پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 132416
  • 18 سپتامبر 2024 - 22:34
  • 10 بازدید
  • ۰ دیدگاه

در آستانه تصمیم مهم فدرال رزرو: نوسان شاخص دلار به حوالی کف یکساله رسید/ اسکناس سبز در آستانه تغییر مسیر؟

در آستانه تصمیم مهم فدرال رزرو: نوسان شاخص دلار به حوالی کف یکساله رسید/ اسکناس سبز در آستانه تغییر مسیر؟
در آستانه تصمیم مهم فدرال رزرو: نوسان شاخص دلار به حوالی کف یکساله رسید/ اسکناس سبز در آستانه تغییر مسیر؟

اکوایران: شاخص دلار آمریکا از ابتدای ماه گذشته حدود ۳ درصد کاهش داشته است، به‌طوری که تحت فشار چشم‌انداز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و همچنین تقویت ارزهای رقیب به پایین‌ترین سطح خود در یکسال گذشته نزدیک است. با اینحال، تحلیلگران معتقدند که مسیر آن احتمالا به زودی تغییر می‌کند.

به گزارش اکوایران، دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح یکساله خود نزدیک شده است، که نشانه‌ای از نااطمینانی میان معامله‌گران وال استریت درباره تصمیم فدرال رزرو درباره نرخ بهره است.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، شاخص دلار آمریکا، که اسکناس سبز را در مقابل سبدی از شش ارز رقیب آن می‌سنجد، از ابتدای ماه گذشته میلادی حدود ۳ درصد افت داشته است، بطوری که کمی بالاتر از پایین‌ترین سطح آن در طول یکسال گذشته در نوسان است.

دلار آمریکا نسبت به «انتظارات از نرخ بهره» و «پیش‌بینی‌ها از سلامت اقتصاد آمریکا» حساس است. ارز ایالات متحده در طول هفته‌های اخیر کاهش یافته است، چراکه ضعیف شدن داده‌های آمریکا، انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو در روز چهارشنبه برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۰ نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهد را تقویت کرده است.

افزایش انتظارات از کاهش دو مرحله‌ای نرخ بهره فدرال رزرو

معامله‌گران در روزهای اخیر انتظارات خود را از کاهش ۰٫۵ واحد درصدی نرخ بهره افزایش دادند، که دو برابر اندازه کاهش ۰٫۲۵ درصدی سنتی است که بازارها قبلا قیمت‌گذاری کرده بودند. هرگونه کاهش نرخ بهره، هزینه‌های استقراض را از محدود فعلی ۵٫۲۵ تا ۵٫۵ درصد، که بالاترین حد آن در طول ۲۳ سال گذشته است کاهش می‌دهد.

فشار تقویت سایر ارزها بر دلار آمریکا

در همین زمان، رشد سایر ارزهای اصلی نیز بر دلار فشار نزولی وارد کرده است، بطوری که هر دلار آمریکا برای اولین بار از سال گذشته به ۱۴۰ ین رسید. تقویت ارز ژاپن در حقیقت نشان دهنده افزایش واگرایی میان انتظارات معامله گران درباره سیاست پولی ژاپن و ایالات متحده است، چراکه انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد درحالی که بانک مرکزی ژاپن افزایش نرخ بهره معیار خود را آغاز کرده است.

تمرکز صرف دلار روی سرنوشت اقتصاد آمریکا

کاهش اخیر دلار اما در تضاد با صعود شدید سهام آمریکا قرار دارد، که نشان دهنده اختلاف میان سرمایه گذاران در دارایی‌های مختلف درباره چشم اندازه بزرگترین اقتصاد جهان است.

این پویایی در حقیقت گویای آن است که دلار تنها روی سرنوشت اقتصاد آمریکا تمرکز دارد و کاهش‌های بزرگ‌تر و جدیدتر در چین و اروپا را نادیده می‌گیرد، که ممکن است سبب شود در نهایت سرمایه‌های جهانی به آمریکا سرازیر شوند، چراکه سرمایه گذاران جهانی سهام با عمکرد بهتر آمریکا و دارایی‌های سنتی امن چون دلار و اوراق عرضه آمریکا را ترجیح می‌دهند.

به گفته مارک مک کورمیک، تحلیلگر TD Securities، دلار روی کاهش رشد اقتصادی آمریکا قیمتگذاری شده است، درحالی که به آنچه در چین و اتحادیه اروپا می گذرد بی‌توجه است. اینکه سهام آمریکا در طول دو ماه عملکرد ضعیفی داشت به این معنا نیست که جای بهتری برای سرمایه گذاری وجود دارد.

جایگاه ویژه اقتصاد آمریکا

تحلیلگران همچنین معتقدند که اقتصاد آمریکا، برخلاف همتایانش چون ژاپن، تنها به صادرات وابسته نیست، به این معنا که ضعف اخیر دلار پیامدهای اندکی برای شرکت‌های آمریکایی با فعالیت بین‌المللی دارد.

آجی راجادیاکشا، رئیس تحقیقات جهانی در بارکلیز معتقد است اقتصاد آمریکا آنقدر بزرگ و جزیره‌ای است که نمی‌تواند تحت‌تاثیر حرکت‌های دلار که تاکنون دیده‌ایم، قرار گیرد.

به گفته کارل شاموتا، استراتژیست ارشد بازار در شرکت پرداخت‌های جهانی و مدیریت ریسک ارز Corpay، همه این موارد نشان می دهد که دلار به زودی برای افزایش آماده است. او به یک روند تاریخی در معاملات ارزی جهان اشاره می‌کند که به عنوان «لبخند دلار» شناخته می‌شود؛ پدیده‌ای که نقش استثنایی ارز ایالات متحده را در بازارهای مالی نشان می‌دهد: دلار به طور سنتی زمانی که اقتصاد آمریکا رونق گرفته است و از همتایان خود عملکرد بهتری دارد و همچنین در زمانی که اقتصاد جهان درحال افت است و سرمایه گذاران به دنبال محافظت از دارایی خود با ارز ایالات متحده هستند، عملکرد خوبی دارد.

احتمال تغییر مسیر شاخص دلار

با اینحال، تحلیلگران می‌گویند که قیمتگذاری دلار ممکن است به زودی تغییر کند.

به گفته کارل شاموتا، ما اکنون در پایین لبخند دلار قرار داریم؛ تفاوت‌های رشد جهانی کاهش یافته است؛ ایالات متحده شتاب خود را از دست داده است، ولی همچنان خوب عمل می‌کند؛ و معاملات زیادی در مقابل دلار انجام می‌شود.

او به داده‌های اقتصادی اشاره می‌کند، از جمله گزارش روز سه شنبه که نشان داد خرده فروشی آمریکا در ماه آگوست افزایش یافته است که نشانه‌ای از ثبات در هزینه‌های مصرف کنندگان است. همچنین تولید ناخالص داخلی از فدرال رزرو آتلانتا که اخیرا نشان داد احتمال دارد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده در سه ماهه سوم سال رشد ۳ درصدی را ثبت کند.

اعدادی مانند خرده‌فروشی و پیش‌بینی کنونی فدرال رزرو آتلانتا نشان می‌دهند که اقتصاد ایالات متحده، با وجود کاهش سرعت، همچنان در وضعیت خوبی قرار دارد. تنها بخش ضعیف آن بازار کار است که نسبت به سطوح رونق بیش از اندازه در دوران همه‌گیری اصلاح شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده آمریکا: فدرال رزرو نرخ معیار را ۰٫۵ واحد درصد می‌دهد. 19 سپتامبر 2024

آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده آمریکا: فدرال رزرو نرخ معیار را ۰٫۵ واحد درصد می‌دهد.

اکوایران: «کمیته بازار باز فدرال» امروز اعلام کرد که اطمینان بیشتری نسبت به تورم کشور بدست آورده است و نرخ‌ها بهره معیار را ۰٫۵ واحد درصد کاهش خواهد داد

پس لرزه تصمیمات «فد» بر بازارها: سهام و دلار صعود کردند 19 سپتامبر 2024

پس لرزه تصمیمات «فد» بر بازارها: سهام و دلار صعود کردند

اکوایران: سهام و شاخص دلار آمریکا هر دو با تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نیم درصدی نرخ بهره و برنامه‌ریزی آن برای فرود نرم اقتصاد آمریکا صعود کردند.

بازار طلا و سکه با ریسک افزایش انس، حباب چاق کردند/ ریسک افزایش قیمت طلا، حباب سکه را چاق کرد 19 سپتامبر 2024

بازار طلا و سکه با ریسک افزایش انس، حباب چاق کردند/ ریسک افزایش قیمت طلا، حباب سکه را چاق کرد

تا روز سه‌شنبه می‌گفتند هر کسی دلار دارد بفروشد طلا بخرد چهارشنبه توصیه‌ها معکوس شد، چرا؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.