۳ فرضیه مهم درباره سهامداران بورسی
۳ فرضیه مهم درباره سهامداران بورسی

اغلب سرمایه‌گذاران، این روز‌ها دست از معامله کشیده‌اند تا مشخص شود بازاری که اکنون به بازیچه‌ای برای دولت تبدیل شده، قرار است به کدام سو کشیده شود.

شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملاتی هفته، مثبت خفیفی را تجربه کرد، اما با این حال توانست بالای سطح دو میلیون واحد پایداری کند. در این میان، اما ارزش معاملات خرد همچنان در بازه پنج هزار میلیارد تومانی درجا زد و حجم معاملات نیز پایین بود و به ۸.۹ میلیارد برگه سهم رسید. در این روز همچنین بازار سهام شاهد خروج ۲۳۱ میلیارد تومانی پول حقیقی بود.

بررسی معاملات روز سه‌شنبه نشان می‌دهد بازار سهام خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را هضم کرده است، اما با این حال ترس از تکرار تصمیمات اشتباه دولت و نگرانی درباره سیاست‌های خلق‌الساعه دولتی‌ها در قبال بازار سرمایه همچنان در میان سرمایه‌گذاران این بازار موج می‌زند.

۳ استراتژی بازیگران بازار

بر همین اساس معامله‌گران بازار سهام سه استراتژی را برگزیده‌اند؛ برخی که تعداد اندکی نیز هستند، در حالی شناسایی فرصت خرید در کف قیمت سهام هستند چرا که به این نتیجه رسیده‌اند برخی از صنایع بازار در سطح ارزندگی قرار گرفته‌اند.

دسته دیگر معامله‌گران در حال شناسایی فرصت خروج از سهام هستند و به نظر می‌رسد پول خود را از سهامداری مستقیم به سمت صندوق‌ها می‌برند تا در آشفته‌بازار این روزها، مدیران صندوق‌ها پرتفوی آن‌ها را مدیریت کنند. این روند از مسیر ورود پول به صندوق‌های سهامی که اتفاقا روز سه‌شنبه نیز سبز پررنگ بود، قابل شناسایی است.

دسته سوم، اما که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران را به خود اختصاص داده است، بازیگرانی هستند که این روز‌ها دست از معامله شسته‌اند و به انتظار نشسته‌اند تا این تلاطمات اندکی آرام گیرد و مسیر پیش روی بازار روشن‌تر شود.

بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که طی روز‌های آتی نیز بازار سهام بر همین منوال هفته نخست مرداد حرکت کند مگر آنکه یک خبر مثبت یا منفی قوی، آن را به جرکت درآورد. به ویژه اینکه طی روز‌های اخیر، بازار دلار نیز که اهرم سنتی تحرک بازار سرمایه است، خوابیده و در محاق فرو رفته است.

بنا بر این مبنا می‌توان گفت در آخرین روز هفته همچنان بازار در رکود معاملاتی به ارزش معاملات پایین به سر ببرد و سهام از ورود پول تازه‌نفس محروم باشد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]