جدول ارزهای دیجیتال این روزها چندین هزار رمزارز را شامل می‌شود که هر یک به نوبهٔ خود، جایگاهی در این حوزه دارند. اما به آن معنا نیست که همهٔ آن‌ها می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. به‌طورکلی ارزش بازار و پس از آن قیمت ارز دیجیتال، تأثیر بالقوه‌ای بر میزان موفقیت و جایگاه ارز خواهند داشت. به‌عنوان مثال بیت کوین […]

جدول ارزهای دیجیتال این روزها چندین هزار رمزارز را شامل می‌شود که هر یک به نوبهٔ خود، جایگاهی در این حوزه دارند. اما به آن معنا نیست که همهٔ آن‌ها می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. به‌طورکلی ارزش بازار و پس از آن قیمت ارز دیجیتال، تأثیر بالقوه‌ای بر میزان موفقیت و جایگاه ارز خواهند داشت. به‌عنوان مثال بیت کوین یا اتریوم به‌عنوان غول‌های بازار کریپتوکارنسی که سال‌هاست در صدر لیست ارزهای دیجیتال جا خوش کرده‌اند، تأثیراتی بر سایر ارزها خواهند داشت که می‌توانند آینده و شرایط آن‌ها را هم دستخوش تغییر کنند. در این مقاله اثر ارزهای بزرگ بر قیمت سایر رمزارزها را بررسی خواهیم کرد.

قیمت ارزهای دیجیتال

ارتباط میان رمزارزهای بزرگ و سایر ارزهای دیجیتال

در دنیای کریپتوکارنسی ارتباطی میان تمام اجزا وجود دارد که آن‌ها را به هم متصل می‌کند. به‌عنوان مثال کلاهبرداری از یک صرافی کریپتو می‌تواند چنان تأثیری بر اذهان عمومی داشته باشد که ذهنیت آن‌ها را دربارهٔ اعتماد به صرافی‌ها تغییر دهد. ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تحلیل فاندامنتال مورد توجه قرار گیرد، نحوهٔ عملکرد سایر اجزای این حوزه است.

ازجمله مهم‌ترین تأثیرات ارزها بر یک‌دیگر، قیمت آن‌هاست. در پاسخ به این سوال که آیا ارزهای بزرگ‌تر بر قیمت ارزهای دیگر در جداول ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند یا نه، باید گفت که این تأثیر کاملاً مشهود است و تغییر قیمت ارزهایی مثل بیت کوین یا اتریوم می‌تواند قیمت ارز دیجیتال را تغییر دهد. البته این دربارهٔ همهٔ ارزها صدق نمی‌کند و تنها برخی از ارزها با بیت کوین همبستگی دارند.

این همبستگی به معنای تأثیرپذیری و پیروی از وضعیت BTC است. از سوی دیگر، این ارتباط و همبستگی می‌تواند به‌صورت مستقیم یا معکوس باشد، یعنی قیمت ارز دیجیتال در برخی رمزارزها همسو با بیت کوین افزایش و کاهش خواهد داشت و در برخی از ارزها نیز با افزایش قیمت بیت کوین، قیمت ارز دیجیتال کاهش می‌یابد. دانستن این نکات و لحاظ کردن آن‌ها در تحلیل ارزها، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

قیمت ارزهای دیجیتال

چگونه قیمت بیت کوین بر قیمت سایر ارزها اثرگذار خواهد بود؟

وقتی صحبت از رمزارزهای بزرگ به میان می‌آید، قطعاً گزینهٔ اصلی ما بیت کوین است. آلت کوین‌هایی مثل اتریوم نیز می‌توانند در دستهٔ بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال قرار گیرند. این رمزارزها از آنجا که بخش قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، به‌نوعی فرمانروایان صنعت کریپتو محسوب می‌شوند. ما با بررسی تأثیر بیت کوین بر سایر ارز دیجیتال، این ارتباط و همبستگی را اثبات می‌کنیم:

  • توسعهٔ ارزهای دیجیتال

نخستین دلیل تأثیرگذاری بیت کوین بر قیمت ارز دیجیتال، نقش آن در توسعهٔ رمزارزهاست. طبیعتاً بیت کوین به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال بازار، به‌عنوان جد و نیای سایر کریپتوکارنسی‌ها شناخته می‌شود و تمام ارزهای دیگر، به نوعی اقتباسی از بیت کوین هستند. نخستین آلت کوینی که به بازار معرفی شد، لایت کوین بود که یک فورک از شبکهٔ بلاکچین BTC بوده و به‌منظور تسریع شبکه پدید آمد.

یک نکتهٔ مهم دیگر این است که بیت کوین راه را برای سایر ارزها باز کرده‌است. اگر بیت کوین مورد پذیرش جهانی قرار نمی‌گرفت و مشقت‌های این راه را پشت سر نمی‌گذاشت، مابقی ارزهای دیجیتال و آلت کوین‌ها هم شانسی برای موفقیت سریع نداشتند. در حال حاضر هر ارزی که پا به عرصهٔ ظهور می‌گذارد، در تلاش است تا نسخهٔ بهتری از BTC باشد. اما در نهایت تمام رمزارزها از برخی جهات مسیر بیت کوین را تقلید می‌کنند.

  • قیمت ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت هر ارز نیز می‌تواند از بیت کوین تأثیر بگیرد. برخی از رمزارزها همبستگی بسیار بالایی با بیت کوین دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان اتریوم، مونرو، دش، بیت کوین کش و EOS را نام برد. همبستگی اتریوم و بیت کوین در مواقع مختلف متفاوت است. درواقع در برخی از بازه‌های زمانی، بیت کوین و اتریوم همبستگی مثبت داشته‌اند. اما در برخی مواقع نیز خلاف جهت هم حرکت کرده‌اند. بنابراین برای بررسی آن‌ها بسیار مهم است که جهت همبستگی را مشخص کنید.

ارزهایی نیز وجود دارند که همبستگی میان آن‌ها و بیت کوین منفی است. به‌عنوان مثال USDC یکی از ارزهایی است که همبستگی منفی با بیت کوین داشته و اثر معکوسی را تجربه می‌کند. نکتهٔ مهم دربارهٔ قیمت ارز دیجیتال این است که عمدتاً به هر میزان که جایگاه خود را در دنیای کریپتو تثبیت کنند، تأثیرپذیری کمتری خواهند داشت. به‌عنوان مثال اتریوم در مقایسه با ارزهای کوچک‌تر، به میزان کمتری از روند قیمت بیت کوین تأثیر می‌گیرد.

آیا قیمت رمزارزهای بزرگ بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است؟

  • بازار ارزهای دیجیتال

علاوه‌بر این‌که بیت کوین به‌عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در دنیای کریپتو شناخته می‌شود، بخش عمدهٔ ارزش بازار را نیز در دست دارد و این همان چیزی است که به‌عنوان دامیننس بیت کوین شناخته می‌شود. این مسئله، از بیت کوین رهبری ساخته که می‌تواند جامعهٔ کریپتو را هدایت کند. در حقیقت هر اتفاقی که برای این رمزارز رخ دهد، انعکاسی بر کل بازار کریپتوکارنسی خواهد داشت. اگر نسبت‌به خرید و فروش بیت کوین بدبینی عمومی به وجود آید، ناخودآگاه سایر ارزها را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و صنعت ارز دیجیتال را تکان می‌دهد.

بخش قابل‌توجهی از تمرکززدایی بازار کریپتو مرتبط با بیت کوین است. از آنجا که چندین میلیون ماینر در حال فعالیت برای استخراج و تأمین امنیت شبکهٔ بیت کوین هستند، این رمزارز نقش مؤثری بر گسترش تمرکززدایی در اکوسیستم داشته و بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از ویژگی‌های اساسی خود را مدیون بیت کوین است. هرگونه تغییر در این سیستم، می‌تواند سایر ارزها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و بر قیمت ارز دیجیتال اثرگذار باشد.

کلام آخر

تریدینگ در کریپتوکارنسی بدون تحلیل‌های دقیق و منظم نمی‌تواند نتیجهٔ مطلوبی داشته باشد. اگر می‌خواهید در این مسیر موفق باشید، می‌بایست تمام ابعاد آنالیز را در نظر گرفته و نسبت‌به آن‌ها، زیروبم بازار را بررسی کنید. چنین دقتی به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌های درستی دربارهٔ لیست ارزهای دیجیتال داشته باشید و تصمیمات درستی بگیرید. نهایتاً می‌توانید از این روند، سود قابل‌توجهی کسب کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]