هلیوم ارز دیجیتال مردمی / شیوه کسب درآمد از Helium
هلیوم ارز دیجیتال مردمی / شیوه کسب درآمد از Helium

شبکه هلیوم، یک سیستم غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین است که بر اساس تکنولوژی اینترنت اشیاء طراحی شده است. این شبکه از سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرده و امکان ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های بی‌سیم را فراهم می‌آورد. دستگاه‌ها توانایی ارسال داده‌ها را از طریق گره‌هایی که در درون این شبکه پراکنده شده‌اند، دارند.

ارز دیجیتال هلیوم HNT در واقع میان فناوری بلاکچین و اینترنت اشیا پیوند ایجاد می‌کند. در واقع به زبان ساده تر این رمزارز برای دستگاه‌هایی که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند یک بلاکچین ایجاد می‌کند.

این پروژه در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد و به دستگاه‌های بیسیم این اجازه را داد که بتوانند با کمک گره‌ های داخل شبکه داده ها را ارسال کنند.

اگر بخواهیم هدف خلق هلیوم و کارایی آن را توضیح دهیم باید ابتدا به تعریف نودهای شبکه یا گره بپردازیم. گره یا نودهای شبکه ترکیبی از دروازه‌های وایرلس و دستگاه مربوط به ماینینگ هستند که به آن هات اسپات (Hotspot) گفته می‌شود. با اجرای این نودها، کاربران برای پاداش توکن (HNT) دریافت می‌کنند. پس می توان گفت که هدف از خلق هلیوم ایجاد فریم ورک یا زیرساخت IOT است.

بنیانگذاران هلیوم

شون فنینگ (Shawn Fanning)، امیر حلیم (Amir Haleem) و سین کیرلی (Sean Carey) در سال ۲۰۱۳ میلادی اقدام به تاسیس این شرکت کردند. تخصص اصلی آقای Haleem در توسعه بازی و صنعت gaming بود، آقای فنینگ به توسعه سرویس اشتراک گذاری نپستر (Napster) که یک سرویس اینترنتی همتا به همتا در سال ۱۹۹۰ بود، پرداخت و کیرلی نیز در یکی از شرکت‌های تابع پی‌پل (PayPal) به نام ور (Where) فعالیت می‌کرد.

رمزارز-هلیوم

مزایای ارز دیجیتال هلیوم

از مهم‌ ترین مزایای هلیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*  توسعه اینترنت اشیا به صورت سراسری در آینده

*  قابل استخراج بودن

*  استفاده از پروتکل HoneyBadger BFT. این پروتکل به شبکه اجازه می دهد به توافق و اجماع برسد حتی زمانی که کیفیت اتصال شبکه متغیر است.

*  رمزگذاری سراسری اطلاعات روی شبکه بلاکچین و مناسب برای اطلاعات حساس

*  ارائه فرمت غیرمتمرکز به کاربران: برخلاف سیستم متمرکز قدیمی در سیستم مخابرات متمرکز سنتی که قیمت داده ها سالانه افزایش می یابد اما قیمت ها در سیستم هلیوم با افزودن نقاط بیشتر با نرخ ارزان تر، به صورت ارگانیک رشد می کند.

*  هزینه های عملیاتی پایین و عملکرد در طیف وسیع

معایب ارز دیجیتال هلیوم

*  قیمت بسیار بالای دستگاه استخراج برای استخراج رمز ارز هلیوم

نگاهی دقیق‌تر به هات اسپات‌ها در شبکه هلیوم

هات‌اسپات‌ها شبکه هلیوم را برای دستگاه‌هایی که از پروتکل لوراوَن (LoRaWan) استفاده می‌کنند، پوشش می‌دهد. لوراوَن یک پروتکل مبتنی‌بر شبکه‌ کم‌مصرف و گسترده است که بر پایه امواج رادیویی لورا (LoRa) ساخته شده است و می‌تواند دستگاه‌های تحت‌پوشش پروتکل لوراوَن را به‌صورت بی‌سیم به اینترنت متصل کند.

هلیوم یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های لوراوَن با بیش از ۲۵,۰۰۰ هات‌اسپات است که به‌عنوان نود در شبکه عمل می‌کنند. هات‌اسپات‌ها زیرساخت فعالیت دستگاه‌هایی که مجهز به پروتکل لوراوَن هستند و همچنین دستگاه‌های ماینینگی که از امواج رادیویی بهره می‌برند را تأمین می‌کنند.

در حال حاضر مودم‌های بی‌سیم وای‌فای (WiFi) از دستگاه‌های اینترنت اشیا پشتیبانی می‌کنند. با این حال، این پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف می‌تواند کاربران را برای نداشتن حریم خصوصی نگران کند.

هلیوم این مشکل را با استفاده از یک طراحی غیرمتمرکز و مکانیسم اجماع حل کرده است که پوشش شبکه آن می‌تواند ۲۰۰ برابر بیش‌تر از وای‌فای باشد. مکانیسم اجماعی که شبکه روی آن اجرا می‌شود به‌عنوان اثبات پوشش شناخته می‌شود و همچنین مسئول توزیع پاداش به دارندگان توکن اچ‌ان‌تی (HNT) و نودهای شبکه است.

لازم به ذکر است که شرکت‌کنندگان در شبکه می‌توانند در سه نقش تأثیرگذار و حیاتی فعالیت کنند:

*  نقش چالشگر (Challenger) که وظیفه به چالش‌کشیدن هات‌اسپات دیگری را برعهده دارد. فرایند انتخاب هات‌اسپات تحت‌چالش توسط شبکه و به‌صورت رندوم تعیین می‌شود.

*  نقش بعدی شاهد یا (Witness) است؛ یعنی اینکه سایر هات‌اسپات‌های نزدیک به دستگاهی که به چالش کشیده شده باید عملکرد دستگاه مورد نظر را تأیید کنند.

*  آخرین نقش فرستنده (Transmitter) است که به‌عنوان واسط بین هات‌اسپات و دستگاه‌هایی که در یک محدوده قرار دارند عمل می‌کند. در نهایت شبکه هلیوم مقدار مشخصی از توکن (HNT) را در قالب پاداش مابین آنها تقسیم می‌کند.

ارزدیجیتال-هلیوم

ارز دیجیتال هلیوم (Helium) چه ویژگی‌ هایی دارد؟

در سال ۲۰۱۳ میلادی که زیرساخت های IOT به تازگی در حال شکل گیری بود، توسعه دهندگان ارز دیجیتال هلیوم قصد داشتند به این شبکه قابلیت تمرکززدایی را بیافزایند.

جذابیت این شبکه بیشتر مربوط به افرادی است که علاقه مند به استفاده از اینترنت اشیا هستند به همین دلیل از شبکه هلیوم به شبکه مردم نیز تعبیر می‌شود. کاربران شبکه هلیوم درواقع خریداران دستگاه های هات اسپات هستند. این دستگاه‌ها ترکیبی از دستگاه ماینر و دروازه‌ها یا ورودی‌های وایرلس هستند. دستگاه‌های هات اسپات می‌توانند تا مسافت خاص شبکه‌های رادیویی را تحت پوشش قرار دهند و توکن‌های شبکه هلیوم یعنی (HNT) را استخراج کنند.

شبکه هلیوم بر اساس پروتکل HoneyBadger BFT است که در واقع در این الگوریتم گره‌ها می‌توانند در زمان‌هایی که شبکه از نظر کیفیت اتصال، ثابت نیست به اجماع دست پیدا کنند.

برای پرداخت هزینه‌ها علاوه بر توکن(HNT) می‌توان از توکن دیگری به نام دیتا کردیت(Data Credit) که قابلیت مبادله ندارد، استفاده کرد. از این توکن که به حساب کاربری افراد وصل است، برای پرداخت هزینه‌های ناشی از تراکنش‌های شبکه استفاده می شود. با مطالعه وبسایت رسمی ارز دیجیتال هلیوم در اینجا به اطلاعات بیشتری دست خواهید یافت.

صرافی‌های پشتیبان ارز دیجیتال هلیوم (Helium)

اگر قصد خرید ارز دیجیتال هلیوم را دارید کافی است به صرافی بایننس یا FTX مراجعه کرده و از طریق یک استیبل کوین مانند تتر این توکن را خریداری کنید. البته هلیوم در حال حاضر در بیشتر صرافی ها قابل معامله است.

کیف پول هلیوم

برخی از کیف پول های ارز دیجیتال هلیوم عبارتند از: Helium App wallets در دو نسخه اندروید و آیفون، Math Wallet، لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) به عنوان دو کیف پول سخت افزاری هلیوم هستند.

قیمت ارز دیجیتال هلیوم (Helium)

 

حجم بازار

قیمت (تومان)

قیمت (دلار)

ارز دیجیتال

$۴۰۸,۸۲۴

۱۴۲,۵۰۱

$۲.۸۲

Helium (HNT)

 

 

 

 

آینده ارز دیجیتال هلیوم

هلیوم در حال ساخت یک شبکه بی‌سیم نسل بعدی با پتانسیل اتصال میلیاردها دستگاه سازگار در سراسر جهان است. از ژوئیه ۲۰۲۱ تا به حال، این شبکه میزبان بیش از ۸۸,۰۰۰ هات‌اسپات هلیوم برای بیش از ۸,۰۰۰ شهر در سراسر جهان است و دومین شبکه بی‌سیم بزرگ را در ماه‌های آینده اضافه می‌کند که Helium ۵G نام دارد.

علاوه بر هات‌اسپات‌ها، اکوسیستم هلیوم به‌سرعت در حال گسترش است و مجموعه‌ای از راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را شامل می‌شود. این جامعه روبه‌رشد می‌تواند تولیدکنندگان هات‌‌اسپات‌ها، مشاغل و برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا، توسعه‌دهندگان، ارائه‌دهندگان سهام و موارد دیگر را گرد هم آورد.

شبکه هلیوم همچنین شامل تعدادی کسب‌وکار جدید مانند فناوری‌های (D-Web) است که در حال گسترش اکوسیستم رمزنگاری هلیوم با استقرار هات‌اسپات‌ها و پیاده‌سازی راه‌حل‌های حسگر برای مشاغل پیشرو در سراسر صنایع هستند.

شبکه هلیوم در مقابله با چالش اتصال اینترنت اشیا پیشرفتی باورنکردنی دارد؛ زیرا تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیا به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد و به‌عنوان طرحی برای چگونگی ساخت تمام زیرساخت‌های بی‌سیم در آینده عمل می‌کند.

نتیجه گیری

پروژه هلیوم توسط یک تیم پرقدرت و با سابقه رهبری می‌شود و توانسته رشد قیمتی بسیار خوبی را در چند ماه اخیر رقم بزند. حال باید دید که این رویه تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و آیا این ارز دیجیتال می تواند اعتماد سرمایه گذاران بزرگ را به خود جلب کند.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]