روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه
روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه
روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه یکی از مورادی است که تمامی دارندگان وسایل نقلیه باید در مورد آن اطلاعات داشته باشند.

روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه یکی از مورادی است که تمامی دارندگان وسایل نقلیه باید در مورد آن اطلاعات داشته باشند. از آن‌جایی که تهیه بیمه شخص ثالث برای تمام مالکین وسایل نقلیه موتوری اجباری است و بیمه بدنه هم یکی از بیمه‌نامه‌هایی است که در این شرایط اقتصادی تهیه آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم است در مورد روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه اطلاعات کامل و درستی داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله روش‌های مهم استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه به وسیله، کد یکتای بیمه نامه و کد ملی را با شما در میان می‌گذاریم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی اهمیت استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه

استعلام سوابق بیمه یکی از مواردی است که در زمان معامله وسیله نقلیه باید مورد توجه قرار گیرد. اهمیت این موضوع وقتی که قصد خرید خودروی دست دوم یا کارکرده را دارید بیشتر می‌شود. همچنین در صورت بروز تصادف و همراه نداشتن بیمه‌نامه یکی از کارهایی که باید سریعا انجام دهید استعلام سوابق بیمه است. البته فراموش نکنید در صورت گم کردن بیمه نامه هم باید بتوانید استعلام بیمه نامه مفقود شده خود را دریافت کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در مورد استعلام بیمه‌نامه، آگاهی از زمان تمدید بیمه شخص ثالث است. با اطلاع از زمان اتمام آن می‌توانید بلافاصله در جهت تمدید این بیمه‌نامه اقدامات لازم را انجام داده و مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نشوید.

استعلام بیمه شخص ثالث و بدنه به شما کمک می‌کند از اصالت بیمه‌نامه خود مطمئن شوید. تمام بیمه‌نامه‌های صادر شده باید در سیستم بیمه مرکزی ثبت شوند تا دارای اعتبار باشند. بیمه‌گزار با استعلام بیمه‌نامه می‌تواند از معتبر بودن بیمه‌نامه خود مطمئن شود.

چگونگی استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه

روش‌های استعلام سوابق بیمه نامه

بیمه مرکزی به منظور رفاه حال دارندگان وسایل نقلیه موتوری، یک سامانه آنلاین را برای دریافت استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه راه‌اندازی کرده است. با استفاده از سامانه سنهاب و به یکی از روش‌های زیر می‌توانید استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه خود را دریافت نمایید:

  • دریافت استعلام بیمه‌نامه با استفاده از شماره بیمه‌نامه
  • اخذ استعلام سوابق بیمه با استفاده از کد یکتای بیمه‌نامه
  • استعلام سوابق بیمه با استفاده از کد VIN
  • استعلام سوابق بیمه با استفاده از روش ارسال پیامک
  • استعلام سوابق بیمه به وسیله پلاک

البته لازم به ذکر است از طریق وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره پلاک، شماره موتور، شماره شاسی، کد ملی و VIN، از طریق مراجعه به درگاه خدمات دولت هوشمند هم استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه خود را دریافت نمایید.

استعلام سوابق بیمه شخص ثالث با پلاک خودرو یا موتورسیکلت از طریق درگاه خدمات الکترونیک دولت

در صورتی دارای وسایل نقلیه‌ای مانند خودرو یا موتورسیکلت هستید می‌توانید با مراجعه به سامانه درگاه خدمات الکترونیک دولت در آدرس https://iran.gov.ir/online_service/14 و با وارد کردن اطلاعاتی به شرح زیر استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه خود را دریافت نمایید.

  • شماره موتور
  • شماره شاسی
  • کد VIN
  • شماره بیمه‌نامه
  • شماره پلاک
  • کد ملی
  • نام شرکت بیمه

لازم است بدانید شماره موتور و شاسی برای هر وسیله نقلیه منحصر به فرد است و این شماره روی خود موتور یا قسمتی از بدنه خودرو ثبت می‌شود. البته این شماره‌ها روی کارت وسیله نقلیه هم ثبت می‌شوند. کد VIN هم یک کد ۱۷ رقمی است که روی کارت وسیله نقلیه نوشته شده است. شماره بیمه نامه نیز همان شماره‌ای است که موقع صادر کردن بیمه‌نامه روی آن نوشته می‌شود.

استعلام سوابق تخفیف بیمه شخص ثالث

در صورت داشتن کد ملی، شماره همراه و پلاک وسیله نقلیه می‌توانید، به راحتی میزان تخفیفات بدنه و شخص ثالث آن را استعلام کنید. به خاطر داشته باشید با هر شماره تلفن فقط ۵ نوبت استعلام می‌توانید دریافت کنید.

استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه با پیامک

استعلام سوابق بیمه‌نامه خودرو با پلاک

بیمه بدنه یکی از بیمه‌نامه‌های اختیاری اما مهم و کاربردی است. برای استعلام بیمه بدنه می‌توانید از شماره پلاک خودرو استفاده کنید و علاوه بر میزان تخفیفات آن، اطلاعاتی مانند دفعات استفاده از بیمه بدنه را به دست آورید.

برای استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در مورد خودرو و موتورسیکلت می‌توانید از سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۶۲۱ استفاده کنید. سپس با فرستادن کد‌های خواسته شده بر اساس مراحل این سامانه، نتیجه استعلام سوابق بیمه خودرو یا موتورسیکلت برای شما ارسال خواهد شد.

استعلام سوابق بیمه با استفاده از کد یکتا

برای استعلام سوابق بیمه به وسیله کد یکتا باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا به سامانه سنهاب وارد شوید.
  • در انتها صفحه استعلام با کد یکتا را انتخاب کنید.
  • کد یکتای بیمه نامه، کد ملی بیمه‌گزار و استعلام کننده را وارد کنید و عبارت امنیتی را در قسمت مربوطه بنویسید.

ضرورت استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه

روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه را در این مقاله برای شما توضیح دادیم. همچنین اهمیت استعلام سوابق بیمه را نیز با هم بررسی نمودیم. از آن‌جایی که بدون بیمه شخص ثالث و بدنه امکان دریافت خسارت وجود ندارد و در مواردی مانند معامله خودرو هم آگاهی از سوابق بیمه‌نامه برای خریدار مهم است. بهتر است تمامی افراد از روش‌های استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و بدنه اطلاع داشته باشند. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]