پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 26160
  • 17 سپتامبر 2023 - 8:11
  • 145 بازدید
  • ۰ دیدگاه

نفت، حرارت قیمت دلار را کم می کند؟

نفت، حرارت قیمت دلار را کم می کند؟
نفت، حرارت قیمت دلار را کم می کند؟

اکوایران: قیمت دلار در معاملات پشت خطی با تک سخنان رافائل گروسی و تروئیکای اروپایی افزایش یافت ولی پاتک افزایش قیمت نفت جهانی می تواند بخش قابل توجهی از تلاش های دلار برای شکستن مقاومت های پیش رو را خنثی کند.

بازار ارز و سکه در هفته گذشته نگران تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود، اگرچه قطعنامه ای علیه ایران در هفته گذشته تصویب نشد ولی بیانیه تروییکای اروپایی و سخنان رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زهر خود را ریخت و در حالیکه بازار ارز و سکه در تعطیلات بود قیمت دلار و سکه در معاملات پشت خطی افزایش یافت.

۱۸ اکتبر(۲۶ مهرماه) موعد منقضی شدن بند غروب در برخی تحریم های هسته ای و موشکی است، بر اساس برجام پس از این تاریخ تحریم های تسلیحاتی و موشکی ایران منقضی خواهد شد و محدودیت های هسته ای ایران کاهش می یابد. حال در حالیکه حدود یکماه تا موعد اجرایی شدن بند غروب مانده، تروئیکای اروپایی و آمریکا شروطی را بر بند غروب وضع کرده و اعلام کرده اند که تحریم های مربوط به فعالیتهای موشکی ایران را حفظ خواهند کرد.

در جریان مذاکرات پیرامون تفاهم نانوشته ایران و آمریکا، خبرهای تحریم علیه ایران کاهش یافته بود، ولی پایان هفته گذشته ترافیک اخبار تحریمی به بازار ارز رسید که در رشد قیمت دلار و طلای پشت خطی بی تاثیر نبود.

با وجود تعطیلات رسمی کشور ،ایران اقدامات طرف های غربی را بی پاسخ نگذاشت ،احتمالا یکی از مهم ترین پاسخ های ایران به بیانیه ها و اقدامات انجام شده توسط غرب، لغو انتصاب چند بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی است. بنابر ادعای رافائل گروسی حدود یک سوم از بازرسان تعیین شده آژانس  نظارت بر برنامه هسته ای ایران از سوی تهران حذف شده است.

دلیل رشد دلار در معاملات پشت خطی

بازار ارز بیش از یک دهه است که نسبت به اخبار پیرامون مسائل هسته‌ای و تحریم ها حساس بوده و واکنش های مثبت و منفی بدان نشان داده است، حال با نزدیک شدن به تاریخ های مهم و تعیین کننده،نقاط اختلاف نیز پیرامون موضوعات مورد نظر غرب و ایران بیشتر به چشم می آید که دور از انتظار کارشناسان سیاسی نبوده است، به همین خاطر در شرایطی که بازار ارز تعطیل بود و عرضه و تقاضا در بازار ارز نبود انتظارات باعث افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی شد.

اثر افزایش قیمت نفت بر روند قیمت دلار

اگرچه در معاملات پشت خطی طلای آب شده از حمایت های مطرح شده به بالا برگشت و نزدیک مقاومت مهمی متوقف شده است، ولی نمی توان اثر نفت و اخبار نفتی را بر بازار ارز نادیده گرفت. قیمت نفت در بالای نود دلار تثبیت شده و مطابق با پیش بینی دیدبان و بررسی تحلیل ها در این رابطه، پتانسیل تثبیت بالای صد دلار نیز برای نفت وجود دارد که در کنار اخبار پیرامون رکورد شکنی عرضه و صادرات نفت ایران، نوید افزایش درآمدهای نفتی ایران را میدهد که می تواند کسری بودجه را خنثی کند و توانایی بازارساز را در کنترل بازار ارز در یک ماهه حساس پیش رو افزایش دهد.

 بررسی و مقایسه همزمان قیمت نفت جهانی و دلار داخلی نشان میدهد که در هنگام رشد درآمد های نفتی توانایی بازارساز در کنترل قیمت دلار افزایش یافته و همزمان با رشد قیمت نفت جهانی،کار دلار برای شکستن مقاومت های پیش رو سخت تر شده است به همین خاطر تک گروسی در بازار ارز می تواند با پاتک نفتی تا حدودی خنثی شود و کار دلار برای پیشروی به سمت مقاومت های مهم سخت تر شود.

بررسی تکنیکالی دلار و طلا

بر اساس نمودار تکنیکی دلار، در محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان، سقف ابر کومو به حالت فلت درآمده که اهمیت حمایت فوق برای دلار را بیشتر می‌کند ولی اگر آنچه در معاملات پشت خطی رخ داد ادامه پیدا کند و دلار صعودی شود کانال ۵۲ هزار تومانی سد محکمی در برابر افزایشی های بازار خواهد بود.

 در بررسی معاملات طلای آب شده، حمایت سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی کارگر افتاد و طلا از محدوده حمایت ده میلیون و ۸۰ هزار تومانی به بالا برگشته است طلای آب شده برای صعودی شدن باید بتواند خود را بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان که سقف مثلث است تثبیت کند‌.

نفت به کمک شاخص کل می آید؟

بازار سرمایه این روز ها وارد فاز اصلاحی شده است، ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرده ولی تا کنون میل زیادی به اصلاح نداشته است، برخی از تحلیلگران معتقدند که کاهش ارزش معاملات خرد موجب اصلاح بیشتر شاخص کل خواهد شد ولی برخی دیگر اصلاح فعلی بازار سرمایه را متفاوت ارزیابی می کنند چرا که در ساعت پایانی معاملات وضعیت معاملات اکثریت سهام بهبود می یابد و اکثریت سهام منفی سنگینی را تجربه نمیکند.

در نقطه مقابل، بررسی ها از تاریخ بازار سرمایه نشان میدهد که شاخص کل غالبا با رشد قابل توجه نفت جهانی افزایش یافته است. درحال حاضر با صعود قیمت نفت جهانی، کرک اسپرد سهام پالایشگاهی بهبود پیدا کرده است، که در کنار افزایش نرخ تسعیر شرکت های پتروپالایشی می تواند زمینه ساز استقبال از سهام پالایشگاهی و رشد بازار سرمایه شود‌. در چنین شرایطی اگر زور نفت به اصلاح شاخص کل غلبه کند باید بتواند شاخص کل را به سمت مقاومت دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحدی هدایت کند.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بهترین بروکر برای معاملات طلا در ایران و ویژگی‌های آنها 09 مه 2024
فکت کوینز | آموزش، اخبار، تحلیل، ارز دیجیتال و فارکس

بهترین بروکر برای معاملات طلا در ایران و ویژگی‌های آنها

بازار معاملاتی آنلاین امکان ترید هر نوع نماد معاملاتی را دارد که از آن جمله می‌توانیم به معاملات طلا اشاره کنیم. کاربران ایرانی می‌توانند به راحتی معاملات طلا را انجام دهند، اما انتخاب بهترین بروکر اهمیت زیادی دارد.

بازار سکه کم عمق شد/ دلایل اصلی که بازار را بی‌جان کرد 09 مه 2024

بازار سکه کم عمق شد/ دلایل اصلی که بازار را بی‌جان کرد

اکوایران: سکه‌بازان می‌گویند که حجم معاملات بازار طلا و سکه کم‌عمق شده است. به عقیده تحلیل‌گران تکنیکال، بازار نه جان افزایش دارد و نه قدرت کاهش. از منظر فنی بازار از لحاظ زمانی به استراحت رفته و اگر فاند خبری خاصی به آن مخابره نشود، نوسان زیادی نخواهیم داشت.

09 مه 2024

علت ارزش رشد ین چه بود؟

بسیاری علت این نوسانات و رشد ارزش ین را محصول مداخله ارزی ژاپن و وقایع اقتصادی آمریکا می‌دانند که علی رضاپور، تحلیلگر بازارهای مالی به تفصیل درباره آن صحبت می‌کند.     ✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید. [کل: ۰ میانگین: ۰]

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.