قیمت جدید دلار اعلام شد / پیش بینی جدید از بازار ارز
قیمت جدید دلار اعلام شد / پیش بینی جدید از بازار ارز

در معاملات امروز، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران به ۴۲ هزار و ۹۲۷ تومان و قیمت حواله دلار نیز به ۳۹ هزار و ۵۳۳ تومان رسید.

در معاملات امروز، که روز دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ است، در مرکز مبادله ارز و طلا ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش جزئی نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۷ تومان و قیمت حواله دلار با افزایش به ۳۹ هزار و ۵۳۳ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۹۵۱ تومان و نرخ حواله یورو نیز با افزایش به ۴۳ هزار و ۲۳۸ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات قیمت نسبت به روز کاری گذشته ۱۱ هزار و ۶۸۹ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز با افزایش نسبت به دیروز ۱۰ هزار و ۷۶۴ تومان است.

پیش بینی درباره قیمت دلار

سجاد بوربورس کارشناس اقتصادی گفت: پیش بینی می کنیم که خیلی زود فنر دلار به سمت صعودی شدن رها شود. بنابراین این اتفاق را دور نمی بینیم و با رشد قیمت دلار، تقاضا هم به بازار افزوده خواهد شد. نمی توان به صورت دقیق گفت تا پایان سال رشد قیمت دلار را خواهیم داشت ولی عاقل اقتصادی سرمایه گذاری های دلار بیس را انجام می دهد. قیمت دلار دقیقا به قیمت است. سال گذشته در برهه ای قیمت دلار ۲۵ هزار تومان بود ولی ارزش واقعی دلار روی کاغذ حدود ۴۲ هزار تومان بود. بنابراین در آن بازه زمانی قیمت زیر ارزش واقعی دلار بود و ریسک بسیار کم بود. سرمایه گذاری روی کالای دلار بیس یا ارز بسیار جذاب بود. شرایط حال حاضر مثل سال گذشته نیست و همه چیز به قیمت پیش می رود. بنابراین قیمت و ارزش دلار خیلی با هم تفاوت ندارند.

بوربور اظهار داشت: نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دلار مثل پارسال حرکت کند چون سال گذشته فاصله بین ارزش و قیمت زیاد بود و زیر ارزش در حال معامله بود اما وضعیت حال حاضرارزش دلار با قیمت منطبق است و فاصله ای ندارد. بنابراین نمی توان انتظارعجیب و غریب ۶۰ درصدی از بازار دلار داشت. ولی احتمال اینکه دلار روی کاغذ به قیمت ۵۸ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان برسد خیلی بالا است. اگر این خبردرمانی به هر دلیلی به مشکل بخورد یا انتظارات تورمی کمی بیشتر شود، دلار به راحتی به ۶۰ هزار تومان خواهد رسید.

تولید با سرکوب دلار نابود می شود

وی یادآور شد: در دهه ۸۰ نرخ دلار سرکوب شد اما از آن طرف تولید نابود شد. وقتی ارز پایین می ماند و تورم بالا می رود، واردات بسیار صرفه اقتصادی دارد. وقتی واردات افزایشی می شود، تولید داخل به معنای واقعی کلمه نابود می شود اما در شرایط امروز، دولت هیچ وقت دوباره اشتباه قبل را تکرار نمی کند و همین میزان تولید هم به نابودی نمی کشاند. موضوع دوم این است که اصلا دولت توانی برای سرکوب قیمت دلار دارد؟ در حال حاضر فروش نفت به اندازه ای نیست که این اتفاق را شاهد باشیم. بنابراین تنها اهرمی که  نرخ ارز را ثابت نگه داشته است تا به قیمت ۶۰ هزار تومان نرسد، خبر درمانی است.

کارشناس اقتصادی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ادعایی که وجود دارد این است که می خواهند وابستگی اقتصاد کشور به دلار را کم کنند اما سوالی که پیش می آید این است که در صورت حذف دلار، چه ارزی قرار است جایگزین شود و آیا اگر این اتفاق بی افتد، سرنوشت دلار برای آن ارز رخ نخواهد داد؟ عاملی که باعث رشد ارزهای مختلف در بازار ارز می شود، دلار نیست و قاعدتا حذف دلار از معاملات تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت. مادامی که تورم برگرفته از تزارنامه بانک مرکزی، کنترل نشود، نرخ ارز کنترل نخواهد شد. بنابراین تا زمانی که تورم حاکم است و از ارزش پول ملی صیانت نشده است، جایگزین کردن ارز دیگر به جای دلار راهکار مناسبی نخواهد بود.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]