پیش بینی قیمت دلار با ۲ سناریو
پیش بینی قیمت دلار با ۲ سناریو

درحالی‌که گفته می‌‌شد ایران می‌تواند پول‌های آزاد شده از کره را در هر قسمتی که بخواهد سرمایه‌گذاری و هزینه کند، آمریکا ادعای دیگری دارد که نشان می‌دهد پرونده پول‌های کره هنوز باز است. قیمت سکه امامی با وجود تعطیلی بازار جهانی برخلاف دلار تهران در پاییز هم به روند نزولی خود ادامه داد.

دلار تهران توان افزایش ندارد ولی برای کاهشی شدن هم رغبتی ندارد.

دلار تهران در حالی پاییز را آغاز کرده که شهریوری سخت را پشت‌سر گذاشته است. اسکناس آمریکایی جان‌سخت، جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را پشت سر گذاشت و افزایشی نشد، در شرایطی که معامله‌گران و تحلیل‌گران نسبت به دو رویداد فوق‌الذکر نگران بودند و تصور می‌کردند که دلار در مواجهه با این وقایع دچار تنش‌های افزایشی شود، چنین اتفاقی نیفتاد و اسکناس آمریکایی برخلاف انتظارات آرام و حتی کاهشی معامله شد. دلار تهران اولین روز پاییز را بالا رفت ولی این در حالی‌ست که در شهریور در صعود به کانال پنجاه هزار تومانی و ماندگاری در آن ناکام بوده است.

پرونده پول‌های کره هنوز باز است

دلار از خان سخت شهریور بدون نوسان افزایشی رد شد و انتظارات کاهشی تا حدودی برای دلار تقویت شد. درحالی‌که تصور می‌شد با پایان تابستان پرونده پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بسته شود، باز هم صحبت‌ها از این منابع مالی حتی پس از آزادسازی در جریان است.

پول‌های بلوکه‌شده ایران به قطر منتقل شده است. پیش از این گفته شده بود که بخشی از منابع آزاد شده صرف سرمایه‌گذاری خواهد شد و ایران می‌تواند این منابع را به هر نحوی که مایل است هزینه کند. رابرت مک گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که پول‌های ایران در قطر فقط برای خرید یک دسته محدود از کالاهای بشر دوستانه مانند غذا دارو و محصولات کشاورزی استفاده خواهد شد و هیچ سرمایه‌ای وارد ایران نخواهد شد. این اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد که پرونده پول‌‌های کره به طور کامل بسته نشده و درحالی‌که تتر کانال ۵۰ هزار تومانی را از دست داده بود، این صحبت‌ها بازگش تتر به کانال ۵۰ هزار تومانی را رقم زد.

دلار تهران تاکنون حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی را حفظ کرده ولی فعلا در کانال ۴۹ هزار تومان ساید شده است. در صورتی که دلار تهران بتواند بالای کانال ۵۰ هزار تومانی تثبیت شود می‌توان انتظار داشت تا برای رسیدن به کانال ۵۲ هزار تومانی تلاش کند ولی در صورتی که کانال ۴۹ هزار تومانی را ازدست‌بدهد محدوده ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان اولین حمایت آن خواهد بود.

 سکه خلاف جهت دلار حرکت کرد

روند منفی سکه امامی از شهریور به مهر ماه هم رسید، سکه امامی تنها بازاری بود که در شهریور ماه بازدهی منفی داشت و در اولین روز پاییز هم بر خلاف دلار تهران نزولی شد. حباب سکه امامی در کانال ۱۹ درصدی قرار دارد و بر روی حمایت مهمی است که اگر ازدست‌برود احتمال کاهش قیمت آن تا کانال ۲۶ میلیون تومانی به وجود می‌آید. البته باتوجه به ماندگاری طولانی مدت دلار در محدوده‌های فعلی برخی تحلیلگران سقوط بیشتر سکه را بعید می‌دانند. سکه امامی مقاومت مرز ۲۸ میلیون تومانی را در صورت صعودی شدن پیش رو دارد.

علت رکود بورس چیست؟

آنچه در بازار سرمایه معامه می‌شود آینده است، یعنی تحلیل‌گر و خریدار با بررسی صورت‌های مالی و اخبار منتشر شده، می‌سنجد که آیا سهام یا گروه مورد نظر با قیمت فعلی برای آینده ارزان است یا گران؟ به عنوان مثال وقتی مالیات و عوارض بالا می‌رود معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند سودآوری شرکت کاهش می‌یابد در نتیجه نسبت سودآوری به قیمت سهم کاهش می‌یابد در نتیجه تقاضا برای سهام کم می‌شود یا در نقطه مقابل وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد ارزش ریالی دارایی‌های شرکت به واسطه رشد دلار و تورم بالا می‌رود شرکت‌ها برای تامین مالی مجبور به دریافت وام بیشتری نسبت به سرمایه ثبت شده قبلی هستند لذا مجبور به تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌شوند و به همین خاطر رشد دلار و تورم به طور بنیادی باعث افزایش تقاضا برای سهام می‌شود.

حال در بازار سرمایه ارزش معاملات خرد به عنوان مهم‌ترین پارامتر اثرگذار بر قیمت سهام روند نزولی گرفته است که در صورتی که بهبود نیابد می‌تواند بازار سرمایه را با خود همراه کند، از مهم‌‌ترین دلایل این اتفاق مشخص نبودن وضعیت برجام همزمان با نزدیک‌شدن به تاریخ بسیار مهم فرا رسیدن بند غروب در مهرماه است که بر نرخ دلار هم اثر گذار خواهد بود و موفقیت ایران در مسیر دیپلماسی و قیمت دلار نوع سهام انتخابی توسط معامله‌گران را تغییر می‌دهد.

از طرفی تصمیمات ناگهانی که قدرت پیش‌بینی و تحلیل‌قیمتی را برای معامله‌گران سخت می‌کند خودش به عنوان ریسک در این بازار ریسک‌گریز شناخته می‌شود. از نظر تکنیکالی شاخص کل حمایت روانی دو میلیون و صد هزار واحدی را پیش رو دارد و شکست مقاومت دو‌میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی برای شاخص کل سخت شده است ولی آنچه تعیین‌کننده صعودی شدن بازار سرمایه است شکست مقاومت مهم دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]