اقتصاد ایران: محققان یک حسگر الکترونیکی تولید کرده‌اند که به سلول زنده متصل می‌شود و پزشکان را یک قدم به تشخیص سریع هر بیماری نزدیکتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه جانز هاپکینز حسگرهای مشابه خالکوبی را از نانوالگوهای طلا ساخته اند، زیرا این عنصر رسانایی بالایی دارد و با مشکلاتی مانند از دست دادن سیگنال و اعوجاج مواجه نمی‌شود. هدف از این کار تسهیل ارتباط بین سلول های زنده و حسگرهای معمولی و مواد الکترونیکی بود.

دیوید گراسیاس، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: « ما دوست داریم حسگرهایی برای نظارت و کنترل از راه دور وضعیت سلول ها و محیط اطراف سلول ها به صورت آنی داشته باشیم. اگر فناوری‌هایی برای ردیابی سلامت سلول‌ها داشتیم، شاید می‌توانستیم بیماری‌ها را خیلی زودتر تشخیص داده و درمان کنیم و منتظر نمانیم تا کل اندام آسیب ببیند.»

چسباندن یک خال کوبی الکترونیکی به چیزی به کوچکی یک سلول انسانی یک چالش است، نه تنها به دلیل اندازه سلول‌ها، بلکه به دلیل اینکه ساختار خال کوبی باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا با قالب سطح منحنی سلول سازگار شود، چسبیده بماند و آسیبی به سلول وارد نکند.

گراسیاس گفت: «ما در مورد قرار دادن چیزی شبیه خالکوبی الکترونیکی بر روی یک جسم زنده که ۱۰ برابر کوچکتر از سر یک سنجاق است صحبت می کنیم. این اولین گام برای اتصال حسگرها و وسایل الکترونیکی به بدنه سلول های زنده است.»

آزمایش این فناوری بر روی بافت مغز موش صحرایی به مدت ۱۶ ساعت موفق بوده و حتی زمانی که سلول‌ها حرکت می‌کردند، خالکوبی چسبیده باقی ماند و مهمتر از همه، آسیبی به سلول وارد نشد. لذا امید می رود در آینده از این روش برای انسان ها نیز استفاده شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]