راهنمای خرید و فروش باتری یو پی اس
راهنمای خرید و فروش باتری یو پی اس
تابستان و قطعی‌های مکرر و طولانی مدت برق همه را کلافه کرده، کارها را مختل کرده و به تجهیزات الکتریکی آسیب می‌زند.

یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه است که به عنوان یک راهکار برای حفظ عملکرد تجهیزات الکتریکی در زمان قطع برق پیشنهاد می‌شود. پس از خرید یو پی اس مناسب، انتخاب باتری های آن اهمیت ویژه ای دارد؛ چرا که اغلب یو پی اس ها بدون باتری کارایی ندارند. همچنین انرژی الکتریکی مورد نیاز تجهیزات متصل به یوپی اس در زمان قطع جریان برق ورودی، به صورت خودکار توسط باتری‌ها تامین می‌شود.

این راهنما به موارد مهم مربوط به باتری یوپی اس، اختصاص دارد. ابتدا اهمیت و انواع باتری یو پی اس را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم و در بخش بعدی به معرفی نکات کلیدی در خرید و فروش باتری یو پی اس می‌پردازیم. حتما به راهکارهای افزایش طول عمر باتری یو پی اس در انتهای این مطلب، توجه کنید.

اهمیت باتری یو پی اس

باتری یو پی اس یک بخش اصلی در ساختار فیزیکی یو پی اس است و همانطور که گفتیم، اغلب یو پی اس ها بدون باتری کار نمی‌کنند. علاوه بر دسته بندی انواع یو پی اس بر اساس تکنولوژی ساخت، یو پی اس ها بر اساس جایگاه قرار گرفتن باتری، به دو دسته‌ی باتری داخلی و باتری بیرونی یا اکسترنال هم تقسیم بندی می‌شوند.

تصور کنید که موقع کار با لپ تاپ یا کامپیوتر، برق ناگهان قطع شود و همه داده ها و عملیاتی که انجام داده‌اید از دست برود. استفاده از یو پی اس ها دو کاربرد اساسی دارد که عبارتند از تامین انرژی پشتیبان و محافظت از تجهیزات. تامین بک آپ تایم و انرژی الکتریکی پشتیبان برای تجهیزات متصل به یوپی اس، از طریق باتری ها انجام می‌شود. همچنین در صورتی که تثبیت و تنظیم نوسانات ولتاژی و فرکانسی جریان برق ورودی خارج از توانایی یو پی اس باشد، منبع برق ورودی برای محافظت از لوازم الکتریکی حساس قطع می‌شود و دستگاه‌های حساس از طریق باتری ها تغذیه می‌شوند، تا زمانی که کیفیت برق به حالت نرمال برگردد و جریان مجددا وصل شود.

با استفاده از یو پی اس مناسب با باتری های لازم، از تجهیزات به صورت کامل پشتیبانی و محافظت می‌شود و از هرج و مرج و خسارت در محیط‌های کاری مختلف از جمله مراکز درمانی، کارخانجات، ادارات، بانک ها، منازل و سیستم های امنیتی پیشگیری می‌شود.

باتری یو پی اس

انواع باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس دارای انواع مختلفی هستند که انتخاب نوع مناسب باتری به عوامل مختلفی مثل نوع و توان یو پی اس و اینکه یو پی اس از نوع باتری داخلی یا باتری اکسترنال است، بستگی دارد. البته باید بگوییم که بودجه شما نیز تاثیر مستقیمی بر انتخاب نوع باتری مورد نیاز شما دارد.

باتری‌های یو پی اس معمولاً ۱۲ ولت هستند و بر اساس جنس صفحات داخلی و نوع الکترولیت به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • سرب اسید
  • نیکل کادمیوم
  • لیتیوم یون

برای اطلاعات بیشتر، مطلب انواع باتری یو پی اس را در https://behrad.co/blog مطالعه کنید.

در میان این سه دسته، باتری‌های سرب اسیدی درب بسته با دریچه تنظیم فشار که به باتری VRLA معروف هستند، خود به دو نوع AGM و GEL تقسیم می‌شوند. در باتری‌های AGM، الکترولیت جذب جداکننده های میکروفیبری می‌شود و در باتری‌های ژل، الکترولیت به حالت ژل است.

به دلیل قیمت مقرون به صرفه، ایمنی بالا و طول عمر قابل قبول، باتری های VRLA ، مخصوصا نوع AGM ، بیشترین کاربرد را در یو پی اس ها دارند.

نکات کلیدی در خرید باتری یو پی اس

انتخاب باتری مناسب برای یو پی اس با توجه به تنوع نوع و قیمت های متفاوت و برندهای مختلف باتری UPS در بازار، کار دشواری است. در این بخش، به برخی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید باتری یو پی اس باید به آن‌ها توجه کنید، اشاره می‌کنیم.

نوع باتری یو پی اس

هر یک از انواع مختلف باتری که در بخش قبل معرفی شد، ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلفی مناسب هستند. برای مثال، باتری‌های لیتیوم یون دارای چگالی انرژی بالا و عمر طولانی‌تری هستند، اما قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. بنابراین قبل از خرید، باید به طور دقیق نیازهای خود را مشخص کرده و با توجه به آنها، نوع باتری مناسب را انتخاب کنید.

ظرفیت باتری یو پی اس

ظرفیت باتری، میزان انرژی که می‌تواند ذخیره کند و همچنین مدت زمانی که می‌تواند از تجهیزات پشتیبانی کند را مشخص می‌کند. ظرفیت باتری باید متناسب با میزان مصرف برق تجهیزات متصل به یو پی اس و مدت زمانی که می‌خواهید در صورت قطع برق، تجهیزات شما کار کنند، انتخاب شود. ظرفیت باتری معمولاً با واحد آمپر ساعت (Ah) اندازه‌گیری می‌شود.

البته توجه داشته باشید که در انواع یو پی اس با باتری داخلی، ظرفیت باتری محدود و مشخص است و قابل افزایش نیست. اما با خرید UPS با باتری بیرونی، قدرت شارژر و توان یو پی اس در انتخاب ظرفیت باتری تاثیرگذار هستند.

ظرفیت باتری از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

محاسبه ظرفیت باتری یو پی اس

همچنین با مراجعه به وبسایت behrad.co و در بخش محصولات، می‌توانید از ابزار هوشمندی که به شما در انتخاب یو پی اس و باتری مناسب کمک می‌کند، استفاده کنید.

مشخصات فیزیکی باتری یوپی اس

ابعاد، وزن و نحوه اتصال باتری به یو پی اس، از دیگر مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. در انواع یو پی اس باتری اکسترنال، حتما فضای کافی برای قرار گرفتن امن باتری ها با توجه به ابعاد و وزن آنها، در نظر بگیرید.

عوامل محیطی محل نصب

دمای محیط، رطوبت و میزان گرد و غبار، بر عمر و عملکرد باتری تأثیرگذار هستند. سعی کنید برای محافظت بیشتر از باتری ها، از کابینت باتری با ابعاد مناسب استفاده کنید.

تاریخ تولید باتری یو پی اس

باتری‌های یو پی اس دارای تاریخ تولید مشخصی هستند. هرچه تاریخ تولید باتری جدیدتر باشد، معمولاً عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری دارد.

گارانتی باتری

گارانتی باتری، نشان‌دهنده اطمینان سازنده از کیفیت محصول است. همچنین، وجود خدمات پس از فروش مناسب، به شما این امکان را می‌دهد که در صورت بروز هرگونه مشکل، از متخصصین فنی برای رفع آن کمک بگیرید.

قیمت باتری یو پی اس

قیمت باتری، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب باتری است. با این حال، نباید تنها به قیمت توجه کنید؛ بلکه باید نسبت به کیفیت، طول عمر و خدمات پس از فروش باتری نیز حساس باشید.

عمر مفید باتری یو پی اس

عمر مفید باتری‌های یو پی اس، به عوامل مختلفی مانند نوع باتری، شرایط محیطی و نحوه استفاده بستگی دارد. به طور معمول، عمر مفید باتری‌های سرب اسیدی بین ۳ تا ۵ سال است. با این حال، با رعایت نکات نگهداری اصولی می‌توان عمر مفید باتری را افزایش داد.

کاربردهای باتری یو پی اس

کاربردهای باتری یوپی اس

هر جا که یو پی اس کاربرد دارد، باتری یو پی اس نیز از آن جدا نیست. برای تجهیزات متنوعی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه پزشکی، صنایع مختلف، ادارات، سیستم های حفاظتی و نظارتی، تجهیزات شبکه و حوزه IT ، فروشگاه ها و لوازم خانگی، از یو پی اس استفاده می‌شود و باتری مورد نیاز این یو پی اس ها نیز برای تامین بک آپ تایم تجهیزات، خریداری می‌شود.

همچنین ظرفیت های مختلف باتری های یو پی اسی برای تجهیزات مختلفی از جمله موتورها و دوچرخه های برقی، خودروهای برقی کوچک، لیفتراک، ترازوهای دیجیتال، درب های برقی، دزدگیر و تجهیزاتی که دارای منبع تغذیه داخلی هستند و به باتری های ۱۲ ولتی نیاز دارند، کاربرد دارند.

راهکارهای افزایش طول عمر باتری یو پی اس

با رعایت موارد زیر می‌توانید عمر مفید باتری‌های یو پی اس خودتان را تا حداکثر میزان آن افزایش دهید:

  • باتری‌ها از موانع بسته اطراف حداقل ۱۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند تا به آنها فشار نیاید.
  • محیط قرارگرفتن باتری‌ها خشک و خنک باشد و تهویه مناسبی داشته باشد.
  • باتری‌ها در معرض تابش نور خورشید یا در مجاورت هیچ وسیله گرمایشی نباشند.
  • باتری‌ها در کابینت باتری مخصوص نگهداری شوند تا از آسیب و عوامل مخرب محیطی حفظ شوند.
  • با انتخاب ظرفیت مناسب باتری‌ها برای پشتیبانی از تجهیزات، میزان عمق دشارژ باتری‌ها کمتر می‌شود.
  • با استفاده بهینه می‌توانید فرآیند شارژ و دشارژ باتری‌های یو پی اس را مدیریت کنید.
  • از مزایای بازدید دوره ای یو پی اس و باتری استفاده کنید تا علائم ظاهری و ولتاژ عملکردی باتری ها بررسی شود و در صورت وجود علائم هشدار، اقدامات لازم توسط متخصصین انجام شود.

فروش باتری یو پی اس

اصولا باتری‌های یو پی اس فرسوده توسط شرکت‌های باتری سازی قابل بازیافت هستند. معمولا هنگام تعویض باتری یو پی اس، قیمت فروش باتری های مستعمل از هزینه خرید باتری‌های نو کسر می‌شود.

از کجا باتری یو پی اس مطمئن بخریم؟

برای خرید باتری یو پی اس مطمئن با کیفیت بالا و خدمات معتبر، حتما از شرکت‌های با سابقه که خدمات زیر را به شما ارائه می‌کنند، باتری را خریداری کنید.

  • در زمینه انتخاب و خرید باتری، به شما مشاوره رایگان و تخصصی ارائه می‌کنند.
  • محصولاتشان گواهی استاندارد بین المللی دارد.
  • باتری های با تاریخ تولید به‌روز و جدید عرضه می‌کنند.
  • گارانتی معتبر و خدمات پشتیبانی پس از فروش تضمینی دارند.
  • محصولات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌کنند.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 4 میانگین: 5]