پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 132414
  • 18 سپتامبر 2024 - 22:33
  • 11 بازدید
  • ۰ دیدگاه

هوای بهاری بورس در آستانه پاییز/ واکنش بازارها به انفجار لبنان

هوای بهاری بورس در آستانه پاییز/ واکنش بازارها به انفجار لبنان
هوای بهاری بورس در آستانه پاییز/ واکنش بازارها به انفجار لبنان

اکوایران: در روز قبل عملیات تروریستی گسترده‌ای در لبنان توسط رژیم صهیونسیتی انجام شد ولی بازار ارز و سرمایه در روز جاری واکنش متفاوتی نشان داد، دلار تهران در روز جاری نسبت به روز قبل کاهش یافت و بورس راه سبز خود را ادامه داد.

بازار سرمایه در روز جاری هم سبز پوش شد و در نزدیکی کانال دو میلیون و۱۰۰ هزار واحدی قرار گرفت.

بازار سرمایه در گذشته نسبت به تنش‌های منطقه‌ای و سیاسی حساس بود. در مجموع در سال گذشته هر وقت افزایش نرخ بهره بدون ریسک، افزایش ناگهانی نرخ خوراک، ناترازی برق در تابستان، ناترازی گاز در زمستان و البته التهابات منطقه‌ای وجود داشته واکنش بازار سرمایه منفی بوده است.

در روز قبل عملیات تروریستی گسترده‌ای در لبنان توسط رژیم صهیونسیتی انجام شد ولی بازار ارز و سرمایه در روز جاری واکنش متفاوتی نشان داد. دلار تهران در روز جاری نسبت به روز قبل کاهش یافت و بورس راه سبز خود را ادامه داد.

برخی واکنشِ این چنین بازار سرمایه و بازار ارز نسبت به اتفاقات روز قبل لبنان را به این دلیل می‌دانند که بازارهای ایران در یکسال گذشته ریسک‌های شدیدتری را متحمل شده‌اند و با توجه به اصلاح قابل توجه بازار سرمایه و وعده‌های حمایتی دولت جدید، سهامداران تصمیم گرفتند روند سبز خود را ادامه دهند. این‌طور شد که هوای بورس در آستانه پاییز بهاری شد.

شروع تابستان برای اهالی بازار‌ سهام جالب نبود و سال جاری در حالی به نیمه رسیده است که بازدهی بازار سرمایه در نیمه اول سال منفی بوده و سهامدارن زیان ۴.۴ درصدی را متحمل شده‌اند ولی سبزی این روزهای بازار سرمایه در کنار وعده‌های وزیر اقتصاد و رییس جدید سازمان بورس بازار سرمایه را امیدوار کرده است.

بازار سرمایه در گذشته هم با تغییر دولت‌ها روند سبزی به خود گرفته بود که در این دولت تا به حال این واکنش به تعویق افتاده بود به همین خاطر با تغییرات انجام شده، اعلام مواضع جدید و بهبود ارزش معاملات خرد نسبت به گذشته امیدواری سهامداران به سبزپوشی بازار سرمایه در پاییز افزایش پیدا کرده است.

با توجه به عقب ماندگی بازار سهام از سایر بازارها و تورم در چندسال گذشته بهبود بازار سرمایه می‌تواند اثر تعدیلی بر بازار ارز داشته باشد چرا که با جذب سرمایه به بازار سرمایه و بهبود بازدهی در این بازار، در شرایطی که این بازار پایین‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شود نقدینگی کمتری جذب بازار ارز و‌ رمزارزها خواهد شد.

IMG_20240918_171216_007

در روز جاری ورود پول حقیقی به صندوق های طلا کاهش یافت و در محدوده ۲۷ میلیارد تومان قرار گرفت ولی ارزش معاملات صندوق‌‌های طلا نسبت به روز قبل رشد ۲۹ درصدی را ثبت کرد.

با توجه به اینکه امروز آخرین روز معاملاتی هفته جاری است و در روز شنبه هم بازار تعطیل است امروز ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت مطابق انتظارات افزایش یافت و در محدوده ۳۶۸ میلیارد تومان قرار گرفت.

در روز جاری جلسه مهم فدرال رزرو برگزار خواهد شد که برای بازارها مهم است با توجه به چشم‌انداز رکودی بازارهای جهانی، تصمیمات فدرال رزرو بر معاملات کامودیتی‌ها موثر خواهد بود که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد.

چشم معامله‌گران به جلسه فدرال رزرو

بازار ارز در روز جاری منفی شد و قیمت دلار و درهم کاهش یافت حباب درهم با کاهش ۱۰۰ تومانی در محدوده ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت ولی حباب درهم رشد کرد و در محدوده ۳۱۴ تومان قرار گرفت.

حباب اقلام طلا و سکه در روز جاری رشد کرد حباب سکه امامی در محدوده ۱۸ درصد قرار گرفت و حباب طلای آب شده به بالای یک درصد رسید این در حالی است که قیمت طلا و اقلام سکه در روز جاری تقریبا فریز شده بود.

در حال حاضر چشم معامله گران بازار طلا و سکه به تصمیمات فدرال رزرو در روز جاری است و با توجه به نوسانات بالای اونس طلا، بازار جهانی و اخبار فدرال رزرو توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده آمریکا: فدرال رزرو نرخ معیار را ۰٫۵ واحد درصد می‌دهد. 19 سپتامبر 2024

آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده آمریکا: فدرال رزرو نرخ معیار را ۰٫۵ واحد درصد می‌دهد.

اکوایران: «کمیته بازار باز فدرال» امروز اعلام کرد که اطمینان بیشتری نسبت به تورم کشور بدست آورده است و نرخ‌ها بهره معیار را ۰٫۵ واحد درصد کاهش خواهد داد

پس لرزه تصمیمات «فد» بر بازارها: سهام و دلار صعود کردند 19 سپتامبر 2024

پس لرزه تصمیمات «فد» بر بازارها: سهام و دلار صعود کردند

اکوایران: سهام و شاخص دلار آمریکا هر دو با تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نیم درصدی نرخ بهره و برنامه‌ریزی آن برای فرود نرم اقتصاد آمریکا صعود کردند.

بازار طلا و سکه با ریسک افزایش انس، حباب چاق کردند/ ریسک افزایش قیمت طلا، حباب سکه را چاق کرد 19 سپتامبر 2024

بازار طلا و سکه با ریسک افزایش انس، حباب چاق کردند/ ریسک افزایش قیمت طلا، حباب سکه را چاق کرد

تا روز سه‌شنبه می‌گفتند هر کسی دلار دارد بفروشد طلا بخرد چهارشنبه توصیه‌ها معکوس شد، چرا؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.