گره همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری باز می شود
گره همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری باز می شود

پس از اینکه دولت سیزدهم مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی را برای سه‌ماهه اول سال به حساب بازنشستگان واریز کرد، نگرانی‌ها درباره اجرای قانون کاهش یافت. اما با عدم واریز مابه‌التفاوت سه‌ماهه اول یا حتی همان مبلغ علی‌الحساب یک‌میلیون تومانی برای ماه‌های بعد، این نگرانی‌ها به ابعاد بزرگ‌تری برای بازنشستگان تبدیل شد.

بازنشستگان از اواخر تیر ماه تاکنون منتظر واریز مبلغ همسان سازی حقوق خود هستند. با این حال، نه‌تنها خبری از صدور احکام قطعی آنها نیست، بلکه واریز مابه‌التفاوت متناسب‌ سازی نیز متوقف شده است.

وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی بدتر است؛ زیرا بعد از واریز مبلغ علی‌الحساب سه‌ماهه اول سال در دولت سیزدهم، بازنشستگان کشوری توانسته‌اند مابه‌التفاوت یک‌میلیون تومانی تیرماه را نیز دریافت کنند، در حالی که بازنشستگان تأمین اجتماعی حتی از این مبلغ نیز محروم مانده‌اند. در این راستا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس، در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره عدم اجرای قانون متناسب‌سازی، اظهار کرد که منابع مورد نیاز تأمین شده و قانون باید اجرا شود.

چم‌ و خم متناسب‌ سازی

برنامه هفتم توسعه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شاغلان مشابه و هم‌تراز را به دولت تکلیف کرده است. در بند الحاقی ۱ ماده ۲۹ برنامه هفتم توسعه آمده است: به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کشور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

آئین‌نامه اجرائی این بند به تصویب هیات وزیران رسیده و دولت سیزدهم در تیرماه، بابت مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق، به ازای هرماه یک‌میلیون تومان به‌حساب همه بازنشستگان واریز کرد تا بعد از صدور احکام قطعی، حساب‌وکتاب نهایی انجام شود.

حقوق-بازنشستگان-سه

گره در کار متناسب‌ سازی

پس‌از اینکه دولت سیزدهم مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی را برای سه‌ماهه اول سال به‌حساب بازنشستگان واریز کرد، نگرانی همه بازنشستگان از اینکه قانون اجرا می‌شود، یا نه به پایان رسید؛ اما در ادامه وقتی هیچ خبری از واریز مابه‌التفاوت سه‌ماهه اول یا حداقل همان مبلغ علی‌الحساب یک‌میلیون برای بقیه ماه‌ها نشد، این نگرانی با ابعاد بزرگ‌تری گریبان گیر بازنشستگان شد.

در مردادماه، پیگیری‌ ها از منابع مطلع در سازمان تأمین اجتماعی حاکی از این بود که اجرای قانون متناسب‌سازی ادامه دارد؛ اما هیچ توضیح اضافه‌ای درباره دلیل واریز نشدن آن ارائه نشد. هنوز هم باوجود الزام قانون، تأمین منابع و تأکید مجلس بر اجرای قانون، هیچ توضیحی در مورد دلیل تعویق طولانی‌مدت در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ارائه نمی‌شود و همین مسئله، سردرگمی بازنشستگان را دوچندان کرده است.

حقوق-بازنشستگان

بازنشستگان کارگری در نقطه کور

بر اساس قانون، منابع مورد نیاز برای متناسب‌سازی حقوق ۱.۵ میلیون نفر بازنشسته کشوری به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش‌افزوده تأمین می‌شود و برای متناسب‌سازی حقوق ۴.۲ میلیون نفر بازنشسته تأمین اجتماعی نیز دولت باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به تأمین اجتماعی را تسویه کند تا سازمان این پول را صرف متناسب‌سازی بازنشستگان خود کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یک نماینده درباره توقف متناسب‌سازی، گفت: منابع تعیین شده از محل افزایش مالیات ارزش‌افزوده تأمین شده و متناسب‌سازی باید اجرا شود؛ نکته قابل‌توجه این است که این منابع مربوط به بازنشستگان کشوری است و مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی ۴ ماهه آنها تاکنون پرداخت شده؛ اما برای بازنشستگان تأمین اجتماعی فقط مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی برای سه ماه واریز شده و با توجه به وضعیت مالی نامساعد دولت، احتمالاً منابع مربوط به آنها نیز تأمین نشده است.


منبع:

همشهری



کدخبر:
۳۳۵۶۸۵

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]