سرنوشت سهامداران بورس در پینگ پنگ مجلس و دولت
سرنوشت سهامداران بورس در پینگ پنگ مجلس و دولت

هفته‌ای که به اتمام رسید بورس کم نوسان‌تر رفتار کرد اما هنوز هم تب عرضه بر بازار حاکم است. در این گزارش به عوامل موثر بر بورس و پیش بینی درباره وضعیت آن در آغاز هفته پیش رو می‌پردازیم.

با نگاه به معاملات اولین هفته بورس در مرداد سال ۱۴۰۲، می‌توان دید که بازار داغ عرضه هفته گذشته تا حدودی کاهش یافته و در این هفته سهم‌ها با تعادل بیشتری نوسان داشته‌اند. در طی پنج روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس ۱۵۸۰۰ واحد شاخصی که نسبت به ابتدای هفته ۷۹ صدم درصد کاهش داشته است. همچنین، شاخص هم وزن نیز ۱۲۰۰ واحد معادل ۱۷ صدم درصد کاهش یافته است. همچنین، شاخص فرابورس نیز ۱۴۷ واحد کاهش داشته و نسبت به ابتدای هفته ۵۶ صدم درصد پایین رفته است. در این هفته، نماد ثشرق با رشد ۲۴ درصدی و نماد دتوزیع با کاهش ۲۰ درصدی، بیشترین تغییر قیمتی را نسبت به هفته گذشته ثبت کردند.

نقش مجلس در ریزش بازار بورس

افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از تاریخ ۱۷ اردیبهشت آغاز شد، اما بیشتر سهامداران این مسئله را در تیرماه متوجه شدند. از آن زمان تا به امروز، دولت و مجلس به دلیل نرخ خوراک، در حال جنگ و جنگجویی با یکدیگر هستند. در این بین، بهادری جهرمی توپ را در زمین مجلس انداخت و دوباره جعفر قادری نیز این توپ را روانه زمین دولت کرده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد علت اصلی ریزش سهام پتروشیمی‌ها در بورس، ناشی از نرخ بالای خوراک پتروشیمی‌ها و به خصوص تولیدکنندگان متانول بود. در واقع، قیمت جهانی هر تن متانول در بازار جهانی به شدت کاهش یافته است و از ۴۵۰ دلار به حدود ۲۰۰ دلار رسیده است. همچنین، تنها خریدار متانول در حال حاضر چینی‌ها هستند که این موضوع باعث مشکل جدی برای تولیدکنندگان متانول شده است. در کنار این مسئله، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سوی دولت نیز باعث مشکلاتی برای شرکت‌های پتروشیمی شده است و این مسئله موجب ریزش شاخص بورس شده است. بنابراین، علل مختلفی برای ریزش سهام پتروشیمی‌ها در بورس وجود دارد که هر کدام بر تحرکات بازار تأثیرگذار بوده‌اند.

نامه مهم عشقی خطاب به دولت

با توجه به خبرها اخیر، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنجساله هفتم توسعه، بر مواردی که اصلاح آنها در راستای تامین منافع جمعی سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است، تأکید کرده است.این اقدام به نظر می‌رسد به منظور ارتقای شفافیت و عدالت در بازار سرمایه است، زیرا اصلاح مواردی که در راستای تأمین منافع جمعی سهامداران و سرمایه‌گذاران هستند، می‌تواند باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه شود.

سهام پیرمردی چیست؟

یکی از عوامل مهم در انتخاب سهام برای پرتفوی سرمایه‌گذاری است. برای مثال، در یک سبد تهاجمی که برای فردی با تحمل ریسک بالایی تهیه شده است، وزن شرکت‌های معمولا کوچک و متوسط بیشتر است؛ زیرا این شرکت‌ها پتانسیل رشد و بازدهی بالاتری دارند.به عبارت دیگر، در یک سبد تهاجمی، سهام شرکت‌های کوچک و متوسط با وزن بیشتری در نظر گرفته می‌شوند، زیرا این شرکت‌ها معمولاً به دلیل پتانسیل رشد بالا و میزان درآمد نسبتاً پایین، بازدهی بالاتری نسبت به شرکت‌های بزرگتر دارند.

به عنوان مثال، در پرتفوی تدافعی که برای فردی با تحمل ریسک پایین‌تر تهیه شده است، از شرکت‌های بزرگتر و پیرمرد که در اصطلاح عام بازار ایران به سهام “پیرمردی” مشهور هستند، وزن بیشتری در نظر گرفته می‌شود. این شرکت‌ها پتانسیل رشد پایینی دارند و بیشتر سود‌های محقق شده در آن‌ها میان سهامدارن تقسیم می‌گردد. به این نوع پرتفوی‌ها، DPS محور نیز گفته می‌شود که DPS به معنای “دفاع، حفاظت و ثابت” است.

پیش بینی جدید درباره وضعیت بورس در ۷ مرداد ماه

در این هفته، سرمایه‌گذاران حقیقی تنها در یک روز، یعنی روز دوشنبه، پول جدیدی را به بازار سرمایه وارد کردند. با تزریق ۱۲۰ میلیارد تومان پول جدید، تغییر مالکیت سهامداران حقیقی به حقوقی در این روز مثبت بود. در روزهای دیگر، سرمایه‌گذاران حقیقی سهام خود را فروخته و سهام حقوقی را خریداری کرده‌اند. در روز شنبه، بیشترین خروج سرمایه، به مبلغ ۷۷۰ میلیارد تومان، از بازار سرمایه صورت گرفت. می‌توان پیش‌بینی کرد بازار در روزهای آتی  به همین منوال هفته نخست مرداد ۱۴۰۲ حرکت کند، مگر آنکه یک خبر مثبت یا منفی قوی باعث تحولاتی شود. با توجه به اینکه در روزهای اخیر بازار دلار نیز در خواب عمیق به سر می‌برد، ممکن است بازار سرمایه هم به همین شکل عمل کند. همچنین، طبق سنوات قبل، در ایام عزاداری و روزهای محرم، بازار سرمایه همیشه در رکود بوده است و ممکن است هفته دوم مرداد نیز در نوسان باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]