افزایش توان نیروگاه های بادی | تولید برق قوت گرفت
افزایش توان نیروگاه های بادی | تولید برق قوت گرفت

آنطور که رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران گفته، تولید نیروگاه های برق بادی افزایش پیدا کرده است.

استفاده از انرژی های تجدید پذیر، کمک بزرگی برای کاهش ناترازی برق می کند و کشور باید از ظرفبت های موجود استفاده کند.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران(ساتبا) گفت: ظرفیت نیروگاه‌های بادی کشور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دو سال آینده ۵/۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با برنامه‌ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم، احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین منابع انرژی تجدید پذیر که نقش ویژه‌ای در توسعه ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تجدید پذیر کشور دارد، تولید برق از انرژی باد است که سهم ۳۰۰۰ مگاواتی از برنامه توسعه را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر نیرو سهم دولت سیزدهم در کل ظرفیت منصوبه تجدید پذیر را معادل ۳۴۳ مگاوات اعلام و اظهار کرد: این امر نشان دهنده رشد حدود ۴۰ درصدی توسعه تجدیدپذیرها در عمر دولت سیزدهم است. در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر احداث شده در کشور بالغ بر ۱۱۹۵ مگاوات بوده که سهم نیروگاه‌های بادی از این ظرفیت در سراسر کشور معادل ۳۶۶.۳۱ مگاوات است و با برنامه‌ریزی های صورت گرفته ظرفیت نیروگاه‌های بادی ایران در دو سال پیش رو ۵/۵ برابر افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش اخیراً نیروگاه ۵۰ مگاواتی میل نادر در فاصله ۸۰ کیلومتری زابل در شمال سیستان و بلوچستان افتتاح و ظرفیت تولید برق بادی ایران را به بیش از ۳۶۶ مگاوات رسید.

بر اساس اطلس باد کشور، یکی از بادخیزترین مناطق دنیا در مرز ایران و افغانستان واقع شده و میل نادر در همین منطقه قرار گرفته است. ناحیه‌ای گسترده که تحت تأثیر باد هرات بر اثر پدیده‌ای جوی به نام مونسون از شبه‌قارۀ هند رشد کرده، بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را در تابستان پدید آورده و این منطقه را به یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای تولید برق بادی تبدیل کرده است.

نیروگاه بادی میل نادر با سرمایه گذاری ۵۶.۵ میلیون یورو در بخش نیروگاهی توسط مپنا اجرا شده و برای ۱۶۳ نفر در زمان احداث و ۱۵ نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده است.

در بین انرژی های تجدیدپذیر، انرژی باد یکی از اقتصادی ترین روش های تولید برق است که آلودگی نداشته و پایان ناپذیر است. طبق آمار موجود تولید هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از باد می تواند از انتشار حدود یک کیلو گرم CO2 در مقایسه با نیروگاه های سوخت فسیلی جلوگیری نماید. برای نمونه در منطقۀ منجیل هر توربین ۵۰۰ کیلووات، در سال حداقل ۱۵۰۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می کند که باعث کاهش آلاینده های محیط زیست خواهد گردید.

از طرف دیگر می توان به جاذبه های طبیعی و چشم انداز سیستم های انرژی بادی که در معرض دید افراد قرار می گیرند اشاره کرد که نمادی از انرژی پاک برای مردم تلقی می گردد. در ضمن از سطح زمینی که برای احداث مزرعۀ برق بادی اختصاص می یابد و ۹۰ ٪ آن قابل استفاده است.

 امروزه کشورهای دیگر نظیر هلند، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و هندوستان برنامه های ملی و ویژه ای را در این راستا آغاز کرده اند به طوری که آلمان با تولید بیش از ۱۸۰۰۰ مگاوات برق سعی دارد بیشترین استفاده را از این انرژی تجدیدپذیر ببرد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]