طلا در مسیر صعود | حباب سکه افزایش می یابد؟
طلا در مسیر صعود | حباب سکه افزایش می یابد؟

قیمت هر اونس طلا امروز با افزایش ۰.۰۳ درصد به ۲۳۹۷ دلار و ۲۲ سنت رسید.

قیمت طلا در روز دوشنبه، پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح هفته گذشته، امروز تغییر چندانی نداشته است. تاجران در انتظار اطلاعات اقتصادی بیشتر از آمریکا و نظرات مقامات فدرال رزرو در این هفته هستند تا بیشتر درباره سیاست کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا مطلع شوند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۲۳۹۷ دلار و ۲۲ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۲۴ درصدی به ۲۴۴۷ دلار و ۹۰ سنت رسیده است.

شاخص دلار افزایش یافته و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده است.

تاجران منتظرند ببینند کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری و تغییر نامزد حزب دموکرات چه معنایی برای آمریکا و کل دنیا خواهد داشت.

جو بایدن در روز یکشنبه اعلام کرد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری می‌کند و کاملا هریس، معاون خود را نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر اعلام کرد.

برخی تحلیلگران عقیده دارند با وجود اینکه هنوز برای اظهار نظر زود است، اما انتخاب ترامپ احتمالاً بیشتر به نفع طلا خواهد بود.

بازار در حال حاضر منتظر اطلاعات تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی است که قرار است پنجشنبه منتشر شود و همچنین شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی که در روز جمعه منتشر خواهد شد.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را برای اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

افزایش احتمال پایین آمدن زود هنگام نرخ بهره قیمت طلا را در هفته گذشته به اوج ۲۴۸۳ دلار و ۶۰ سنت رساند.

در میان سایر فلزات گرانبها قیمت نقره با ۰.۴۵ درصد کاهش به ۲۹ دلار و ۱۹ سنت رسیده و پلاتین با یک افزایش ۰.۱۳ درصدی، ۹۵۱ دلار و ۹۰ سنت معامله می‌شود.

راه حباب سکه بهار از سایر قطعات جدا شد

قیمت طلا در سومین روز هفته نزولی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افت ۸۲ هزار تومانی با رقم ۱۴ میلیون و ۴۵۲ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۲۰ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۳۳۳ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۲۸۸ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز دوشنبه به غیر از سکه بهار در سایر قطعات افزایشی شد. حباب سکه امامی ۱۱۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۴۹ هزار تومان، ربع‌‌سکه ۲۴ هزار تومان و سکه گرمی ۱۲ هزار تومان رشد کرد. حباب سکه بهار ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

از ابتدای هفته، قیمت دلار در یک رنج قرار دارد و با تلرانس محدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در یک منطقه مشخص معامله می‌شود. اسکناس دلار در آخرین معامله روز دوشنبه، در نیمه کانال هفتم از کریدور پنجم به پایان رسید.

دولت برای مدیریت بازار ارز، ارزپاشی نکرد!

روز دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳ آخرین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی در دولت سیزدهم برگزار شد. این نشست با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار شد.

در جریان این نشست، رئیس کل بانک مرکزی به رشد اقتصادی پنج درصدی کشور اشاره کرد و گفت این مقدار بیشترین رشد در میان کشورهای منطقه بوده است. او اذعان داشت در سال گذشته ۶۸ میلیارد دلار و در سال جاری نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی مدعی شد این تخصیص و تامین ارز با هماهنگی وزارتخانه‌‌‌‌‌ها و سازمان‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن انجام شده‌است. او مدیریت بازار ارز از طریق افزایش وصول درآمدهای نفت و گاز، تامین ارز مورد نیاز واردات، گسترش تامین مالی ارزی و مدیریت ذخایر بین‌المللی کشور را از برنامه‌های ارزی بانک‌مرکزی برشمرد و افزود: این مهم با کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش‌ درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به بیش از ۸۵‌ درصد، افزایش تامین ارز به تخصیص ارز از ۷۴‌ درصد در سال‌ ۱۴۰۱ به ۸۵‌ درصد در سال‌ ۱۴۰۲ و کاهش مدت انتظار برای تخصیص و تامین و کنترل ثبت‌ سفارش‌ها با بودجه‌‌‌‌‌ریزی ارزی عملیاتی شده ‌است.

محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری نیز تاکید کرد دولت سیزدهم با وجود همه فشارهایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بوده‌ است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند در سا‌ل‌های اخیر اخباری نظیر درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی، ایران و پاکستان و افزایش درگیری در منطقه و تنش در غزه نتوانست قیمت دلار را تغییر چندانی دهد؛ از سویی به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی قیمت دلار با چنین سیگنال‌هایی به پرواز درمی‌آید و اگر قیمت دلار اوج نگرفته، حاصل ارزپاشی سیاست‌گذار است.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]