ادعای مقام مسئول سازمان شیلات؛ توقف صید ترال اشتباه بود
ادعای مقام مسئول سازمان شیلات؛ توقف صید ترال اشتباه بود

درحالی رئیس‌جمهوری آذرماه ۲ سال قبل صید ترال را ممنوع اعلام کرد که مدیر برنامه‌ریزی شیلات چابهار (آبهای دور) توقف صید ترال را اشتباه دانست!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،آرش ثنایی معاون برنامه‌ریزی شیلات چابهار (آبهای دور) با بیان اینکه در استان ۷ مرکز صیادی و ۴ مرکز تخلیه صید داریم، گفت: حدود ۱۰۰۰ فروند ناوگان صیادی در استان داریم و عمده ترین فعالیت صیادان، صید ماهی تن است. در واقع حدود ۷۰ درصد صید ماهی تن در سیستان و بلوچستان انجام می شود.

وی افزود: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن ماهی در آبهای ساحلی و فراساحلی سیستان برداشت داشته ایم.از این رقم ۱۴۰ هزار تن مربوط به ماهیان تن بود.

وی با یادآوری اینکه از ۱۰۰ واحد کنسروسازی ۳۳ واحد در سیستان قرار دارد به برنامه افزایش ناوگان در راستای رشد صید ماهیان اشاره و اضافه کرد: رویکرد ما این است که روس صید گوشت گیر ماهیان تن را تغییر دهیم، چرا با این روش قیمت آن ۱٫۵دلار است اما با تازه خوری قیمت به ۱۲ دلار افزایش می باید. عمده صادرات ماهیان تن به کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، عراق، سوریه، روسیه و… است.

مقام مسئول شیلات با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان صادرات به سوریه را ندارم، گفت: ماهی مرکب و یال اسبی به کشورهای جنوب شرق آسیا و چین صادر می شود.

ثنایی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که آیا صید ترال دارید، اضافه کرد: خیر در اینجا صید ترال نداریم، اما در هرمزگان داریم. یک سری کشتی های ساخت چین توسط سرمایه گذاران ایرانی خریداری شده بود و از آنها برای صید فانوس ماهی در جاسک و هرمزگان استفاده می کردند که جلوی آنرا گرفتند.

ثنایی با بیان اینکه جلوگیری از صید ترال اشتباه بود، افزود: فانوس ماهی ها مانند ساردین هستند اما در عمق ۸۰تا ۲۰۰ متری. این ماهی ها خوراکی نبوده و فقط برای تهیه پودر ماهی استفاده می شود.

اگر ۱۰۰۰ شناور و ۲۷۰۰ قایق مجوزدار صیادی داریم، معادل ۲ برابر اینها شناور غیرمجاز هم داریم که نظارت آنچنانی روی آن صورت نمی گیرد.

به گزارش تسنیم، رییس جمهوری آذرماه سال ۱۴۰۰ دستور جلوگیری از صید ترال را صادر کرد.

پیش از این محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: قانون آبزی‌پروری به شفافیت بیان کرده است که صید با ادوات مخرب ممنوع است و صید ترال هم یکی از روش‌هایی است که هم به گونه و هم به زیستگاه آسیب می‌زند. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست با ترال مخالف است و بارها این را اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود که در هر ۲ منطقه موضع ما صراحتاً اعلام شده است. دستور رئیس جمهور مبنی بر این بود که صید ترال به صورت دائمی ممنوع شود اما متأسفانه در سفرهای استانی،‌ عده‌ محدودی که به دنبال ترال هستند، بار دیگر تلاش کردند که خلاف دستور رئیس جمهور، کشتی‌های ترال را به آب‌های ایران برگردانند.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ترال در دریای عمان دستورالعمل خاصی دارد و اگر قرار باشد این صید صورت بگیرد باید ارزیابی ذخایر انجام شود. مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور باید این تحقیق را انجام دهد و نتایج را اعلام کند. ترال باید خارج از ۱۲ مایل و عمق ۲۰۰ متر باشد و سوم اینکه باید با نظارت سازمان شیلات باشد.

طالبی متین تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته عدم نظارت سازمان شیلات باعث تخلفات متعددی شد که اثرات نامطلوب آن را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اگر سازمان شیلات پیگیر صید ترال شده است، باید مسئولیت نظارت و تخلفات ترال‌داران را بپذیرد. همچنین اگر می‌خواهد بار دیگر ترال را مطرح کند باید محدوده آن را به وضوح مشخص کند و اگر این شروط انجام نشود، بهتر است ترال را مطرح نکند.

انتهای پیام/

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]