جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 136563
  • 03 اکتبر 2024 - 21:33
  • 9 بازدید
  • ۰ دیدگاه

دماسنج هیجان در بازار ارز و طلا

دماسنج هیجان در بازار ارز و طلا
دماسنج هیجان در بازار ارز و طلا

اکوایران: بازار سرمایه در هفته جاری وضعیت مطلوبی نداشت، سفر رییس جمهور به قطر هم خبر مورد توجه بازار ارز در روز جاری بود، اکوایران در دیدبان امروز اخبار موثر بر بازار سهام در هفته جاری و وضعیت بازار ارز در روز پنجشنبه را بررسی خواهد کرد.

به گزارش اکوایران، بازار سرمایه از ابتدای هفته جاری دچار شوک شد، حمله اسرائیل به مواضع حزب‌الله در لبنان و ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، دماسنج ریسک‌ها و تنش‌های منطقه‌ای را بالا برد و در چنین شرایطی بازار سرمایه که ریسک‌گریز است با افزایش فشار فروش مواجه شد، در چنین شرایطی بازارساز برای کنترل هیجانی که بر بازار سرمایه سایه افکنده است دامنه نوسان بازار سهام را محدود کرد و تعداد قابل توجهی از نمادها در صف فروش قفل شدند و روند بازار سهام اصلاحی شد. 

تعدادی از کارشناسان معتقدند که‌ این اقدام بازارساز در شرایط کنونی اقدام مناسب ولی ناکافی بود زیرا بازار در چنین شرایطی نیاز به حمایت ببشتری دارد و لازم است که فشار فروش حداقل برخی نمادها و گروه‌های موثر در بازار با خرید حمایتی از بین برود تا در گام اول فشار فروش کم شود و بازار در جهت تعادل حرکت کند، در میانه هفته اما اختلاف نظر میان رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شرایط را برای بازار سرمایه بدتر کرد.

اختلاف‌نظر زودهنگام همتی و فرزین

از چندی پیش وزیر اقتصاد از لزوم افزایش نرخ دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار بازار آزاد سخن گفت، او معتقد بود که اختلاف کنونی نرخ دلار آزاد و نیما قابل قبول نیست و همین مسئله خوش‌بینی را نسبت به بازار سهام افزایش داده بود و باعث افزایش استقبال از بازار سهام پیش از حوادث لبنان شده بود ولی اظهار نظر بانک مرکزی در بحبوحه فشار فروش ایجاد شده در بازار سرمایه شرایط را برای بازار سرمایه بدتر کرد، او در اظهار نظری متفاوت از وزیر اقتصاد اعلام کرد که تحت تأثیر متغیرهای بنیادی اصلاحات نرخ انجام شده است و اولویت باید کنترل نرخ دلار باشد.

اظهار نظری که به بازار القا کرد که نرخ دلار نیما رشد چندانی نخواهد داشت. در چنین شرایطی فشار فروش در بازار سهام رشد کرد ولی آنچه که اهمیت دارد آن است که اگر بازار حمایت شده و به تعادل بازگردد هم نیازمند اخبار و اقداماتی است که خوش‌بینی به آینده سهام را افزایش دهد. افزایش نرخ دلار نیما، توجه به منافع سهامداران و شرکت‌ها در بودجه، تعدیل نرخ بهره ، تصویب اف‌ای‌تی‌اف از مواردی است که بازار سرمایه برای صعودی شدن و پایان روند نزولی به آن نیاز دارد و پیگیری می‌کند.

 حباب درهم و تتر کاهش یافت

مسعود پزشکیان به قطر سفر کرد، او با دعوت « تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به منزل شخصی او رفته و با قهوه عربی از او پذیرایی شده است. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان هم با مسعود پزشکیان در دوحه دیدار کرد و گفت که ما بنا داریم صفحه اختلاف نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم.

قطر همواره به عنوان میانجی مذاکرات در بازار ارز شناخته شده است و سفر رییس جمهور به قطر مورد توجه بازار ارز قرار گرفته است و معامله گران آن را زیر نظر دارند، از طرفی بهبود روابط با کشورهای عربی برای بازار ارز مهم و مطلوب به نظر می‌رسد. پیش از این بهبود روابط با کشورهای عربی و میانجی‌گری قطر اثرات اصلاحی بر بازار ارز داشته است، با این حال فعلا سطح تنش‌های سیاسی به حدی است که سفر قطر به تنهایی نمی‌تواند اثر قابل توجهی در بازار ارز بگذارد.

افت حباب درهم

با وجودی که قیمت‌ها در بازار ارز امروز رشد کرد حباب درهم کاهش یافت و به حدود ۵۹۰ تومان رسید. اختلاف تتر با دلار تهران هم در روز جاری همزمان با سفر رییس جمهور به قطر کاهش پیدا کرده است.

انس جهانی طلا به نظر می رسد در حال ارزیابی وضعیت است و دست از رکوردشکنی برداشته است ولی طلای داخلی مورد استقبال معامله گران است، حباب سکه امامی۱۹ درصد است و حباب طلای آب شده در محدوده پر ریسک بالای دو درصد است که نشان دهنده بالا بودن سطح هیجان میان معامله گران است.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
سقوط قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۶۰ هزار دلار 03 اکتبر 2024

سقوط قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۶۰ هزار دلار

اکوایران: صرافی‌های بیت‌کوین در بحبوحه نبرد برای حمایت از قیمت بیت‌کوین در ۶۰ هزار دلار، شاهد برداشت‌های قابل توجه این رمزارز هستند.

افت طلای جهانی با قوت گرفتن دلار 03 اکتبر 2024

افت طلای جهانی با قوت گرفتن دلار

اکوایران: با رشد شاخص دلار آمریکا، قیمت طلا با افت همراه شده است. در صورت یک کاهش بزرگ نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، طلا با رشد همراه خواهد شد.

پناهگاه سرمایه‌گذران در زمان تنش کدام بازار است؟ 03 اکتبر 2024

پناهگاه سرمایه‌گذران در زمان تنش کدام بازار است؟

تحلیلگران می‌گویند فضای بازار هیجانی است، آن‌ها توصیه می‌کنند در معاملاتتان احتیاط کنید. در زمان تنش کدام بازار پناهگاه سرمایه‌گذاران بوده است؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.