گوگل سه میلیارد دلار داد تا این نابغه را استخدام کند
گوگل سه میلیارد دلار داد تا این نابغه را استخدام کند

گوگل برای استخدام دوباره یک متخصص هوش مصنوعی که سه سال پیش این شرکت را ترک کرده بود،‌ مبلغ باورنکردنی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، نوآم شازیر مهندس نرم‌افزار ۴۸ ساله سال ۲۰۰۰ به گوگل پیوست و سال ۲۰۲۱ در پی امتناع گوگل از انتشار چت‌باتی که او در همکاری با دنی‌ دی‌فریتاس ساخته بود، استعفا کرد.

شازیر و دی‌فرانتیس پس از ترک گوگل Character AI را تاسیس کردند که خیلی زود به یکی از بهترین استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی تبدیل شد و سال گذشته ارزشی فراتر از یک میلیارد دلار پیدا کرد.

گوگل ماه پیش اعلام کرده بود که شازیر و دی‌فریتاس به واحد هوش مصنوعی گوگل، DeepMind برمی‌گردند. در آن هنگام Character.AI ماهانه ۲۰ میلیون کاربر فعال داشت.

در نتیجه گوگل برای استفاده از فناوری Character.AI و استخدام دوباره شازیر و تیمش مجبور به پرداخت مبلغ نجومی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار شد.

منابع داخلی گوگل بر این باور هستند که پرداخت بیش از ۲ میلیارد دلار برای خرید Character.AI در اصل برای برگرداندن شازیر به گوگل بوده است.

شازیر و همکارش دی‌فریتاس سال ۲۰۱۷ مدل هوش مصنوعی Meena را ساختند که قادر به تعامل با انسان در طیف وسیعی از موضوعات بود. شازیر باور داشت که Meena می‌تواند یک روز جایگزین موتور جستجوی گوگل شود.

در آن زمان مدیران گوگل با دیده تردید به ساخته شازیر نگاه می‌کردند و انتشار آن را پرریسک می‌دانستند. مسیری اختلاف مدیران گوگل در نهایت با کناره‌گیری شازیر و ترک گوگل همراه شد.

استخدام این نابغه هوش مصنوعی برای گوگل ۳ میلیارد دلار آب خورد

حالا با یک معامله میلیاردی شازیر به گوگل برگشته است و تا یکی از مهره‌های کلیدی گوگل در طراحی نسل آینده مدل هوش مصنوعی گوگل باشد.

پرداخت هزینه میلیارد دلاری بر برگرداندن شازیر و تیمش نشان از رقابت داغی است که در زمینه هوش مصنووعی در میان غول‌های سیلیکون ولی جریان دارد.

نبرد برای به خدمت گرفتن استعدادهای هوش مصنوعی چنان بالا گرفته است که چهره‌هایی چون مارک زاکربرگ مدیر متا و سرگئی برین هم‌بنیان‌گذار گوگل شخصا دست به کار به خدمت گرفتن این استعدادها شده‌اند.

بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، برین در برگرداندن شازیر به گوگل نقش مهمی ایفا کرده است.

۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]