مشارکت برای حل مشکل ناترازی گازی
مشارکت برای حل مشکل ناترازی گازی

بغزیان؛ کارشناس اقتصادی توضیح داد: در شرایط فعلی که مصرف مان بیشتر از تولید است و به اصطلاح ناترازی داریم، باید به فکر افزایش تولید باشیم. این کار نیاز به سرمایه گذاری دارد که از طریق آورده پتروشیمی ها تأمین می شود. این روند بسیار برایمان سودزاست و منافع مان را برآورده می کند و این که قرار است پتروشیمی ها در توسعه میادین گازی کشور همکاری داشته باشند و از گاز تولید شده برای رفع ناترازی گازی صنعتی بهره ببریم و یا آن را صادرات کنیم، بسیار عالی است.

قرارداد اخیری که وزارت نفت با پتروشیمی ها در زمینه مشارکت آن ها در توسعه ۱۶ میدان گازی کشور منعقد شد، در راستای استفاده از امکانات داخلی است. پتروشیمی هایی که نسبتاً وضعیت مالی خوبی دارند، سرمایه گذاری ۵.۶ میلیارد دلاری در توسعه میادین خواهند داشت و از گاز تولیدی برای رفع ناترازی صنعتی استفاده می کنیم.

نظرات آلبرت بغزیان را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در خصوص مزیت های جذب سرمایه به صنایع نفت و گاز کشور جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

بغزیان در خصوص افزایش جذب سرمایه های بخش خصوصی طی دو سال و نیم گذشته و رسیدن نرخ سرمایه گذاری سالانه به ۳.۶ میلیارد دلار تصریح کرد: در این موضوع که جذب سرمایه های بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز کشور برایمان مزیت دارد، شکی نیست. هیچ کس در این زمینه شبهه ای ندارد. موضوع مهم این است که این کار انجام شود. هر چقدر ثبات اقتصادی در کشور بالاتر برود، قطعاً می توانیم عملکرد بهتری در جذب سرمایه های خارجی داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی در خصوص سرمایه گذاری پتروشیمی ها در توسعه ۱۶ میدان گازی کشور و اینکه قرار است سرمایه گذاری ۵.۶ میلیارد دلاری در این حوزه داشته باشند، تصریح کرد: این طور همکاری ها قطعاً به نفع کشور است.  هر چقدر بتوانیم جذب سرمایه بیشتری داشته باشیم، برایمان مزیت دارد. حتی یک دلار هم در شرایط فعلی برایمان یک دلار است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که مصرف مان بیشتر از تولید است و به اصطلاح ناترازی داریم، باید به فکر افزایش تولید باشیم. این کار نیاز به سرمایه گذاری دارد که از طریق آورده پتروشیمی ها تأمین می شود. این روند بسیار برایمان سودزاست و منافع مان را برآورده می کند و این که قرار است پتروشیمی ها در توسعه میادین گازی کشور همکاری داشته باشند و از گاز تولید شده برای رفع ناترازی گازی صنعتی بهره ببریم و یا آن را صادرات کنیم، بسیار عالی است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: قطعاً وقتی پتروشیمی ها در توسعه میادین نقش داشته باشند، توقع دارند در زمان اوج مصرف ناترازی شان رفع شود و سپس اگر گاز اضافه ای داشتیم، صادرات شود. به هر حال، این روند برایمان منفعت دارد. زیرا می توانیم از تعطیلی صنایع پتروشیمی که عدم النفع بالایی برای کشور دارد، جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ناترازی گاز در کشور یک موضوع جدی است. در برخی از فصول سال با ناترازی مواجه هستیم و باید برای رفع این مشکل به دنبال افزایش تولید باشیم. توسعه میادین نیاز به سرمایه گذاری دارد که می توانیم از طریق پتروشیمی ها آن را تأمین کنیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان توضیح داد: تحریم ها در زمینه نفت خام مطرح هستند و فرآورده ها را شامل نمی شود. بنابراین، هر چقدر بتوانیم در زمینه تولید فرآورده سرمایه گذاری کنیم، بهتر است. به این ترتیب، همکاری پتروشیمی ها در توسعه میادین گازی مثبت ارزیابی می شود.

 

 

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]