمر اقتصاد آمریکا نرخ بهره این کشور را به بالاترین حد خود طی چند دهه‌گذشته رسانده‌است. ترکیب همزمان این اتفاقات موجب تغییر رویکرد صندوق‌های بازنشستگی شده‌است. طبق تخمین‌‌‌‌‌های تحلیلگران گلدمن‌ساکس، این صندوق‌ها در سال‌جاری ۳۲۵‌میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازار سهام خارج می‌کنند که ۱۹۱‌میلیارد دلار بیشتر از میزان سرمایه خارج‌‌‌‌‌شده در سال‌۲۰۲۳ است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]