کنترل قیمت دلار در دستان این افراد / شوک روانی تمام شد؟
کنترل قیمت دلار در دستان این افراد / شوک روانی تمام شد؟

بررسی فنی دلار نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی پس از جهش قیمتی که در پانزدهم مهرماه به‌ واسطه جنگ غزه تجربه کرد یک مثلث فنی تشکیل داد که به‌زودی باید از آن خارج شود. این در حالی است که بازارساز قبلاً نشان داده است که بازار را تحت کنترل خود گرفته و اجازه نوسان معنادار به دلار نخواهد داد.

قیمت دلار  امروز اول آبان ۱۴۰۲ بالا رفت  و عقب نشینی دیروز را جبران کرد .بازار ارز در روز یکشنبه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول با کاهش قیمت دلار به سمت حمایت رفت و در نیمه دوم به مقاومت رسید.قیمت دلار روز گذشته وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد اما امروز دوشنبه  خیلی زود نه تنها کانال ۵۰ که کانال ۵۱ هزار تومان را هم پس گرفت. علت رفت و برگشت قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار در اولین ماه پاییز ۱۴۰۲ تحت‌تأثیر شوک روانی جنگ حماس و اسرائیل تا سطح مقاومتی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در این محدوده ماندگار نشد و به سمت پله‌های پایین برگشت. در شرایط حاضر فعالان بازار روند قیمت دلار در اولین روز آبان ۱۴۰۲ را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

با آغاز جنگ حماس و اسرائیل، قیمت دلار روند افزایشی داشت و حتی وارد کانال ۵۳ هزار تومان هم شد. اما تلاش‌های بازارساز قیمت دلار را کاهشی کرد اما این تلاش‌ها در چند روز گذشته بی‌نتیجه مانده و به نظر می‌رسد که زور بازارساز به قیمت دلار نمی‌رسد. چون تلاش‌ها حاکی از این است که بازارساز می‌خواهد دلار را وارد کانال ۵۰ هزار تومان کند و آن را در کف این کانال نگه دارد. اما روند بازار، مطابق میل دولت نیست و قیمت دلار افزایشی است.

پیش از این هم کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بودند که کف قیمت دلار تغییر کرده و بعید است دلار بار دیگر به کانال ۴۹ هزار تومان برگردد و از همه مهم‌تر در این کانال ماندگار شود.

به عقیده معامله‌گران در روز یکشنبه لیدر بازارها طلا و سکه بوده چرا که از ابتدا میل به صعود نشان دادند. در مجموع بازارها در روز یکشنبه از حمایت به مقاومت رسیدند. معامله‌گران هرات در روز یکشنبه مدعی بودند در بازار ارز هرات شرکت‌های بزرگ در این چند روز زیاد تومان خریده‌اند. منظور از تومان خریدن این است که دلار یا افغانی فروخته‌اند و ریال دریافت کرده‌اند. گروهی از معامله‌گران نسبت به این اتفاق می‌گفتند احتمالا در روزهای آینده تقاضا برای دلار از عرضه پیشی بگیرد.

تحلیل‌گران فنی معتقدند بازه نوسان دلار بین ۴۹ هزار و ۵۰۰ تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. از دید آن‌ها تا قیمت دلار بالای ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان نرود نمی‌توان گفت نرخ دلار دوباره به روند صعودی برگشته است. گروهی از معامله‌گران می‌گویند قیمت با افزایش حتی می‌تواند وارد کانال ۵۱ هزار تومان شود. اما در مقابل گروهی هستند که معتقدند بازار کاملا در دست بازارساز است و تمام نوسانات را کنترل خواهد کرد. این دسته هشدار می‌دهند در این بازار به هیچ وجه هیجانی معامله نکنید

آیا روند افزایشی بازار ادامه‌دار است؟

این در حالی است که از خرداد تا اوایل مهر ماه قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده و دلار در کانال ۴۹ هزار تومان ثابت بود. اما پیش بینی‌ها حاکی از این بود که احتمالا از مهر یا آبان روند افزایشی قیمت دلار آغاز می‌شود و قیمت دلار کانال عوض می‌کند. پیش بینی که اکنون محقق شده است. اما سوالی که اکنون معامله‌گران دارند این است که قیمت دلار تا کجا بالا می‌رود و آیا روند افزایشی بازار ادامه‌دار است؟

چند ماه قبل سازمان برنامه و بودجه گزارشی منتشر کرد که در آن پیش بینی شده بود قیمت دلار در انتهای سال ۱۴۰۲ به حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان می‌رسد. اگر دولت بتواند ثبات شش ماهه اول سال را در شش ماهه دوم سال هم حفظ کند، می‌توان گفت که پیش بینی سازمان برنامه و بودجه محقق می‌شود. اما کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که در نیمه دوم سال واقعیت های اقتصادی روی نرخ دلار اثر می‌گذارد و باعث رشد قیمت آن می‌شود. مگر اینکه دولت برای کسری بودجه و رشد نقدینگی برنامه مشخصی داشته باشد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]