سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 141399
  • 21 اکتبر 2024 - 21:35
  • 9 بازدید
  • ۰ دیدگاه

اولین ماه پاییز طلایی شد/ تلخ‌کامی سهامداران ادامه یافت

اکوایران: مهرماه به کام دارندگان طلا و سکه تمام شد و اولین ماه پاییز طلایی شد با این حال زهرکامی سهامداران همچنان ادامه دارد.

اولین ماه پاییز برای بازار ارز و طلا افزایشی سپری شد و فقط تلخ‌کامی سهامداران ادامه پیدا کرد.

بازار سهام در دو سال گذشته چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و دامنه ریسک‌های سیستماتیک تا جایی برای سهامداران بالا رفت و اعتماد سهامداران در بازار سهام را از بین برد که بازار سهام بر خلاف دوره‌های قبل، حتی با تغییر دولت هم نتوانستند در مسیر سبزپوشی قرار بگیرد.

IMG_20241021_165448_516

افول بورس به‌رغم اقدامات کلیدی بازارساز

در ماه جاری در حالی که شاخص کل بورس همچنان منفی است و تعداد زیادی از نمادها در صف فروش قفل شده‌اند. برخی شرایط به نحوی تغییر کرده است که برخی تحلیلگران را به آینده بازار سهام امیدوارتر کرده است و نشانه‌هایی از عزم بیشتر برای بهبود حال سهامداران بروز کرده است.

وزیر اقتصاد وعده افزایش قیمت دلار نیما و نزدیک کردن آن به دلار آزاد را داده است، دلار نیما در ماه جاری سقف‌شکنی‌های متوالی انجام داده است و اکنون در نیمه دوم کانال ۴۸ هزار تومانی قرار دارد.

عبداناصر همتی وزیر اقتصاد وعده کاهش سود بانکی و موافقت بانک مرکزی را مطرح کرده است و امروز وزیر اقتصاد با اعلام خبر موافقت شورای بورس با عرضه خودرو در بورس کالا، وعده مذاکرات جدی میان وزیر اقتصاد و صنعت را برای عرضه خودرو در بورس کالا مطرح کرد.

با این وجود موارد مطرح شده تاکنون نتوانسته ورق بازار سرمایه را برگرداند و بررسی اکوایران نشان می‌دهد که بورس تهران تنها بازار با بازدهی منفی در میان بازارهای مورد بررسی بوده است و بازدهی بورس تهران در اولین ماه پاییز زیان ۴.۲ درصدی است.

رشد قابل توجه میانگین حباب درهم در مهرماه

شرایط در بازار ارز متفاوت از بازار سهام است و در مهرماه بازدهی بازار ارز مثبت شده است. دلار تهران در این ماه افزایش ۹.۲ درصدی را ثبت کرد. دلار تهران که تمام شهریورماه را در کانال ۵۹ هزار تومانی نوسان کرده بود با شروع پاییز سد ۶۰ هزار تومانی را شکست و وارد کانال جدید شد.

امارات مرکز ری‌اکسپورت کالاهای منطقه است و نسبت برابری درهم امارات و دلار همیشه مقدار ثابتی است که همین مسئله باعث افزایش رواج استفاده از درهم در صادرات و واردات شده است.

معامله‌گران از گذشته حباب درهم را برای پیش‌بینی قیمت فردایی دلار بررسی می‌کردند. بررسی اکوایران از حباب درهم در مهرماه نشان‌دهنده خروج آن از محدوده منظم قبلی است میانگین حباب درهم دربازه شش ماهه کمتر از ۱۰۰ تومان است و در گذشته در روزهای عادی دربازه مثبت و منفی ۲۰۰ تومان نوسان می‌کرد ولی مهرماه میانگین حباب درهم رشد چشمگیری داشته و در محدوده ۵۰۹ تومان قرار دارد.

بیشترین مقدار حباب درهم در یازدهم مهرماه در محدوده ۷۷۹ تومان بوده است ولی همانطور که نمودار نشان می‌دهد حباب درهم در دهه انتهایی مهرماه روند اصلاحی به خود گرفته است و حباب آن کاهشی شده است به طوریکه در بیست و پنجم مهرماه حباب درهم کمترین مقدار ماهانه خود در محدوده ۱۹۴ تومان را تجربه کرده است.

IMG_20241021_165142_879

حباب درهم در روز سی‌ام مهرماه در محدوده ۴۸۶ تومان قرار گرفته است که پایین‌تر از میانگین ماهانه آن است ولی برای متعادل شدن بازار حباب درهم باید روند نزولی و تثبیت در محدوده پایین‌تر از ۲۰۰ تومان را تجربه کند.

علت رشد بالای سکه امامی چیست؟

مهرماه به کام دارندگان طلا و سکه تمام شد. افزایش ۵.۷ درصدی اونس جهانی طلا و رشد ماهانه ۹.۲ درصدی دلار تهران، بهانه را برای افزایشی شدن طلا فراهم کرد و پر پرواز طلای آب شده و اقلام سکه شد.

سکه امامی در مهرماه بازدهی ۲۴.۸ درصدی را کسب کرد و پرچمدار سودآوری برای صاحبان خود شد، البته این میزان بازدهی به خاطر افزایش ۱۰ درصدی حباب سکه امامی هم در بازه مذکور است که باعث می‌شود در صورت اصلاح بازار انتظار کاهش بیشتری از سکه امامی وجود داشته باشد. حدود ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزش سکه امامی، حباب است. 

طلای آب شده در بازه ماهانه با رشد ۱۵.۳ درصدی کمترین بازدهی بازار طلا در بازه ماهانه را ثبت کرده است که به خاطر ثبات حباب آن می‌باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
طلا و نقره‌ی جهانی همچنان می‌تازند 21 اکتبر 2024

طلا و نقره‌ی جهانی همچنان می‌تازند

اکوایران: طلای جهانی طی امروز با رکورد قیمتی دیگری همراه شده و قیمت نقره نیز در نزدیکی اوج ۱۲ سال اخیر خود قرار گرفته است.

پیش‌بینی قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت‌کوین با پیروزی ترامپ 21 اکتبر 2024

پیش‌بینی قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بیت‌کوین با پیروزی ترامپ

اکوایران: کارشناسان معتقدند در صورتی پیروزی دونالد ترامپ -‌رئیس‌جمهور پیشین آمریکا‌- در رقابت‌های انتخاباتی این کشور، سیاست‌های او در قبال بازار رمزارزها می‌تواند به شکل مثبت این بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

صدای پای ترامپ در بازار ارز: دلار آمریکا تقویت شد 21 اکتبر 2024

صدای پای ترامپ در بازار ارز: دلار آمریکا تقویت شد

اکوایران: افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا و همچنین افزایش بازده اوراق خزانه‌داری این کشور سبب تقویت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.