سرخی ادامه دار در بورس / فارس صدرنشین داد + نقشه
سرخی ادامه دار در بورس / فارس صدرنشین داد + نقشه

بورس در معاملات ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ با ریزش ۳۴۷۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۱ میلیون و ۹۵۴ واحدی قرار گرفت.

بورس، مانند سایر بازارهای مالی، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد و نوسانات را تجربه می‌کند. با وجود ارتباطات متقابل بین پارامترهای مختلف اقتصادی، همچنان احتمال وقوع روندهای غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد و هیچ‌گونه قطعیتی در بازار سرمایه وجود ندارد، و نوسانات همواره جزئی از ذات بازار است. در چند ماه اخیر، شاخص کل بازار سهام با اصلاحات سنگینی روبرو شده است و در ماه تیر نیز شاهد نزول قوی شاخص بودیم. در این ماه، بازار در حالت آرامش قرار دارد و در برخی روزها نوسان با رنگهای سبز و قرمز مشاهده می‌شود. مدیران بورس این روند را طبیعی می‌دانند، با این حال خبرهای حاشیه‌ای در زمینه سیاست و تصمیمات دولت همچنان تأثیرگذار بر روند معاملات هستند.

بعضی از افراد باور دارند که سرمایه‌گذاری در بورس باید همواره سودآور باشد، اما این انتظار کاملاً غیرمنطقی است. به همین دلیل، به افراد توصیه می‌شود قبل از ورود به بازارهای مالی، اطلاعات لازم را درباره خطرات و زیان‌های احتمالی در بازار کسب کنند و سپس با دیدگاهی باز و دوراندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز یکشنبه را با ریزش نسبی آغاز کرد در ادامه این حجم از ریزش کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به ریزش بالای ۲ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فارس، میدکو، وپاسار، خودرو، رانفور، شستا و شپدیس تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهشی یافت تا با کاهش ۳۴۲۷ واحدی به ۶۷۳ هزار و ۵۸۵ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بیش از ۳ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۸,۹۴۹,۱۳۸.۷۴ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۶,۹۴۶.۵۸۲ میلیارد ریال و حجم معاملات ۸.۴۰۷ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز فجهان، خاور، وسپهر، سرچشمه، بپاس، پخش و ساوه هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

به گفته مدیرعامل بورس کالا سالانه ۱۷ درصد نقدینگی کشور در بورس کالا در حال گردش بوده و حجم معاملات در بورس کالا معادل ۷۵ درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان سود از ابتدای امسال تاکنون از طریق اطلاعات سامانه سجام واریز شده است.

به گفته وزیر اقتصاد برای اولین بار، اجازه تاسیس بانک برون مرزی یا بانک آفشور فراهم شده و تاییدیه بانک آفشور توسط بانک مرکزی در حال صدور است.

برنامه‌ای برای کاهش دامنه نوسان وجود ندارد

امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت: ‌پیرو شایعات مطرح شده در فضای مجازی به اطلاع سهامداران محترم می‌رساند هیچ‌گونه برنامه‌ای برای کاهش دامنه نوسان⁩ وجود ندارد.

راه‌اندازی سامانه رتبه‌بندی ناشران بعد از تصویب دستورالعمل رتبه‌بندی

امیر طایفه ابراهیمی، رئیس اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس گفت: تاکنون چندین جلسه از بررسی دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار برگزار شده و پس از آنکه به طور کامل تدوین این دستورالعمل طی چند جلسه آتی نهایی گردید، جهت بررسی و تصویب به هیات مدیره محترم سازمان ارسال خواهد شد.

پس از تصویب دستورالعمل امتیاز دهی ناشران، بحث طراحی و راه اندازی سامانه امتیاز دهی ناشران اوراق بهادار مطرح است.

ایجاد شعبه رسیدگی به مصوبات هیأت مقررات‌زدایی در وزارت اقتصاد

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با اصلاح جزء ماده (۱۳) موافقت کردند.

عرضه اولین صکوک بر بستر قراردادهای الکترونیک

عرضه صکوک شرکت‌های پترو امید آسیا، توسعه سرمایه‌گذاری سامان و کارنو تجارت یاسین به ترتیت با حجم‌های ۸۹۰، ۳۰۰ و ۱۶۵ میلیارد تومان از روز سه‌شنبه مورخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۲ به مدت سه روز کاری در بورس تهران و فرابورس ایران صورت خواهد گرفت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]