بازار ۳ میلیارد نفری در انتظار این صنعت
بازار ۳ میلیارد نفری در انتظار این صنعت

در صورت دستیابی به توافقات جدید برای تأمین نیاز محصولات پتروشیمی در بازار ۳میلیاردنفری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، ظرفیت‌های جدیدی در بخش سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران ایجاد خواهد شد.

ایران از شهریورماه ۱۴۰۰ از عضو ناظر به عضو اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای تبدیل شد. ورود ایران به‌عنوان عضو اصلی به این سازمان مهم منطقه‌ای، علاوه بر دستاوردهای سیاسی، در بعد اقتصادی نیز می‌تواند برای ایران و دیگر کشورهای عضو، فرصت‌آفرین باشد.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با بهره‌مندی از بیش از سه میلیارد نفر جمعیت، بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی در عرصه جهانی را به‌خود اختصاص داده‌اند و این بازار گسترده، می‌تواند بازاری بالقوه برای محصولات باکیفیت ایرانی به‌خصوص در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی باشد.

جواد اوجی، وزیر نفت که امروز برای شرکت در بیست‌ودومین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای به‌همراه معاون اول ریاست‌جمهوری به قرقیزستان سفر  می‌کند، در حاشیه نشست هیئت دولت درباره جزئیات این سفر، اظهار کرد: در این سفر تأمین محصولات پتروشیمی و کالاهای موردنیاز کشورهای عضو شانگهای را در دستور کار داریم.

وی افزود: صدور خدمات فنی مهندسی، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و خطوط انتقال انرژی و به‌ویژه ترانزیت گاز کشورهای آسیای میانه از ایران در این نشست مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

صنعت پتروشیمی ایران سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات محصولات به کشورهای مختلف جهان داشت که در صورت حصول توافقات جدید برای تأمین نیاز محصولات پتروشیمی در بازار ۳میلیاردنفری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، می‌توان این رقم را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داد.

وجود بازارهای بالقوه و تسهیل حضور فعالان اقتصادی در این بازارها در مناسبات و مذاکرات سیاسی و اقتصادی دولت‌ها، می‌تواند به‌عنوان یک عامل مؤثر در رونق و جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران عمل کند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]