۳٫۲ میلیون واکسیناسیون در دامداری‌های استان تهران انجام شد
۳٫۲ میلیون واکسیناسیون در دامداری‌های استان تهران انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی با استفاده از اکیپ های مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ ، ۳ میلیون ۲۱۸ هزار و ۵۳۲ نوبت واکسیناسیون در دام سبک و دام سنگین انجام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران،  مسعود محمدیان مدیر کل دامپزشکی استان تهران، به تشریح عملکرد این اداره کل، در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ پرداخت و در این خصوص عنوان کرد: دامپزشکی استان تهران با داشتن وظایف گوناگون و برخورداری از توان علمی و اجرائی در زمینه های بهداشت و مدیریت بیماریهای دام ، طیور و آبزیان و همچنین در حوزه هایی نظیر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی ، نظارت بهداشتی بر صادرات دام و فرآورده های خام دامی ، واردات نهاده های دامی و فرآورده های خام دامی ، نظارت بر فعالیت مراکز درمانی و داروئی و مایه کوبی ، تشخیص های آزمایشگاهی و پرداختن به آموزش ، پژوهش و ترویج و سایر موارد مرتبط فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت :  برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی با استفاده از اکیپ های مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ ،  ۳ میلیون ۲۱۸ هزار و ۵۳۲ نوبت واکسیناسیون در دام سبک و دام سنگین انجام شد.

محمدیان گفت: در زمینه کنترل و مبارزه با انگلهای خارجی در دامها که از اهمیت خاص برخوردار است اداره کل دامپزشکی تهران تعداد ۳۸۴۴۰۹ راس دام سبک و سنگین و مساحت ۱میلیون ۵۸۰ هزار و ۱۶۸ متر مربع از اماکن دامی را با سموم موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار داد.

 محمدیان در ادامه گفت کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی به صورت مستمر توسط بازرسین بهداشتی درسطح استان انجام می‌شود که در همین راستا طی ۵ ماهه سال جاری بیش از ۲۸ هزار و ۶۳۳ مورد بازرسی در سطح استان ازواحدهای تولید، توزیع و عرضه فرآورهای خام دامی صورت پذیرفته است که در همین راستا بیش از بیش از ۱۶۱۰ مورد نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه ، ۱۹۰ پرونده قضایی تشکیل و ۱۶۳مورد احکام قضایی صادر شده و بیش از ۴۵۰ تن  فرآورده خام دامی فاسد و غیر قابل مصرف از سطح کشتارگاه ها ، مراکز عرضه ، بسته بندی و سردخانه ها جمع آوری و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی اضافه کرد: در بحث کشتار دام تعداد ۱۶۸ هزارو۳۸۹ دام سبک و سنگین و تعداد ۱۵ میلیون ۵۳۶ هزارو ۲۴۱ قطعه طیور کشتار شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت : در رابطه با عملکرد اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل کارهای موثری صورت گرفته است که نتیجه آن کنترل شیوع بیماری های طیور و پرندگان تا کنون بوده است .

وی افزود: کارشناسان این اداره کل در خصوص پایش و بررسی بیماریهای طیور(بیش از ۶۵۰ مورد بازدید) اقدامات کنترلی( بیش از ۵۹۹۸۴۷۴۰ قطعه واکسیناسیون طیور) ، اجرائی طرحهای مطالعاتی و پژوهشی وضعیت بیماریهای طیور و زنبور عسل (۳ مورد کلاس آموزشی)، ردیابی بیماریهای طیور از طریق سامانه ثبت اطلاعات مرغداریها و انجام پایش های سرمی و مولکولار(بیش از ۶۳۶۸ مورد نمونه برداری) برنامه ریزی و بشکل مستمر فعالیت می کنند.

.این مقام مسئول ادامه داد: اداره تشخیص و درمان طی ۷۶۰ مورد بازدید از شرکتهای پخش دارو و واکسن ،۶۱۳ مورد بازدید دوره ای از مراکز درمانی، ۶۷ مورد بازدید از آزمایشگاهها ، بیش از ۳۶۰ مورد بازدید از داروخانه ها و ۱۷۵ مورد بازدید از مراکز مایه کوبی نقش موثری در ارتقا سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سرمایه های دامی کشور داشته است.

محمدیان در ادامه گفت : برنامه ریزی و اقدامات بهداشتی در مزارع ماهیان سردابی و گرمابی چه در حوزه تکثیر و چه در حوزه پرورش بصورت هدفمند و مستمر انجام می پذیرد . از جمله فعالیتهای صورت گرفته در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ میتوان به انجام آزمایشات انگلی قارچی ، میکروبی در آبزیان به تعداد ۷۸۵ مورد و بازدید بهداشتی از مزارع آبزی پروری به بیش از ۴۸۴ مورد و بالغ بر بیش از ۲۱۶۳ تعداد نمونه برداری از مزارع آبزیان در سطح استان اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۶۰۰۰تن فرآورده های خام دامی منجمد و تازه،بیش از ۱۳ تن انواع خوراک دام کوچک وطیور و آبزیان زینتی و بیش ۴ میلیون قطعه آبزیان زینتی و تخم چشم زده ماهی و در بخش نظارت بهداشتی بر واردات و در بخش نظارت بهداشتی بر صادرات بیش از ۱۰۴هزار تن فراورده های خام دامی و آلایش خوراکی و غیر خوراکی، حدود ۲۸۰هزارکیلوگرم محصولات لبنی و حدود ۱۰۰ تن آبزیان خوراکی تازه و منجمد از ابتدای سال تا کنون دربخش نظارت بهداشتی بر صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی نظارت داشت.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]