حواشی مربوط به نماد بورسی «فصبا» / چرا بازگشایی سهام به تعویق افتاد؟
حواشی مربوط به نماد بورسی «فصبا» / چرا بازگشایی سهام به تعویق افتاد؟

عرضه اولیه شرکت صبا فولاد فارس با نماد «فصبا» که ۲۸ تیر ماه در بازار سرمایه عرضه شده بود امروز ۲۸ آبان ماه پس از گذشت ۴ ماه بازگشایی و قابل معامله شد.

تاکنون، عرضه اولیه‌ها معمولا یک روز پس از عرضه در بازار سهام، قابل معامله می‌شدند. اما عرضه اولیه شرکت صبا فولاد فارس با نماد “فصبا” که در تاریخ ۲۸ تیر ماه در بازار سرمایه ایران عرضه شده بود، پس از گذشت ۴ ماه امروز بازگشایی شد و قابل معامله قرار گرفت.

«فصبا» امروز در مرحله کشف قیمت با نرخ ۶۳۰ تومان و با رشد ۳۰ درصدی نسبت به قیمت پذیره نویسی بازگشایی شد و پس از آن متقاضیان با صف کشی در سمت خرید قیمت آن را تا انتهای زمان معاملات به ۶۶۱ تومان بالا بردند و پس از ۴ ماه غیرقابل معامله بودن، در نخستین روز معامله خود بیش از ۳۰ درصد سود نصیب سرمایه گذارانش کرد.

سهامداران حقیقی که در روز عرضه اولیه این سهم شرکت کرده بودند ۴۵ سهم ۳۵۹۰ ریالی این شرکت را با مبلغ ۱۶۱ هزار تومان خرید کردند که با افزایش سرمایه انجام شده برای این سهم، اکنون دارایی سهامداران فصبا به ۳۳۳ سهم ۶۶۱۵ ریالی و به مبلغ ۲۲۰ هزار تومانی رسیده است.

نمای پایانی سهم فصبا

جدول

 

حقیقی‌ها خریداران سنگین فصبا در نخستین روز معامله

جدول۲

علت غیبت ۴ ماهه فصبا چه بود؟

این سهم در روز عرضه اولیه خود پس از کشف قیمت توسط صندوق‌ها و سپس عرضه در بین سهامداران حقیقی، به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم متوقف شد و تا زمان برگزاری مجمع و تصویب افزایش سرمایه این سهم بسته باقی ماند.

پس از برگزاری مجمع، پذیره‌نویسی آن انجام گرفت. در این‌مرحله افزایش‌سرمایه شرکت به میزانی بود که طی آن ۱۸ درصد از سهام شرکت از طریق واگذاری حق تقدم‌های سلب شده به عموم عرضه شد.

تحلیل بنیادی سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس نیز نشان می‌دهد که این شرکت دوره عملیاتی ۹ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ را با گزارش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سود خالص، معادل ۵۵۱ تومان سود به ازای هر سهم به پایان رسانده است.

سود خالص و عایدی سهامداران در دوره ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ این شرکت به ترتیب ۲ هزار میلیارد تومان و ۳۷۴ تومان به ازای هر سهم محاسبه شده است؛ بنابراین شرکت توانسته در مدت ۹ ماه، علاوه بر سود خالص دوره قبل، جامپ ۱ همتی را نیز ثبت کند.

شما این عرضه اولیه را دارید؟ آیا فروشنده آن خواهید بود یا این سهم را سهمی آینده‌دار می‌دانید و سهامدار آن باقی خواهی ماند؟

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]