محمد بن‌سلمان درهای سنداله را باز کرد / + تصاویر واقعی
محمد بن‌سلمان درهای سنداله را باز کرد / + تصاویر واقعی

چند روز پیش که کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی با حضور منتخبی از مهمانان برگزار شد؛ محمد بن سلمان طرح تریلیون دلاری این کشور برای استقلال از اقتصاد نفتی را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منتخبی از سرمایه‌گذاران، از سراسر جهان این هفته به جزیره سنداله می‌روند، اولین پروژه‌ای که درهای خود را در شهر برنامه‌ریزی‌شده نئوم باز می‌کند. این استراحتگاه اکنون میزبان هتل‌های فوق‌العاده لوکس و سواحل دست نخورده، به‌علاوه ۸۶ اسکله تفریحی است که در آن ثروتمندان می‌توانند قایق‌های تفریحی خود را در آنجا مستقر کنند و در آب‌های شفاف دریای سرخ شیرجه بزنند.

بسیاری از موفقیت‌های سنداله و منطقه وسیع‌تری در شمال غربی پادشاهی که به نئوم تغییر نام داده شده است و انتظار می‌رود برای ساخت آن از ۵۰۰ میلیارد دلار تا ۱.۵ تریلیون دلار هزینه شود، جسورانه‌ترین اقدام ولیعهد محمد تاکنون است. 

محمد بن‌سلمان درهای سنداله را باز کرد / + تصاویر واقعی

کارن یانگ، محقق ارشد پژوهشی در مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا، گفت: «هنوز تلاش قابل توجهی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری وجود دارد، اگر سرمایه‌گذاران زیرساخت‌های بزرگی را برای برق، آب و حمل و نقل فراهم کنند، این امر باعث ایجاد اعتماد در مورد تعهد دولت به تاسیسات اصلی در نئوم خواهد شد.»

نئوم از یک بندر آینده‌نگر، یک مقصد توریستی سطح بالا و یک مرکز انرژی پاک گرفته تا مکانی برای برگزاری جام جهانی فوتبال و بازی‌های زمستانی آسیایی، هرگز از جاه‌طلبی کوتاهی نکرده است.

این شهر آینده بود که به دنبال «انقلابی کردن زندگی روزمره» بود. نه تنها فرصتی برای تغییر شکل شهرهای عربستان، جایگزینی نیروگاه‌های نفت سوز که دی اکسید کربن را با نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر تولید می‌کنند، بلکه یک وعده جسورانه برای تجسم دوباره شهرها در سطح جهان و عملکرد آنها است.

با این حال، توسعه آن با چالش‌های مربوط به تبدیل دیدگاه ولیعهد محمد به واقعیت مواجه شده است. سرمایه‌گذاران خارجی در حمایت از این طرح‌ها کند بوده‌اند و چشم‌انداز خزانه دولت ضعیف‌تر از آن چیزی است که همین چند سال پیش انتظار می‌رفت، زیرا نفت بسیار کمتر از ۱۰۰ دلار معامله می‌شود. در نتیجه بودجه‌ها کاهش یافته و توسعه برخی از بخش‌های پروژه به تعویق افتاده است.

منبع: yahoo

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]