۶ دلیل نارضایتی کارکنان تامین اجتماعی ازحقوق و مزایا| استعفا برای حقوق پایین در سازمان بدون تامین
۶ دلیل نارضایتی کارکنان تامین اجتماعی ازحقوق و مزایا| استعفا برای حقوق پایین در سازمان بدون تامین

کارکنان تامین اجتماعی حقوق کم با توجه به حجم بالای کار های محوله و اختلاف حقوق با کارمندان دولت را تبعیض می دانند و خواستار ترمیم سریع حقوق خود هستند.

بازار؛ گروه ایران: معمولا از سازمان تامین اجتماعی بیشتر درباره مشکلات کارفرمایان، ورشکستگی، بدهی های سنگین دولت به این سازمان، بروکراسی سنگین و کندی عملیات اداری می شنویم و می خوانیم در حالی که کمتر به مسائل و مشکلات حقوق کارکنان این سازمان اشاره می شود.

کارکنانی که حجم کاری اکثریت انها حتی از سیستم بانکی بیشتر بوده و تقریبا پرسنلی را نمی بینید که جلو ارباب رجوع شاکی لحظه ای بیکار باشد. هر چند که لحظه ای بیکار بودن نیز خود موجب نارضایتی بیشتر خیل عظیم ارباب رجوع می شود. با این حال اخبار رسیده به تحلیل بازار حاکی از ان است که ظاهرا این نهاد بر خلاف دستگا های اداری – دولتی و حتی نهاد های عمومی مانند شهرداری حقوق و دستمزد پایین تری دارند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد را به فکر استعفا و یا انتقال به سایر دستگاه های دولتی از مسیر آزمون های استخدامی انداخته است.

یک کارمند: متاسفانه شغل ما به گونه است که مراجعه کننده یا طلبکارهستند و یا احساس می کنند متصدی و شاغل در تامین اجتماعی عامل اصلی دریافت پول زور از او است، در حالی که هر اقدامی که کارمندان تامین اجتماعی می کنند، خارج از قانون و آیین نامه های مکمل آن نیست

درد مضاعف کارکنان تامین اجتماعی

یک کارمند تامین اجتماعی شعبه یک در این باره به خبرنگار بازار می گوید: من با ۲۵ سال حقوق پایه ام حدود ۹ میلیون تومان است که با توجه به به افزایش تورم و افزایش پی در پی مخارج زندگی مبلغ مذکور بسیار کم بوده و به تبع با ادامه همین روند تورم، ایام بازنشستگی ام بدتر از شرایط فعلی خواهد بود.

وی ادامه می دهد: این درد زمانی بیشتر است که بدانیم همکاران ما در سازمانهای مشابه و یا دستگاه های دولتی حقوقشان حداقل ۳۰ درصد بیشتر از ما است و حجم کارشان به طور متوسط بسیار پایین تر از ما است.

وی ادامه می دهد : متاسفانه شغل ما به گونه است که مراجعه کننده یا طلبکارهستند و یا احساس می کنند متصدی و شاغل در تامین اجتماعی عامل اصلی دریافت پول زور از او است، در حالی که هر اقدامی که کارمندان تامین اجتماعی می کنند، خارج از قانون و آیین نامه های مکمل آن نیست.

یک بازرس تامین اجتماعی که نخواست نامش فاش شود نیز در محدوده خیابان هنگام به خبرنگار بازار گفت: سابقه اینجانب در تامین اجتماعی حدود یکسال است ولی مجموع دریافتی من در حالی که هر روز باید به شرکت های مختلفی سر بزنم ولی حدود ۱۲ میلیون تومان است.

استعفا برای حقوق پایین

وی ادامه داد: نامه استعفاء خود را به مدیر خود در سازمان تامین اجتماعی داده ام ولی هنوز قبول نشده و آنها می گویند، نیرو کم داریم.

وی با بیان این که کارفرمایان معمولا نگاه خوبی به کارکنان ندارند، افزود: من قصد دارم برای کار اداری بانک را انتخاب کنم. زیرا به مراتب دریافتی آنها بیشتر بوده و مزایای شغلی به گونه است که لااقل کمک می کند تا کمی از پس هزینه ها و تورم های سالانه بر بیایم.

متاسفانه حقوق کارکنان تامین اجتماعی نه مانند بخش خصوصی و طرح طبقه بندی مشاغل اعمال می شود که کمی نزدیک به نرخ تورم است و نه مانند کارمندان دولتی حقوق ها ترمیم می شود در حالی که طبق قانون باید مجوز افزایش حقوق ما با تایید رییس جمهوری باشد

تامین اجتماعی نه خصوصی، نه عمومی و نه دولتی است!

یک کارمند در شعبه ۲ تامین اجتماعی نیز با انتقاد از عدم اعمال افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی مانند کارکنان دولت گفت: متاسفانه ترمیم حقوق کارکنان تامین اجتماعی که در سال گذشته برای کارمندان دولت اعمال شد، هنوز برای ما اعمال نشده است.

وی با بیان این که کارمندان سازمان تامین اجتماعی مانند مرغ هم در عروسی و هم در عزا سرشان بریده می شود، گفت: متاسفانه حقوق کارکنان تامین اجتماعی نه مانند بخش خصوصی و طرح طبقه بندی مشاغل اعمال می شود که کمی نزدیک به نرخ تورم است و نه مانند کارمندان دولتی حقوق ها ترمیم می شود در حالی که طبق قانون باید مجوز افزایش حقوق ما با تایید رییس جمهوری باشد.

به گزارش بازار افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم، باید هرساله بر اساس نرخ رشد منابع داخلی و تورم محاسبه شود و سپس به تصویب دولت برسد. اما ظاهرا سیاست‌ها و اولویت‌های دولت، منابع مالی، مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی و… از برقراری شرایط برای افزایش حقوق کارکنان تامین اجتماعی خودداری شده است در حالی که حقوق کارمندان دولت به غیر از افزایش های سالانه در دو مرحله ترمیم شده است. از همین رو بسیاری از کارکنان سازمان تامین اجتماعی به ویژه کارکنان بخش درمان به شدت درباره این تبعیض حقوقی شاکی هستند.

یک پرستار در بیمارستان میلاد در این باره به خبرنگار بازار گفت: حجم کار در بیمارستان های تامین اجتماعی در سراسر کشور بسیار بیشتر از استانداردهای متداول و حتی سایر بخش های درمانی خصوصی و دولتی است در حالی که حقوق کارکنان اختلاف فاحشی با همطرازان دارد.

وی می گوید: چرا حقوق و مزایای ما مانند کارکنان شاغل در وزارت بهداشت نیست؟ حجم کار ما کمتر است؟ مدارک و تجربه ما متفاوت است؟ تعداد بیماران مراجعه کننده ما به نسبت هر تخت کمتر است؟ بیماران سرپایی و اورژانسی ما کمتر است؟

گفته می شود دلیل اصلی تبعیض در پرداخت حقوق بین کارکنان دولت و کارکنان سازمان تامین اجتماعی ایران این است که این دو بخش با منابع مالی متفاوتی اداره می شوند و از قوانین و ضوابط متفاوتی تبعیت می کنند هر چند که افزایش حقوق ها با تصمیم رئییس جمهور و دولت اعمال می شود. شاید اگر دولت سازمان تامین اجتماعی را به نوعی از خود می دانست تکریم کارکنان و ترمیم حقوق آنها نیز صورت می گرفت و یا اگر سازمان تامین اجتماعی به چشم قلک در نگاه دولتمردان قبلی نگریسته نمی شد و بدهی های تامین اجتماعی هب موقع پرداخت می شد امروز وضعیت حقوق و دستمزد کارکنان تامین اجتماعی تا این حد پایین و از نگاه کارکنان تبعیض آمیز نبود.

با وجود داشتن شرایط مشابه شغلی و یا مشابهت در کار و وظایف، حقوق کارکنان مختلف با نابرابری روبرو شده و در مقام مقایسه خود را متضرر می دانند، حتی معتقدند که کار بیشتری می کنند اما حقوق و مزایای کمتری دارند

۶ دلیل عمده نارضایتی شغلی در سازمان تامین اجتماعی

طبق گزارش میدانی خبرنگار بازار کارکنان سازمان تامین اجتماعی از حقوق خود راضی نیستند. که می توان بیشترین دلایل مشترک مطرح شده را به ترتیب زیر تقسیم بندی کرد:

۱- افزایش مخارج زندگی که با توجه به تورم پیاپی در کشور حقوق افراد باعث استهلاک سرمایه کارکنان و ناتوان شدن آن‌ها از تداوم زندگی و تأمین نیازها شده است.

۲- نابرابری در شرایط شغلی: با وجود داشتن شرایط مشابه شغلی و یا مشابهت در کار و وظایف، حقوق کارکنان مختلف با نابرابری روبرو شده و در مقام مقایسه خود را متضرر می دانند، حتی معتقدند که کار بیشتری می کنند اما حقوق و مزایای کمتری دارند.

۳- نوع و جنس کار نیروهای تامین اجتماعی به ویژه در بخش صف، عملا بسیار سخت بوده و حتما پاسخگویی به ارباب رجوع که خود را محق می داند و پرداخت حق بیمه را نوعی پول زور می داند خود انرژی مضاعفی را می طلبد.

۴- کمبود نیرو در مقایسه با حجم کار محوله در بخش های مختلف سازمان تامین اجتماعی ومتنوع نبودن سرویس های برخط و الزام به مراجعه سنتی به شعب

۵- انعطاف ناپذیری در بخش پرداختی های ارباب رجوع به این معنا که حتی در شهرداری ها به عنوان نهاد عمومی دریافت کننده وجه انعطاف و جوایز و تخفیفات معمولا متنوع تر و دسترسی به آن با سهولت بیشتری امکان پذیر است و لذا اصطکاک و ارتباط سخت میان کارکنان و مراجعین بیشتر از سایر دستگاه های اجرای دولتی است و در نهایت بیشتر تحت فشارهای کاری و اجتماعی هستند.

۶- نارضایتی سازمانی: از جمله تبعیض در مسائلی چون تشویق های سازمانی و برخورد ناصحیح برخی مدیران ازعوامل دیگرموثر بر نارضایتی شغلی ات که بعضا برخی از کارکنان به مزاح خواستار حق تحمل مدیران نابلد از آن یاد می کنند.

با بررسی عوامل مذکور می توان دریافت که افزایش حقوق منطقی نه تنها منجر به بهبود وضعیت معیشت کارکنان سازمان تامین اجتماعی می شود بلکه بهبود وضعیت رفاه و سلامت جامعه و تا حدودی رضایت سازمانی افزایش یافته با این اقدام کارایی و بهره وری این سازمان بالا می رود. وجود احساس تبعیض در شرایط سخت امروز موضوعی است که نه فقط رئیس سازمان تامین اجتماعی باید با چانه زنی در دولت آن را پیگیری کند بلکه رئیس جمهوری و دولت نیز با توجه به دامنه اختیاراتشان این موضوع را پیگیری کنند.

اگر امروز کارکنان تامین اجتماعی مانند بنگاه های بزرگ اقتصادی و یا کارمندان نزدیک به نهادهای سیاستگذار و تصمیم گیر قادر نیستند صدای خود را به گوش آنها برسانند، اتفاقا دستگاه های دولتی باید بیشتر بر این نوع معضلات متمرکز شوند و در صدد رفع مشکل باشند.

به گزارش بازار البته در جدیدترین بخشنامه اعلامی از سوی رئئیس سازمان در ۲۲ شهریور ماه امسال دستور ترمیم حقوق کارکنان تامین اجتماعی صادر شده است که بارقه جدیدی برای کارکنان تامین اجتماعی باشد، با این حال کارکنان این سازمان امیدوارند که ترمیم حقوق برای سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۲ اعمال شود.

متن بخشنامه به شرح زیر است:

مدیران کل محترم تأمین اجتماعی استان …
مدیران محترم درمان تأمین اجتماعی استان…
احتراماً، با استناد به رأی دادنامه شماره ۱۹۹۱۲۶ مورخ ۲۹/۰۱/۱۴۰۲ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل اجرایی قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت، موضوع بخشنامه شماره ۶۲۶۰۳ مورخ ۲۲/۰۸/۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور و با توجه به تصویب‌نامه های شماره ۷۷۳۸۲/ت۶۱۵۸۴هـ مورخ ۴/۵/۱۴۰۲ و شماره ۹۶۵۲۶/ت۶۱۶۶۹هـ مورخ ۱/۰۶/۱۴۰۲ هیئت محترم وزیران در خصوص اصلاح تصویب‌نامه شماره ۳۶۰۷/ت۶۱۱۲۴هـ مورخ ۱۵/۱/۱۴۰۲ موضوع ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان و نامه شماره ۴۱۵۱/۱۴۰۲/۷۱۰۰۰ مورخ ۱۹/۰۶/۱۴۰۲ اداره کل امور حقوقی و قوانین سازمان، «ترمیم حقوق» پرداخت مستمر تلقی گردیده و در محاسبه پاداش پایان خدمت و سایر اقلام پرداختی تأثیرگذار می‌باشد. مقتضی است با توجه به موافقت مدیر عامل محترم با پیشنهاد شماره ۱۳۱۷/۱۴۰۲/۲۰۰۰ مورخ ۲۲/۶/۱۴۰۲ سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، نسبت به تأثیر و اعمال «ترمیم حقوق» موضوع بخشنامه شماره ۱۰۱۷۵/۱۴۰۱/۱۰۰۰ مورخ ۱۵/۹/۱۴۰۱، در محاسبه اقلام حقوقی مندرج در احکام کارگزینی کارکنان و سایر پرداخت ها از تاریخ ۱/۷/۱۴۰۱ به شرح ذیل و با رعایت سقف خالص پرداختی مقر در بند (ج) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اقدام گردد:
احتساب در محاسبه رتبه، فوق‌العاده‌های ویژه، بدی آب و هوا و مناطق کمتر توسعه یافته، محل خدمتاحتساب در محاسبه تمامی پرداخت‌های مبتنی بر اقلام حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مندرج در احکام کارگزینی (نظیر اضافه کار، مزایای انگیزشی، پاداش خدمات برجسته و…)مسئول حسن اجرای این دستور اداری در ستاد مرکزی، مدیران کل محترم منابع انسانی و امور مالی” و در سطح استان‌ها، “مدیران محترم بیمه ای و درمان” خواهند بود.
سید مرتضی حسینی- معاون برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]