تاثیر انتخابات آینده بر بازار بورس
تاثیر انتخابات آینده بر بازار بورس

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که انتخابات آینده هیچ تاثیری بر بازار بورس نخواهد داشت.

بازار سرمایه همواره درحال تغییر است و این پیش بینی از سوی بسیاری مطرح شد که ممکن است انتخابات آینده تاثیر خود را بر بورس قرار دهد اما گویا انتخابات آینده چندان تاثیری بر این بازار نخواهد گذاشت.

بازار سهام این روزها با افت و خیزهای آنچنان چشمگیری نداره. برخلاف ماه گذشته  بورس در خرداد ماه برخی از روزها با رشد شاخص همراه می شد. همچنین کارشناسان بر این باورند که انتخابات تاثیر قابل توجهی بر بازار بورس نخواهد گذاشت.

همچنین حجم معاملات امروز ۵.۵۸۳ میلیارد سهم بود که طی ۱۹۲،۵۸۸ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۲۸،۷۶۲.۴۱۵ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۱،۴۵۳،۸۶۰.۷۹۸ میلیارد ریال شد.

نمادهای «وامید»، «خودرو» و «فولاد» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

 دور جدید پیش‌بینی تحلیلگران از روند بازار سهام نشان می‌دهد انتظارات از روند آتی معاملات این بازار همچنان نوسانی و رکودی است و حتی خوش‌بینانه‌ترین سناریوهای پیش ‌رو همچنان از ادامه نزول شاخص کل بورس حکایت می‌کنند. برآورد کارشناسان حاکی از آن است بورس تهران به رغم ارزندگی، مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری معرفی نمی‌کند. عموما در روزهای رکودی، بورس شاهد حضور بازیگران تازه‌وارد نیز نخواهد بود. این موضوع انتظار کسب بازدهی‌های قابل‌توجه در کوتاه‌ترین زمان را ناممکن می‌کند. نقش‌‌آفرینی این دسته از معامله‌گران معمولا به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد روندهای خوش‌بینانه در دادوستدها شناخته می‌شود اما این امر دور از انتظارات به نظر می‌رسد.

رحمان رحیمی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص محدوده دامنه نوسان گفت: محدود کردن دامنه نوسان بر عکس تصور، سبب بروز هیجانات بیشتری نیز می‌شود تا تخلیه هیجانات؛ بنابراین همانطور که مشاهده شد، در روزهای گذشته بیشتر نمادها قفل صف فروش ۲ درصدی بودند؛ حالتی که خود باعث ایجاد فشار روانی منفی بر بازار سرمایه می‌شود و طبیعتا یک منفی ۷ درصد، تاثیر کمتری از سه منفی ۲ درصدی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر اصلا شاید در دامنه نوسان عادی همچین صف‌هایی شکل نگیرد؛ چرا که بازار در محدوده‌های ارزنده‎ای قرار دارد و همچنین گذشته بازار موید غلط بودن این تصمیم است. به عنوان مثال بعد از شهادت سردار سلیمانی نیز مشاهده کردیم که این محدود کردن دامنه، هیچ کمکی به بازار سرمایه نکرد.

​رحیمی در خصوص صندوق‌های درآمد ثابت نیز توضیح داد و گفت: نامه بانک مرکزی به بانک‌ها و به دنبال آن دستور سازمان بورس به صندوق‌های درآمد ثابت در خصوص ممنوعیت استفاده از ۱۶ واژه مشخص، سیگنال فوق‌العاده‌ای برای بازار به حساب می‌آید؛ به این معنا که نرخ سود بدون ریسک عامل اصلی تمام اتفاقات منفی برای بازار سرمایه بوده و پر واضح است که مدیریت و کاهش آن می‌تواند نیرو محرکه بورس تهران به حساب بیاید.

وی در خصوص آینده بازار و صنایع پراقبال نیز خاطرنشان کرد: واقعیت این است که انتخابات، وزن پر رنگی در آینده بازار ندارد و اینکه بورس را به قبل و بعد از آن تقسیم کنیم؛ اساسا اشتباه است؛ اما با توجه به بمباران خبری که البته برخی از آنها نیز کاملا عملیاتی شده، انتظار می‌رود در ماه آینده شاخص کل چند درصدی را رشد کند.

رحیمی ادامه داد: واضح است که این رشد شامل حال تمام نمادها و صنایع نمی‌شود؛ اما به عقیده من صنعت پراقبال خودرو خواهد بود.

منبع:

صفخه اقتصاد

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]