فاصله زیاد ارز نیمایی با دلار آزاد / این اتفاق به ضرر بورس است!
فاصله زیاد ارز نیمایی با دلار آزاد / این اتفاق به ضرر بورس است!

اشتیاقی گفت: ارز نیمایی فاصله بسیار زیادی با دلار آزاد ایجاد کرده است و عملا این اختلاف قیمت به سود دلالان است و از جیب سهامداران و شرکت های بزرگ پرداخت می شود.

آنچه که در سال های اخیر به تکرار  شنیده ایم، ضربه تصمیمات خلق الساعه دولت و اثر مخرب آن بر بورس بوده است. تصمیماتی که به همه جوانب آن فکر نشده است و بعد از ایجاد یک مانع یا مشکل، مدیران اقتصادی را به فکر چاره ای برای حل آن انداخته است. بودجه سال جاری قوانین سفت و سختی برای مالیات در نظر گرفته است و سختی آن گریبان بسیاری از صنوف و شرکت های بزرگ و کوچک کشورمان را گرفته است. هر چقدر تولید و وضع قوانین مالیاتی برای شرکت ها سخت تر باشد، دود آن به چشم بازار سرمایه و فعالان آن نیز خواهد رفت. البته مجلس تحت عنوان تصویب یک فوریت هفته گذشته به برخی از احکام مالیاتی «اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور موافقت کرد. در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با احمد اشتیاقی به بررسی عوامل موثر بر بازار سرمایه و همچنین تاثیر تغییرات مالیاتی کشور بر بورس پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

نقش کاهش ریسک سیاسی بر بازار سرمایه

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بعد از فروکش کردن درگیری میان ایران و اسرائیل  و بروز شرایطی که دیگر، آن استرس قبلی برای فعالان بازار نسبتا دیگر وجود نداشت، بورس با یک خوشبینی درباره فضای سیاسی حاکم بر درگیری اخیر روبرو شد و به نوعی خیال ها از این بابت راحت شد که درگیری ادامه دار نخواهد بود. در همین راستا و در ادامه ثبات این خوش بینی، هفتۀ پیش بازار سرمایه با برطرف شدن این ریسک سیاسی، با افزایش خرید مواجه شد. بنابراین کاهشی که از ناحیه ریسک سیاسی به بورس تحمیل شده بود، با این اتفاق به طور نسبی جبران شد.

وی افزود: در روز شنبه هفته گذشته، معاملات خرد سهام تقریبا بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان ثبت شد. اما در روز یکشنبه، به دلیل نبود نقدینگی، این روند تزریق پول به بازار کاهش یافت و اغلب سهام ها به قیمت قبل از درگیری ایران و اسرائیل برگشتند و در نتیجه برخی فعالان سود شناخته شده خود را حفظ کردند. با این حساب، روند حجم معاملات کاهش یافت و تا اینکه در اواسط هفته به ۵ هزار میلیارد تومان نیز رسید. این اتفاق نشان می دهد که نقدینگی لازم برای اینکه بازار بتواند با وجود ارزندگی موجود در قیمت سهام به سمت بالا خرید شود، وجود ندارد و البته عده ای هم در این وضعیت ترجیح می دهند که فروشنده باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به موانع رشد معاملات بورس گفت: چند دلیل یا مانع بر سر راه رشد معاملات بورس قرار دارد و یکی از مهم ترین آن ها مالیات بر سرمایه بود. بحث معافیت مالیات هایی که از قبل در قوانین مالیاتی مطرح بوده، ولی در بودجه سال ۱۴۰۳ برای آن سقف تعیین کرده است. یعنی برای اشخاص حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد تومان و برای اشخاص حقیقی تا ۵۰ میلیارد تومان مشمول معافیت مالیاتی می شود. همین سقف تعیین کردن برای معافیت از مالیات می تواند به نوعی شرکت های بزرگ ما را از ناحیه سقف معافیت از مالیات، با کاهش سود روبه رو کند و همچنین فعالیت صندوق های سرمایه گذاری را با ابهام روبرو کند. شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها را با ریسک مالیاتی روبرو کند و در مجموع این اتفاق اثر منفی بر بورس دارد.

اشتیاقی ادامه داد: البته موضوع مذکور با تصویب یک فوریت در صحن علنی مجلس مطرح شد و امیدواریم مشکل این بند مربوط به معافیت مالیاتی حل شود. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند بر بورس اثر گذار باشد و بی اعتمادی از دست رفته را نسبتا به بازار برگرداند. سال گذشته بخشی از اینکه بورس نتوانست رشد کند، به دلیل تصمیم های اشتباه دولت بود. بی اعتمادی که از ناحیه نرخ خوراک بر سهام داران وارد شد و همچنین افزایش قیمت برق به یک باره و تسری دادن آن در ابتدای سال، به تحمیل ضربۀ جبران ناپذیری از طرف دولت به بورس منجر شد.

وی تاکید کرد: تعیین سقف برای دریافت مالیات، جفا به شرکت های بزرگ است. همه جای دنیا ترجیح می دهند شرکت های بزرگ قدرتمندتر شوند و طرح های توسعه ای اجرا کنند و تقسیم سود نداشته باشند و روز به روز پیشرفت کنند؛ اما در کشور ما با این قانون می گوید از یک سطحی نباید بالاتر بروید؛ وگرنه مشمول مالیات می شوید. این قانون کاملا با رونق تولید منافات دارد و اگر قرار باشد به شعار سال جدید عمل شود، این قانون مانع اجرایی شدن آن خواهد شد.

فاصله زیاد دلار نیمایی با دلار آزاد

این کارشناس بازار سرمایه درباره نقش دلار در بورس گفت: دلار نیمایی فاصله بسیار زیادی با دلار آزاد ایجاد کرده است و عملا این اختلاف قیمت به سود دلالان است و از جیب سهام داران و شرکت های بزرگ پرداخت می شود. دلار نیمایی باید به نرخ ۴۵ هزار تومان برسد و به تدریج هم در طول سال با توجه به نرخ تورم، روند افزایشی را حفظ کند. اگر قرار باشد دلار نیمایی به صورت ثابت بماند، بازار آن فضای رشد لازم را نخواهد داشت.

اشتیاقی اظهار کرد: در این مقطع با توجه به فضایی که داریم، ما دنبال حمایت دولت از بازار سرمایه نیستیم. همین که برخی از قوانین ضد بورسی در اقتصاد کشورمان اصلاح شود و همچنین دلار نیمایی را به سمت ۴۵ هزار تومان ببرد و با فرض تثبیت نرخ دلار در رنج ۶۰ هزار تومان، نرخ دلار نیما را تا ۵۰ هزار تومان هم افزایش دهد، این اتفاق بازار را جذاب خواهد کرد و هم اینکه باعث تزریق پول از خارج بازار به داخل بازار نیز خواهد شد.

توصیه به سهامداران بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به فضایی که وجود دارد، هر سرمایه گذار باید پرتفوی داشته باشد و به توصیه فعالان بازار، باید ۶۰ درصد این پرتفوی را سهام تشکیل دهد. در ادامه ۲۵ درصد پرتفوی توصیه می شود که طلا و صندوق های طلا باشد و ۱۵ درصد آن هم صندوق های با درآمد ثابت باشد. توصیه می کنیم که ۶۰ درصد سهام را به هیچ وجه کاهش ندهند؛ چون پتانسیل رشدی که در بازار سرمایه وجود دارد و ارزندگی قیمت سهام هیچ وقت خدشه دار نشده است و تجربه ثابت کرده است که اختلاف قیمت دلار تثبیتی و دستوری با دلار آزاد پایدار نبوده است. حدود ۲۵ درصد از ناحیه دلار نیمایی از بازار سرمایه طلب داریم و با وجود تمام موارد گفته شده، بازار سرمایه بسیار ارزنده است و تحت هیچ شرایطی از حجم سهام خود کم نکنند.‍

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]