خریداران طلا از ارز بازان جلو افتادند! | نقش بانک مرکزی چه بود؟
خریداران طلا از ارز بازان جلو افتادند! | نقش بانک مرکزی چه بود؟

بازار طلا و ارز امروز شاهد نوسان خلاف جهت قیمت سکه با دلار و طلای آبشده بود؛ روندی که به عقیده معامله گران ناشی از «ضرب سکه توسط بانک مرکزی» و «افزایش تقاضا برای دلار و طلا» در بازار است.

بازار طلا و ارز در نخستین روز آبان ماه با وضعیتی متفاوت از سکه، دلار و طلای آبشده مواجه شد. در این روز، دلار به نوسانات خود ادامه داد و طلای آبشده نیز به یک کانال جدید وارد شد. این فلز گرانبها معاملات خود را با قیمت ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آغاز کرد و در نیمه اول معاملات در نزدیکی مرز ۱۸ میلیون تومان نوسان داشت. در نیمه دوم، طلای آبشده به کانال ۱۹ میلیون تومان صعود کرد و در قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین، هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز به قیمت چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تومان رسید.

قیمت سکه امامی هم امروز در ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و برخلاف روزهای گذشته تمایلی به صعود نشان نداد و با در پیش گرفتن مسیر نزولی، این کانال را از دست داد و با ورود به کانال ۵۴ میلیون تومان، ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب به ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و سکه گرمی هم با از دست دادن کانال ۹ میلیون تومان، در هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت اونس طلا هم امروز در ۲۷۳۷ دلار بازگشایی کرد و در طول معاملات روزانه بین این قیمت و ۲۷۳۴ دلار در نوسان بود. ارزش اونس در نیمه دوم معاملات به ۲۷۳۹ دلار رسید. تکنیکالیست‌ها معتقدند اونس طلا، قیمت ۲۷۳۴ دلار را به عنوان یک سطح حمایت مهم پیش روی خود دارد و اگر قیمت به پایین این سطح برسد، سطح حمایت ۲۷۲۵ دلار در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین محدوده ۲۷۳۹ دلار به عنوان سطح مقاومت اونس طلا شناخته می‌شود.

طلا

با این حال، پیگیری خبرنگار از تکنیکالیست‌ها نشان می‌دهد، سطح حمایتی اول طلای آبشده در ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار دارد و اگر قیمت در پایین این محدوده تثبیت دهد، کاهش بیشتر قیمت محتمل خواهد بود. همچنین سطح مقاومتی فعلی طلای آبشده در ۱۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار دارد و تداوم روند صعودی نیازمند تثبیت بالای مرز یاد شده است.

سکه امامی هم سطح ۵۴ میلیون تومان را به عنوان سطح حمایتی مهم پیش روی خود دارد و اگر قیمت پایین این سطح نوسان دهد، سکه به سمت محدوده ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب خواهد نشست. همچنین سطح ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به عنوان مقاومت کلیدی این فلز گرانبها عمل خواهد کرد. معامله‌گران فنی معتقدند در صورت تداوم روند نزولی الگوی سر و شانه معکوس در بازار شکل خواهد گرفت.

فعالان بازار معتقدند خبر «ضرب سکه سالانه توسط بانک مرکزی» و «فروش سکه برای خرید طلا و دلار» دو عامل اصلی کاهش قیمت سکه در جریان معاملات دو روز اخیر هستند.

با این حال، بازار ارز هم امروز به مانند روز گذشته در مسیر افزایشی حرکت کرد و قیمت درهم امارات معاملات را با گپ مثبت ۱۲۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشایی کرد و با نوسان مثبت به ۱۸ هزار و ۱۰ تومان رسید. قیمت دلار هم امروز با نوسانات مثبتی همراه بود. فعالان بازار معتقدند عامل اصلی نوسان مثبت قیمت دلار، افزایش قیمت درهم امارات است.

بازار رسمی امروز شاهد ثبات قیمت دلار و کاهش قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل، به ۵۰ هزار و ۲۹۶ تومان رسید. حواله دلار اما افزایشی بود و در نرخ ۴۸ هزار و ۸۳۱ تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، ۵۴ هزار و ۴۲۶ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم صعودی بود و هم به ۵۲ هزار و ۸۴۱ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳ هزار و ۶۹۵ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۳ هزار و ۲۹۶ تومان قیمت خورد.

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس توسط رئیس جمهور و سخنان حمید پورمحمدی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره حرکت به سمت بازار توافقی ارز از جمله موضوعات مهمی بود که امروز در کانون توجه معامله گران قرار گرفت.


منبع:

اقتصادنیوز



کدخبر:
۳۳۸۷۶۶

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]