دست رد بانک ها به سینه مستاجران / طرح دولت شکست خورد
دست رد بانک ها به سینه مستاجران / طرح دولت شکست خورد

در طی دو ماه گذشته، سیاست کمک مالی به مستأجران برای تأمین بخشی از هزینه‌های اجاره‌نشینی، با در بسته سیستم بانکی برخورد کرده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در سال جاری، در حالی که “فصل اصلی نقل و انتقال مستأجران” هنوز آغاز نشده است، بانک‌ها با چالش‌هایی درخصوص درخواست وام اجاره و مراودات با متقاضیان مواجه هستند. همچنین، وضعیت پرداخت این تسهیلات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی، بانک‌های مشمول پرداخت وام ودیعه اجاره مسکن به سه دسته تقسیم شده‌اند.

بانک‌های مشمول پرداخت وام ودیعه اجاره مسکن

دسته اول که شامل ۹ بانک می‌شود، بانک‌هایی هستند که رسما در فهرست معرفی‌شده بانک‌های ارائه‌کننده تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران در ثبت‌نام الکترونیکی، جای آنها خالی است. این بانک‌ها که رسما در صحنه پرداخت وام ودیعه حضور ندارند، بانک‌هایی هستند که اعتبار و منابع برای این تسهیلات به آنها تعلق نگرفته است.

بانک‌های دسته دوم، در لیست و فهرست سامانه‌ای که متقاضیان باید ثبت‌نام کنند حضور دارند و نام آنها هنگام ثبت‌نام برای متقاضیان دیده می‌شود. ۱۱ بانک در قالب دسته دوم دسته‌بندی شده‌اند و این به منزله این است که این بانک‌ها از سوی بانک مرکزی اعتبار برای پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان مشمول را دارا هستند.

با وجود امکان ثبت‌نام مستاجران در سایت، اما در مراجعه حضوری متقاضیان، برخی از شعب این بانک‌ها اظهار می‌کنند، در حال حاضر اعتباری برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نداشته و برخی نیز اظهار می‌کنند هنوز ابلاغیه وام ودیعه ۱۴۰۳ را دریافت نکرده‌اند و منتظر ابلاغیه از سوی بانک مرکزی هستند.

اما دسته سوم، بانک‌هایی هستند که هم در لیست بانک‌های معرفی‌شده به متقاضیان در فرآیند ثبت‌نام وام ودیعه حضور دارند و هم در مراجعه حضوری مراجعان اعلام می‌کنند حاضر به پرداخت وام ودیعه بوده و اعتبار لازم برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را دارند. اما آنچه در این دسته متقاضیان با آن مواجه هستند این است که مسیری که برخی از بانک‌های این دسته برای پرداخت وام ودیعه مقابل مستاجران قرار می‌دهند شبیه یک ماراتن پیچیده است و شرایطی را پیش پای مستاجر قرار می‌دهند که در صورت محقق شدن این شرایط توسط مستاجر، بانک می‌تواند به آنها تسهیلات بدهد.

این شرایط از جنسی است که بعضا مستاجران هرگز نمی‌توانند آن را فراهم کنند که از جمله شرط رایج این دسته از بانک‌ها می‌توان به ارائه دو ضامن دولتی با حداقل حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان توسط مستاجرها اشاره کرد. شرطی که اکثر مستاجران توان تامین آن را ندارند.

وزارت راه و شهرسازی بر اساس آمار خود اعلام کرده است که در طی دو سال اخیر، بیش از ۴۰۴ هزار تسهیلات کمک ودیعه مسکن به منظور توانمندسازی مستاجران پرداخت شده است.

آذرماه سال گذشته با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای پول و اعتبار، سقف کلی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

در زمان حاضر سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۴۰ میلیون تومان است.

سقف اجاره‌ مسکن در استان‌ ها اعلام شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تعیین سقف قیمت اجاره مسکن در استان‌های با نرخ تورم ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفته است.

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی ثریا با بیان اینکه میزان تورم و مصلحت مردم، دو شرط قیمت‌گذاری دستوری مسکن توسط دولت به شمار می رود گفت: در استان‌هایی که میزان تورم در آن‌ها بالای ٣٠ درصد است دولت قیمت‌گذاری در بازار مسکن را انجام می‌دهد.

وی افزود: شورای عالی مسکن باید با در نظر گرفتن مصلحت مردم آن هم با توجه به میزان تورم نرخ نهایی قیمت‌گذاری را تعیین کند.

نوروزی با بیان اینکه مشاوران مسکن در صورت تخلف از میزان سقف اجاره‌بها جریمه می‌شوند گفت: طبق قانون ساماندهی رسیدگی به تخلفات و نظارت دقیق بر روند فعالیت های مشاوران املاک از مهم ترین مصوبات این قانون است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  اظهار کرد: دولت به منتشرکنندگان قیمت‌های کاذب در سکوهای انتشار آگهی  هشدار می دهد چراکه یکی از بسترهای اصلی قیمت سازی و افزایش قیمت همین سکوهای اینترنتی است.

نوروزی تاکید کرد: دولت در راستای همین قیمت سازی  سکوهای اینترنتی برخورد جدی را  در دستور کار خود قرار داده است.

او اظهار کرد: هر معامله مسکن باید ابتدا از طریق رصد هویت ملک و مالک و استعلام از سامانه ملی املاک و اسکان انجام شود.

وی افزود: دولت با متخلفان افزایش غیرواقعی قیمت مسکن و سوداگران مقابله می‌کند.

جزئیات دریافت زمین و مسکن رایگان

تابستان سال گذشته بود که برای اولین‌ بار مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از اهدای زمین در ابوموسی خبر داد. در این راستا قرار بود شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن برای متقاضیان در این جزیره حذف شود.

نفرم «ج» به معنای آن است که در صورت استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن دولتی و افراد تحت تکفل او پنج سال گذشته، زمین یا ملکی به نام نداشته باشند.

همچنین این افراد باید وام خرید یا ساخت مسکن نگرفته و از اواخر سال ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی استفاده نکرده باشند. این اقدام در جهت تشویق برای مهاجرت به این جزیره بود.

حالا پس از گذشت حدود یک سال خبرهای جدیدی از واگذاری زمین در ابوموسی به گوش می‌رسد.

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در این باره اعلام کرده است: برای بومیان و کسانی که مشمول قانون هستند، در جزیره ابوموسی زمین و مسکن آماده می‌کنیم. این واگذاری‌ها در سایر شهرهای کشور نیز وجود دارد و در ابوموسی نیز انجام می شود.

به گفته او، سازمان ملی زمین و مسکن ۱۱۰ واحد مسکونی در جزیره بوموسی می‌سازد که در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

او همچنین اعلام کرد در این جزیره واگذاری زمین برای واجدان شرایط نهضت ملی مسکن انجام می‌گیرد. اما حالا سوال اینجاست که دریافت زمین در جزیره ابوموسی برای متقاضیان چه شروطی دارد؟

شرایط دریافت زمین رایگان در جزیره ابوموسی

همان‌طور که اشاره شد، شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن برای ثبت‌نام زمین در ابوموسی حذف شده است و از این رو تمام شهروندان ایرانی سرپرست خانوار می‌توانند برای ثبت‌نام زمین در ابوموسی اقدام کنند.

دیگر شروط، مطابق مواردی است که متقاضیان برای طرح نهضت ملی مسکن باید دارا باشند. برای مثال متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد.

تنها نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولان جسمی و حرکتی که دارای حداقل ۲۰ سال سن و معرفی‌نامه از سازمان بهزیستی کشور هستند از شرط تاهل مستثنی هستند. همچنین زنان خودسرپرست متقاضی، حداقل باید ۳۵ سال داشته باشند.

جزیره ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایران و یکی از جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس است که از توابع شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان محسوب می‌شود. مساحت ابوموسی حدود ۱۲ کیلومتر مربع است و فاصله میان این جزیره و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است.

این جزیره کوچک همچنین از فرودگاه و اسکله نیز بهره‌‎مند است و پروازهای مسافری منظمی از بندرعباس به فرودگاه ابوموسی انجام می‌گیرد.

منبع:

دنیای اقتصاد

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]