شرایط دریافت ارز اربعین ارزان تر از بازار آزاد | در کدام سامانه ثبت نام کنیم؟
شرایط دریافت ارز اربعین ارزان تر از بازار آزاد | در کدام سامانه ثبت نام کنیم؟

بانک مرکزی ارز اربعین ۱۴۰۳ را با تخصیص حداکثر ۲۰۰ هزار دینار به متقاضیان ارائه می‌دهد. قیمت این ارز تقریباً ۲۳ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی، بانک مرکزی اعلام کرده است که مبلغ ارز اربعین برای زائران همانند سال‌های گذشته، ۲۰۰ هزار دینار برای هر فرد است. قیمت این ارز بر اساس نرخ فروش اسکناس ETS تعیین می‌شود که در حال حاضر، حدود سه هزار و ۵۴۰ تومان برای هر ۱۰۰ دینار عراق است. بنابراین، زائران برای دریافت ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین، باید حدود هفت میلیون تومان پرداخت کنند.

این در حالیست که هر ۱۰۰ دینار عراق در بازار آزاد حدود چهار هزار و ۶۱۰ تومان معامله می‌شود. به این ترتیب، قیمت فروش ارز اربعین توسط بانک مرکزی حدود ۲۳ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد است و زائران با دریافت ۲۰۰ هزار دینار از بانک مرکزی، حدود دو میلیون و ۱۴۰ هزار تومان نسبت به خرید ارز از بازار باز سود می‌کنند.

چگونه ارز اربعین ۱۴۰۳ را دریافت کنیم؟

ارز اربعین برای همه زائران بالای ۵ سال در نظر گرفته شده است. نخستین قدم برای متقاضیان دریافت این ارز،  ثبت نام در سامانه سماح است که از تاریخ ۱۷ تیرماه، مصادف با اولین روز محرم آغاز می‌شود. نکته مهم آن است که این ارز فقط به افرادی پرداخت می‌شود که با ثبت نام در این سامانه، کد پیگیری دریافت کرده باشند.

پس از ثبت نام، متقاضیان می‌توانند با در دست داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین، از تاریخ ۲۰ مردادماه تا پنجم شهریورماه به بانک‌های منتخب ملی، صادرات، تجارت، سپه و پست بانک مراجعه و تا سقف ۲۰۰ هزار دینار، ارز اربعین دریافت کنند. البته این رقم ۲۰۰ هزار دیناری، سقف پرداخت ارز اربعین است و امکان دریافت ارز کمتر از این مقدار هم وجود دارد.

نکته قابل توجه دیگر نیز آن است که دریافت ارز اربعین، مانعی برای دریافت ارز مسافرتی یورویی محسوب نمی‌شود.

شایان ذکر است که فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند.

فروش ارز اربعین (اسکناس) به زائرین به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS، که معادل ریالی آن حدود ۶۲تا ۶۵ میلیون ریال است.

ارز اربعین ۱۴۰۳ به کدام یک از زائران تعلق می‌گیرد؟

فروش ارز به تمامی زائرین بالای ۵ سال، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۵ تعلق می‌گیرد.

کدام بانک ها اقدام به ارائه ارز اربعین می‌کنند؟

براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فروش ارز در بانک‌ های منتخب بانک ملی ، صادرات ، تجارت ، سپه و پست‌بانک انجام می‌شود.

فروش ارزش اربعین محدودیتی برای دریافت ارز مسافرتی ایجاد می‌کند؟

براساس اعلام بانک مرکزی ، فروش ارز به زائرین محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت ارز اربعین نیاز به ثبت نام در سامانه سماح است؟

فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند و مجوز خرید ارز (کد پیگیری مربوط) را دریافت کرده‌اند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز اربعین چیست؟

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به بانک و دریافت اسکناس دینار عراق، ارایه اصل کارت ملی و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر زائر است.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]