سیگنال‌های مهم برای قیمت طلا و سکه
سیگنال‌های مهم برای قیمت طلا و سکه

بازار طلا در روزهای گذشته تعطیل بود اما قیمت طلا و سکه تحت تاثیر تغییر قیمتی در بازار ارز و طلای جهانی نوساناتی داشت. امروز قیمت جهانی طلا افزایشی و در روزهای گذشته دلار نیز صعودی بود. اما در روزهای اخیر چه سیگنال‌هایی برای بازارهای مالی صادر شده است؟

این روزها به دلیل تعطیلات تاسوعا و عاشوری حسینی، بازار طلا تعطیل بود اما قیمت طلا و قیمت سکه از نوسانات قیمتی مصون نماندند. معاملات پشت خطی بازیگران بزرگ بازار، افزایش قیمت دلار و نوساتات قیمت انس بر نرخ طلا و سکه در بازار ایران تاثیر گذاشت.

سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود که ظهر امروز انجام شده، قیمت طلا را دو میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده است. این منبع قیمت سکه طرح جدید را ۲۸ میلیون و۱۰۰ هزار تومان دانسته.

قیمت سکه طرح قدیم هم ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی

این روزها قیمت جهانی طلا نوسان دارد و امروز جمعه، تا لحظه تنظیم این خبر، اونس ۰.۳۱ درصد رشد قیمت داشته و به قیمت ۱,۹۵۳.۲۴ رسیده است. این روزها بازدهی ماهانه قیمت طلا مثبت بوده است. قیمت طلا در یک ماه اخیر ۲.۰۲ رشد قیمت داشته است.

اما پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت طلا در بازارهای جهانی چه می‌گویند؟ فدرال رزرو چهارشنبه شب با هدف کنترل تورم، نرخ بهره معیار خود را یک چهارم واحد درصد افزایش داد و به بالاترین سطح در ۲۲ سال اخیر رساند. کمیته بازار آزاد فدرال، نرخ وجوه فدرال را به به محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد رساند و تهاجمی‌ترین انقباض پولی خود را در چند دهه اخیر از سر گرفت.

پیش از اعلام رسمی این نرخ پیش‌بینی شده بود که سیر کاهشی تورم ایالات متحده که در حال حاضر در محدوده ۳ درصدی قرار گرفته، سرمایه‌گذاران را به سمت انتظارات احتیاطی از سوی فدرال رزرو سوق داده است. به این ترتیب سرمایه‌گذاران فعلا احتمال کمی را در افزایش نرخ‌های بهره پس از ماه جولای متصور هستند.

برای تحلیل شرایط انس جهانی گزارش پیش بینی قیمت طلای جهانی را بخوانید.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

بازار طلا و سکه در هفته اخیر با وجود تعطیلی بازدهی مثبت داشته‌ است. بر خلاف هفته گذشته که سکه پرچمدار بیشترین افت ارزش شد، این هفته تمام قطعات سکه یک پله رشد داشتند. در هفته اخیر سکه با نزدیک به چهار درصد رشد بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی داشت. در هفته نخست مرداد، قیمت طلا رشد ۰.۶۰  درصدی و قیمت سکه امامی رشد ۳.۶۰ درصدی را تجربه کرد.

همچنین بر خلاف هفته گذشته که طلا و سکه راه خود را از همدیگر جدا کرده‌ بودند در روزهای اخیر هر دو روندی افزایشی داشتند. برای اطلاعات بیشتر گزارش بازدهی بازارها در هفته اول مرداد ۱۴۰۲ را بخوانید.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش قیمت طلا و سکه در چهارماهه سال‌جاری به تجارت‌نیوز گفت: «انتشار اخبار سیاسی، ثبت‌نام خودرو، کاهش قدرت خرید مردم و نبود تقاضا، نوسانات و کاهش نرخ ارز، هر کدام طی هفته‌های متوالی سبب نزولی شدن قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است و این مقدار افزایش دور از انتظار بود.»

وی با اشاره به اینکه تمایل به نزول قیمت‌ها بیشتر از صعود است، خاطرنشان کرد: «باوجودی که روند قیمت در بازار طلا ازنیمه‌های اردیبهشت‌ماه نزولی شد ولی خبری از رشد تقاضا در این بازار نیست.»

بذرافشان با اشاره به تشدید شرایط رکودی قیمت طلا و سکه در ماه‌ محرم یادآور شد: «به شکل مرسوم کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه در ماه محرم به حداقل خود می‌رسد. این احتمال وجود دارد قیمت طلا و سکه در ماه محرم به دلیل نوسانات نرخ ارز، بهای جهانی طلا، رکود بازار و کاهش تقاضا، نوسان یک تا سه درصدی داشته باشد.»

مطالعه بیشتر: پیش بینی قیمت طلای جهانی / آینده بازارها در دست فدرال رزرو

در مورد پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت طلا، دو گزارش پیش بینی قیمت طلا و سکه مرداد ۱۴۰۲ و پیش بینی قیمت طلا و سکه ۷ مرداد ۱۴۰۲ را بخوانید.

سیگنال‌های سیاسی برای بازار طلا

این روزها قیمت دلار و انس افزایشی است. بازار طلای ایران بیشتر از دومی از متغیر نخست تاثیر می‌پذیرد. کارشناسان و معامله‌گران معتقدند احتمالا پس از بازگشایی بازار ارز در روز دوشنبه ۹ مرداد، قیمت دلار در همین محدوده ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان باشند. به اعتقاد آنها، اسکناس آمریکایی برای ورود به کانال ۵۰ هزار تومانی نیاز به سیگنال‌های قوی‌تر سیاسی دارد. البته، نقش بازیگران بزرگ بازار طلا را نیز نباید در این میان نادیده گرفت. آنها در روزهای گذشته با وجود تعطیلی بازار، با معاملات پشت خطی خود قیمت طلا و سکه را افزایشی کردند.

بر همین اساس، خلاف معامله‌گران بازار ارز که در انتظار روند افزایشی قیمت دلار بعد از بازگشایی بازار تهران هستند، فعالان بازار طلا معتقدند بعد از تعطیلات، روند قیمت تغییر خاصی نخواهد داشت و این معاملات پشت خطی است که ریتم بازار را صعودی کرده.

با وجود این برخی سیگنال‌های سیاسی هم می‌تواند بر قیمت دلار و به دنبال آن بازار طلا اثر بگذارد. در این روزها، اطلاعات جدیدی از پرونده رابرت مالی منتشر شده است. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا احتمال برگزاری جلسه توجیهی با کمیته روابط خارجی کنگره را درباره پرونده رابرت مالی تایید کرد (ایسنا). همچنین نشریه آمریکایی واشنگتن فری بیکن ادعا کرد رابرت مالی احتمالاً برخی اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده و محرمانه را به مقامات ایران یا طرفداران آن‌ها در آمریکا تحویل می‌داده است ( باشگاه خبرنگاران جوان).

از سوی دیگر آنگونه که ایسنا گزارش داده، آبرام پالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر مدعی ارسال پهپادهای انتحاری از سوی ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین شد. او در توئیتی نوشت: «شواهد را همه می‌توانند ببینند. ایران صدها پهپاد انتحاری یک‌-طرفه به روسیه داده تا در تهاجم خود علیه اوکراین استفاده کنند. ما درکنار جامعه بین‌المللی علیه تامین تسلیحات روسیه توسط ایران می‌ایستیم.»

در روزهای گذشته همچنین سناتورهای آمریکایی اصلاحیه‌ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن ایران، چین، روسیه و کره شمالی را از خرید زمین‌های کشاورزی و شرکت‌های کشاورزی ایالات متحده منع می‌کند. اعضای مجلس سنای آمریکا شامگاه سه‌شنبه به اصلاحیه لایحه سیاست دفاعی سالانه که مورد حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است، رای مثبت دادند که ایران، چین، کره شمالی و روسیه را از خرید زمین‌های کشاورزی و مشاغل مرتبط با صنعت کشاورزی ایالات متحده منع می‌کند و سرمایه‌گذاری آمریکا در پروژه‌های فناوری پیشرفته در خاک دشمن خارجی را بررسی می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی نسبت به تمایل بولیوی برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرد. از سوی دیگر، شبکه آمریکایی فاکس نیوز در گزارشی با مطرح کردن دیدگاه کارشناسان امور خاورمیانه و امور نظامی، از پیشرفت ایران در استفاده از فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی برای ارتقای برد و دقت موشک‌های خود خبر داد.

باید منتظر ماند و دید که این سیگنال‌های چه تاثیری بر بازار ارز و قیمت طلا و سکه می‌گذارند. البته فردا شنبه ۷ مرداد بازارها تعطیل هستند اما در هفته جاری هم با وجود تعطیلی بازارها، قیمت‌ها صعودی بودند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]