وام مسکن کار دست بانک ها داد | مجلس یقه بانک مرکزی را گرفت
وام مسکن کار دست بانک ها داد | مجلس یقه بانک مرکزی را گرفت

هدی طغیانی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی، درباره گزارش بانک مرکزی و عملکرد بانک‌ها گفت: عملکرد صفر بانک‌ها قابل قبول نیست. وظیفه اصلی بانک مرکزی این است که به‌طور دقیق ارائه تسهیلات مسکن توسط بانک‌ها را بررسی کند تا مشخص شود آیا بانکی نتوانسته تسهیلات بدهد یا اینکه عمداً این کار را نکرده است.

در حالی که قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها را ملزم کرده بود که حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که سهم ۱۷ بانک از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همچنان صفر است.

ماجرا آنجا عجیب تر می شود که براساس آمار بانک مرکزی این بانک ها حتی یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکرده اند اما مدعی هستند که تسهیلات پرداخت شده است.

بانک-مرکزی-دو

باید بررسی شود بانک ها نمی توانسته اند تسهیلات بدهند یا نخواسته اند

در همین رابطه، مهدی طغیانی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی درباره این گزارش بانک مرکزی و عملکرد بانک ها، گفت: عملکرد صفر بانک ها قابل قبول نیست، وظیفه اصلی بانک مرکزی است، که دانه به دانه ارائه تسهیلات مسکن بانک ها را بررسی کند تا متوجه شود آیا بانکی نمی توانسته تسهیلات بدهد یا اینکه چنین کاری نکرده است.

نماینده اصفهان افزود: بخش زیادی از تسهیلاتی که بانک ها خصوصا در تسهیلات تولید پرداخت کردند در گیر امهال و استمهال است و برخی بانک ها ۵۰ تا ۷۰ درصد تسهیلاتی که دادند در حال تمدید است چون واحد تولیدی توان پرداخت و تسویه تسهیلات گذشته خود را ندارد.

وی با بیان اینکه بر روی کاغذ پرداخت تسهیلات وجود دارد ولی در عمل چنین چیزی دیده نمی شود، تصریح کرد: درعمل منابع همان قبلی است که در واحدهای تولیدی سرمایه در گردش است و استفاده می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: قانون جهش تولید مسکن زمانی نوشته شد که عدد ۲۰ درصد که شورای پول و اعتبار مصوب کرد، از کل تسهیلات ،نه از تسهیلات جدیدی که در سال پرداخت می شود دیده شد که اگر این مسایل درکنار سقف تراز نامه ای که بانک مرکزی مشخص کرده قرار گیرد یعنی سه محدودیت شدید روی بانک ها اعمال شده و نمی توانند حتی به مشتریان معمولی که منابع مالی و سپرده گذاری در بانک دارند پاسخگو باشند.

وام-بانکی

بانک مرکزی تجدید نظر کند

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مادر بانک ها باید مورد به مورد شرایط هر بانک را بررسی و بسنجد خاطرنشان کرد: البته عملکرد صفر برخی بانک ها قابل قبول نیست اما عملکرد پیش بینی شده در قانون با محدودیت های موجود ایجاب می کند مجددا در هیات عالی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گیرد.

نماینده اصفهان گفت: وظیفه اصلی بانک مرکزی است که تا حل مسایل ،بررسی دانه به دانه بانک ها در ارائه تسهیلات مسکن را بررسی کرده و متوجه شود آیا بانکی نمی توانسته تسهیلات بدهد یا اینکه چنین کاری نکرده است.

وی در پاسخ به اینکه درحالی که تسهیلات مسکن داده نمی شود شاهد ارائه برخی تسهیلات کلان هستیم افزود:بله درست است، نکته همین است که باید دستگاهی که در سیستم بانکداری به عنوان نهاد ناظر شناخته می شود بررسی های لازم را صورت دهد و هیات عالی بانک مرکزی، گزارش ها را بررسی و تصمیم گیری کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی درخصوص نظارت مجلس در این بخش تصریح کرد: گزارش را از بانک مرکزی می گیریم ودر اسرع وقت، به مساله رسیدگی می شود.


منبع:

اقتصاد۱۰۰



کدخبر:
۳۳۶۲۸۹

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]